رونمایی از اتوبوس، تاکسی و موتورهای برقی وارداتی از چین
به گزارش سایت شهر، آیین رونمایی از یک دستگاه اتوبوس برقی، ۳۰دستگاه تاکسی برقی و چند دستگاه موتور برقی وارداتی از چین با حضور شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.
قرارداد برقیسازی ناوگان حملونقل تهران در سفر اخیر شهردار تهران به چین نهائی شد. بر این اساس، طرف چینی متعهد شد دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۲۵هزار دستگاه تاکسی برقی، دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسیبلند برقی، ۱۰هزار دستگاه ون و ۱۵۰هزار دستگاه موتور کار برقی را به صورت اقساطی واگذار کند.
محموله تحویلی که سهشنبه رونمایی شد، نمونهای از این قرارداد است و طرف چینی متعهد شده همه وسائط نقلیه خریداریشده را پس از واریز ۲۰درصد پیشپرداخت حداکثر ظرف مدت ۶ ماه تحویل دهد. تاکسیهای وارد شده توانایی پیمایش تا ۵۰۰ کیلومتر با یکبار شارژ کامل را دارند. همچنین عمر باتریهای آنها دستکم ۴۵۰هزار کیلومتر برآورد میشود.
رئیس شورای شهر تهران در این مراسم با بیان اینکه قرار است این وسایل نقلیه وارد چرخه حملونقل عمومی شود، گفت: ما سال آینده منتظر دو هزار دستگاه اتوبوس خارجی و همچنین داخلیها هستیم تا بتوان شرایط خوبی برای حملونقل عمومی ایجاد کرد. ما مدام تشویق به استفاده از این وسایل حملونقل عمومی میکنیم اما باید به اندازه بوده و در کرامت و شأن مردم باشد.
مهدی چمران افزود: امیدواریم این وسایل هرچه سریعتر ساخته و وارد شود تا فرصت برای ساخت داخل وجود داشته باشد. ما این وسایل را به ناوگان اضافه خواهیم کرد و قرار بر برقیسازی اتوبوسهای موجود نیست. پس از پرداخت مبالغ بانکی توسط بانک شهر، پس از چهار ماه اتوبوسها وارد کشور خواهد شد.
سال آینده اتوبوسهای فعال تهران
چند برابر میشود
شهردار تهران نیز در حاشیه آیین رونمایی از ناوگان برقی جدید حملونقل عمومی شهر تهران با بیان اینکه از ۲۷هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی، دو هزار و ۵۰۰ دستگاه شاسیبلند و برای مسیرهایی همچون فرودگاه است، افزود: ۲۷هزار تاکسی نیز وزارت صمت پیشبینی کرده و در مجموع به بیش از ۵۰هزار تاکسی میرسد. تاکسیهای وزارت صمت جایگزین تاکسیهای فعلی میشود و تاکسیهای وارداتی نیز مالک شرکتی خواهند بود.
علیرضا زاکانی با اعلام اینکه دو هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند و این تعداد به مرور اضافه میشود، گفت: برای سال آینده اتوبوسهای فعال چندین برابر تعداد اتوبوسهایی میشود که وقتی ما شهرداری را تحویل گرفتیم در تهران فعال بود. همچنین دو هزار ون فعال مربوط به ۱۷ سال پیش در سطح شهر داریم که ونهای وارداتی جایگزین ونهای فرسوده فعلی خواهد شد.
افق جدید برای داخلیسازی
ناوگان حملونقل عمومی
وی یادآور شد: بخشی از موتورها در داخل کشور و از سه شرکت خریداری شده و از دو شرکت دیگر نیز خرید خواهد شد. در تهران ۲.۵میلیون دستگاه موتور پلاک شده و توان تحویل داخلی ۱۵هزار دستگاه و تعداد موتورهای وارداتی ۱۵۰هزار دستگاه است. لذا اتوبوسها، تاکسیها و موتورها داخلیسازی خواهند شد و از سال آینده افق جدیدی برای کشور روشن میشود. زاکانی بیان داشت: تعرفه گمرکی این وسایل یک درصد است که جای تقدیر از دولت دارد. لذا خودرویی که وارد میشود، غیر از هزینههای پلاکگذاری و گمرکی، قیمتش یک میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان خواهد بود؛ در حالی که در بازار قیمت آن سه تا چهار میلیارد تومان است. بخشی از هزینههای یک میلیاردی را نیز دولت میدهد و قیمت به ۵۰۰میلیون تومان میرسد. همچنین ۹۰میلیون تومان نیز برای خودروهای اوراقی پرداخت میشود. وسایل نقلیه وارداتی ارزانتر از وسایل داخلی است و هدف ما نجات از آلودگی هوا و ترافیک است و اگر کار به انتها برسد، سال آینده بهار حملونقل عمومی خواهد بود.