kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۱۲۴
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵

 ونزوئلا با بستن آسمان خود به روی آرژانتین هواپیماربایی این کشور را تلافی کرد

 
 
دولت ونزوئلا حریم هوایی خود را به روی هواپیماها از مبدا و به مقصد 
آرژانتین در پاسخ به توقیف یک هواپیمای باری ونزوئلایی بست. 
روابط ونزوئلا و آرژانتین پس از روی کار آمدن«خاویر میلی» رئیس‌جمهور نئولیبرال آرژانتین به شدت دچار تنش شده است. در جدیدترین مورد نیز ونزوئلا آسمان خود را در واکنش به هواپیماربایی آرژانتین بسته است. «ایوان جیل پینتو» وزیر امور خارجه ونزوئلا در پیامی در رسانه اجتماعی «ایکس» در همین زمینه  نوشت: «هیچ هواپیمایی از مبدا یا به مقصد آرژانتین تا زمانی که به ما غرامت مناسب از بابت آسیب‌های ایجاد شده پرداخت نشود، نخواهد توانست بر فراز خاک ما پرواز کند؛ این بعد از آن رخ می‌دهد که آن‌ها اقداماتی غیرقانونی تنها محض خوشایند محافظانشان در شمال انجام دادند.»
اشاره وزیر امور خارجه ونزوئلا به توقیف یک هواپیمای باری ونزوئلا از سوی آرژانتین در تاریخ ۱۲ اوت ۲۰۲۲ (21 مرداد 1401)به درخواست آمریکا بود. واشنگتن ادعا کرد هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ که یک شرکت حمل‌ونقل ونزوئلا از شرکت ماهان ایر ایران خریده بود در راستای اعمال «محدودیت‌های صادرات علیه ایران» توقیف شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۹ اقدام به تحریم شرکت هواپیمایی ماهان ایر ایران کرده بود. به گزارش ایسنا دولت آرژانتین اعلام کرده است که متقابلاً اقدامات دیپلماتیک را علیه این تصمیم ونزوئلا به اجرا خواهد گذاشت.«مانوئل آدورنی»، سخنگوی ریاست جمهوری آرژانتین در یک کنفرانس خبری گفت این کشور در چارچوب «سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی» (ایکائو) تدابیری را از بابت اتهام «نقض کنوانسیون هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی اتخاذ خواهد کرد.»
 به گزارش ایرنا دولت ونزوئلا سرقت هواپیمای متعلق به این کشور را «عملیات شرم‌آور غارتگری» توصیف و اعلام کرده است هر دو کشور آمریکا و آرژانتین، «همه قوانین هوانوردی غیر نظامی و همچنین حقوق تجاری، مدنی و سیاسی شرکت یاد شده را نقض کرده و ایمنی هوانوردی در منطقه را به خطر انداخته‌اند». اتحادیه آلبا (اتحاد بولیواری برای ملل آمریکای ما) نیز ربودن هواپیمای ونزوئلا را تجاوز به حاکمیت این کشور دانست و از طریق بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: این تجاوز یکی دیگر از پیامدهای اقدامات قهری یکجانبه تحمیل شده توسط دولت آمریکا است که حاکمیت ونزوئلا را تهدید و اصول اساسی منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند.«آنخل رافائل تورتولِرو لئال» سفیر سابق ونزوئلا در قبرس  هم معتقد است که تصمیم کاراکاس برای بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای آرژانتینی، «حق مشروع مردم ونزوئلا است» و بنابراین این کشور اکنون از «حق متقابل» خود استفاده کرده است. این دیپلمات سابق ونزوئلایی در گفت‌وگو با شبکه 
«آر تی» در انتقاد از عملکرد دولت آرژانتین در قبال توقیف هواپیمای این کشور در همدستی با آمریکا گفت: آن‌ها حمله‌ای علیه یک هواپیمای غیر نظامی انجام داده‌اند و فردا می‌توانند به هر هواپیمایی حمله کنند.