kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲

گزارش نیوزویک از هزینه‌های سرسام آور هجوم پناهجویان به آمریکا

 

مجله آمریکایی نیوزویک در گزارشی با اشاره به هزینه‌های سرسام‌آور هجوم پناهجویان به آمریکا نوشته است دولت بایدن چند میلیارد دلار برای مقابله با این مسئله اختصاص داده است.
مسئله هجوم پناهجویان به آمریکا بار دیگر تبدیل به بحرانی جدی برای این کشور شده است. تحقیقات جدید صورت گرفته توسط مؤسسه نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که مسئله حضور مهاجران غیرقانونی به معضل شماره یک در آمریکا تبدل شده و مهاجرت غیرقانونی تهدیدی حیاتی برای منافع این کشور به شمار می‌رود. تارنمای مؤسسه نظرسنجی گالوپ درباره این پژوهش نوشته است: «اکثر آمریکایی‌ها نسبت به یک ماه گذشته به‌طور چشم‌گیری از حضور مهاجران غیرقانونی به عنوان مهم‌ترین معضلی که کشورشان با آن مواجه است، نام برده‌اند، این نخستین باری است که از سال ۲۰۱۹ میلادی بدین سو مهاجرت به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکل در آمریکا قلمداد شده است.»
با توجه به ورود بیش از ۳۰۰ هزار پناهجو غیرقانونی از مرزهای جنوبی آمریکا به این کشور در ماه دسامبر گذشته(دی ماه) این موضوع به مسئله جنجالی در مباحث کنگره آمریکا و همچنین تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری این کشور بدل شده است دونالد ترامپ با متهم کردن بایدن به بی‌عملی در این زمینه متعهد شده است که در صورت شکست وی در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر امسال(آبان)، بزرگ‌ترین اخراج مهاجران در تاریخ آمریکا را انجام دهد. دولت جو بایدن، برای حل این بحران پیشنهاد هزینه میلیاردها دلار برای امنیت مرزهای این کشور، از جمله پرداخت یک میلیارد دلار به کشورهای آمریکای لاتین برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی را ارائه کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از «نیوزویک»، بودجه پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا به کنگره برای سال مالی ۲۰۲۵، شامل تصویب ۴۰۵ میلیون دلار برای استخدام یک هزار و ۳۰۰ مامور گشت مرزی فدرال است. این بودجه همچنین شامل ۲۳۹ میلیون دلار برای استخدام یک هزار افسر گمرک و حفاظت مرزی آمریکا (CBP) برای جلوگیری از ورود ماده مخدر فنتانیل و سایر کالاهای قاچاق به این کشور و بودجه برای حفظ ۳۴ هزار تخت بازداشتی موجود در اداره مهاجرت و گمرک آمریکا است. دولت آمریکا همچنین به دنبال ارائه یک میلیارد دلار برای کمک به آمریکای مرکزی و نزدیک به ۱ میلیارد دلار برای رسیدگی به پرونده‌های معوقه بیش از ۲.۴ میلیون نفر در دادگاه‌های مهاجرت آمریکا است. دولت بایدن همچنین پیشنهاد ۷۵۵ میلیون دلار برای استخدام یک هزار و ۶۰۰ افسرپناهندگی برای تسهیل رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی, ۱۰۰ میلیون دلار برای تحقیقات امنیت داخلی و ۸۴۹ میلیون دلار برای فناوری تشخیص پیشرفته در مرزهای ورودی ارائه کرده است.
هشدار اف بی‌آی
همزمان با انتشار گزارش نیوزویک مدیر دفتر تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) هم هشدار داد که شبکه‌های خطرناک مرتبط با داعش از مرز جنوبی آمریکا همراه با مهاجرین غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند. به گزارش فارس، «کریستوفر ری» مدیر اف‌بی‌آی روز دوشنبه در جریان سخنرانی در یکی از نشست‌های سنا با هشدار درخصوص ورود مهاجران غیرقانونی تصریح کرد که «افراد خطرناکی» به صورت غیرقانونی از مرز جنوبی وارد شده‌اند. وی در جلسه استماع سالانه کنگره تحت عنوان «تهدیدات جهانی» که در آن رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا شهادت می‌دهند، هشدار داد «تردیدی نیست» که مجرمان از مرز جنوبی وارد ایالات متحده شده‌اند. وی ادامه داد «شبکه خاصی وجود دارد...که با داعش ارتباط دارد و ما درخصوص آن بسیار نگرانیم و تلاشهای زیادی را با شرکای خود برای تحقیق درباره آنها صرف کرده‌ایم». «ری» با اشاره به این موارد تأکید کرد «در مجموع تهدیدات گروههای مختلف به یک سطح متفاوتی رسیده است». مدیر اف‌بی‌آی در جلسه استماع سنا همچنین اعتراف کرد که این احتمال وجود دارد که تروریست‌ها در میان 1.8 میلیون نفری باشند که در زمان دولت بایدن به صورت مخفیانه وارد آمریکا شدند و از دستگیری فرار می‌کنند.