kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۱۲۹
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵

 نگرانی از سقوط کیف راز تقلای فرانسه برای اعزام نیرو به اوکراین

 
 
یک نشریه فرانسوی نوشت که اظهارات رئیس‌جمهور این کشور درباره اعزام احتمالی نیرو به اوکراین، تحت تاثیر ارزیابی ارتش فرانسه از وخامت اوضاع کیف بوده است.
در سومین سال جنگ اوکراین امانوئل ماکرون در اروپا به شدت در تلاش است تا ائتلافی از نیروهای زمینی  اعضای ناتو را برای اعزام به اوکراین تشکیل دهد. البته وی تاکنون در این هدف موفق نبوده است. خبرگزاری فرانسه (فرانس پرس) روز دوشنبه در گزارشی  نوشت که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نتوانسته شریکی برای تأمین تسلیحات دوربرد و اعزام نیروی نظامی به اوکراین پیدا کند. اما یک نشریه فرانسوی پشت پرده اصرار ماکرون برای ارسال نیرو به اوکراین را فاش کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، نشریه «ماریان» در گزارشی نوشته است که امانوئل ماکرون که به‌تازگی درباره اعزام احتمالی نیروی زمینی به اوکراین حرف زده، تحت تاثیر سه ارزیابی ارتش فرانسه چنین اظهاراتی مطرح کرده است.
در این گزارش‌ها و ارزیابی‌ها که به نحوی سر از این نشریه درآورده‌اند، این مساله مطرح شده است که اوکراین در ضدحملات ناکام سال ۲۰۲۳، آن دسته از نیروهایی که غرب به آنها آموزش‌ داده بود را از دست داد، نیروی انسانی کافی در اختیار ندارد و شکست اخیرش در «آودیوکا» نیز نشان می‌دهد که قادر به مقاومت برابر روسیه نیست. به نوشته «ماریان»، در این سند طبقه‌بندی‌شده از نیروهای روسیه تمجید شده و در بخشی از آن آمده است: «اوکراین از حیث نظامی قادر به پیروزی در این جنگ نیست. دنبال کردن راه حل نظامی در اوکراین، فاحش‌ترین اشتباه غرب است.» یک افسر ارشد فرانسوی، با اشاره به اعزام نیرو از فرانسه به اوکراین غیرمنطقی است، گفت: اشتباه نکنید؛ ما مقابل روسیه، یک لشکر بوقچی هستیم! 
در گزارش دوم با محوریت دورنمای سال ۲۰۲۴، آمده است که  «کیف» ماهانه به ۳۵ هزار نیرو نیاز دارد و این در حالی است که هم‌اکنون کمتر از نصف این رقم نیرو جذب می‌کند. در سوی مقابل روسیه ماهانه ۳۰ هزار داوطلب به خدمت می‌گیرد. در حملات سال ۲۰۲۳ روسیه، نیمی از ۱۲ گردان اوکراین از لحاظ تاکتیکی از بین رفتند. در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: شاید غرب بتواند برای تولید پهپاد، پرینتر سه بُعدی به اوکراین بدهد اما قطعاً نمی‌تواند برای آنها سرباز پرینت بگیرد! در ادامه نیز به عنوان یک پیشنهاد، طرح اعزام نیروی زمینی به اوکراین به منظور انجام وظایف پشتیبانی و آماد مطرح شده است.گزارش سوم نیز که ناظران فرانسوی را غرق در «عرق سرد» می‌داند، جنگ آودیوکا را «تارومار شدن احتمالی نیروهای اوکراین» توصیف کرده است. در این گزارش به این موضوع اشاره شده است که روسیه چطور برای نیروهای اوکراینی «جهنم» ساخته بود.
سرنگونی 58 پهپاد  اوکراین
خبر دیگر این که  وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ارتش اوکراین شامگاه سه‌شنبه و بامداد چهارشنبه با ۵۸ پهپاد به ۶ استان روسیه حمله کرد. به گفته این وزارتخانه، پدافند هوایی روسیه ۵۸ پهپاد را بر فراز بلگورود (1۱ پهپاد)، بریانسک (۸ پهپاد)، ورونژ (۲۹ پهپاد)، کورسک (۸ پهپاد)، لنینگراد (۱ پهپاد)، ریازان (۱ پهپاد) رهگیری و منهدم کرد. فرماندار ریازان روسیه پاول مالکوف اعلام کرد که حمله پهپادی اوکراین به پالایشگاه نفت، منجر به آتش‌سوزی شد و تحقیقات اولیه حاکی از برجای گذاشتن تلفات (کشته یا زخمی) است.خبرگزاری دولتی تاس روسیه به نقل از یک منبع بیمارستانی خبر داد که دو نفر زخمی شدند و جراحت آنها «تقریباً شدید» است.