انتقاد مردم به سخنان وزیر صمت درباره واردات خودروهای کارکرده
سخنان وزیر صمت درباره سرنوشت آییننامه واردات کارکردهها که گفت «از شنیدن کلمه واردات خودروی دستدوم کهیر میزنم» با واکنش مردم مواجه شد.
علیآبادی در حاشیه جلسه چهارشنبه هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت آییننامه واردات کارکردهها، گفت که «از شنیدن کلمه واردات خودروی دستدوم کهیر میزنم؛ شأن مردم ما خیلی بالاتر از این حرفهاست.» وی تاکید کرده که «معتقدم باید آنقدر شرایط را باز گذاشت که مردم خود [در بازار خودرو] تصمیم بگیرند و انتخاب کنند.»
پرونده واردات خودروهای کارکرده به دلیل ابلاغ نشدن آییننامه آن از سوی دولت، بهنوعی مسکوت مانده است. حدود ۹ ماه از تصویب قانون واردات خودروهای کارکرده در مجلس شورای اسلامی میگذرد. درحالیکه قرار بود دولت ظرف یک ماه آییننامه مربوطه را ابلاغ کند هنوز این اتفاق رخ نداده است. حالا نیز که خیلیها در انتظار ابلاغ آییننامه مورد نظر هستند وزیر صمت نسبت به خودروهای کارکرده خارجی «حساسیت پوستی» پیدا کرده است. البته وزیر صمت تاکید کرده که برای واردات خودروهای دستدوم تلاش میکند.
اظهارات وزیر صمت مبنی بر حساسیت به شنیدن نام خودروهای کارکرده در حالی است که بیش از شش ماه از پایان مهلت مجلس به دولت بابت ابلاغ آییننامه واردات دستدومها میگذرد و در این مدت، وعدههای زیادی برای ابلاغ آن از سوی دولت داده شده است. همچنین فرصت سهماهه مجلس به وزیر صمت برای رفع موانع واردات خودرو پایان یافته و با توجه به اینکه اقدام آنچنانی صورت نگرفته، مردم انتظار دارند که نمایندگان ملت به وظیفه خود عمل کنند.
اظهارات وزیر صمت در مذمت واردات خودروهای کارکرده بازتاب گستردهای در مردم و شبکههای اجتماعی داشت. مردم در پیامها، نظرات و ویدئوهای مختلف، با اشاره به قانون واردات خودروهای دستدوم که شرط کارکرد زیر پنج سال دارد تصریح کردند که وزیر صمت از واردات خودروهای مدل 2019 به بعد که فناوری سطح بالاتر و کیفیت ساخت بهتری نسبت به محصولات نو خودروسازان داخلی دارد کهیر میزند اما از تحویل دادن کوئیک و ساینا و پژو پارس نو با فناوری 40 سال پیش و کیفیت ساخت پایین نه!
برخی از مردم هم نوشتند و گفتند که وزیر صمت تویوتا و فیات 2020 را در شأن مردم نمیدانند اما شاهین که از تگرگ آسیب میبیند در شأن مردم است! تغییر اجباری خودروی پیشفروش شده که چند بار هم قیمتش افزایش یافته در شأن مردم است!
برخی نوشتند و گفتند که وزیر صمت علاوه بر تحمیل خودروهای بیکیفیت داخلی با این سخنان عجیبش بر رنج مردم افزود و از رئیسجمهور و مجلس، تقاضای رسیدگی کردند.
دلیل مخالفت با واردات خودرو
گفتنی است، خردادماه امسال بود که دولت در فاصله کوتاه باقیمانده تا استیضاح رضا فاطمیامین؛ وزیر وقت صمت، لایحه واردات خودروهای کارکرده را تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.
این لایحه در قالب الحاقیه قانون ساماندهی صنعت خودرو، به رای گذاشته شد و به تصویب رسید. مجلس به دولت یک ماه وقت داد تا آییننامه واردات خودروهای کارکرده را تدوین و اعلام کند. حالا اما با گذشت بیش از ۹ ماه از مصوبه مجلس، همچنان خبری از آییننامه نیست. البته اخیرا آییننامه واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی ابلاغ شده است.
یکی از بهانههای مخالفان واردات خودروهای دستدوم خارجی، فقدان خدمات پس از فروش است. این در حالی است که خودروهای نو داخلی معمولا در همان ابتدا به خدمات پس از فروش نیاز پیدا میکنند و با صرف هزینههای اضافه هم روبهراه نمیشوند اما نگاهی به سطح شهر و آگهیها، نشان میدهد که خودروهای خارجی به راحتی به قطعات و خدمات پس از فروش دسترسی دارند چرا که تولیدکنندگان این خودروها در اغلب کشورهای همسایه ایران، نمایندگی دارند. مردم مدتهاست فهمیدهاند که دلیل ممانعت از واردات خودروهای نو و کارکرده، ضعف برخی مدیران دولت در برابر تعارض منافع افراد و جریانات پرنفوذ در خودروسازی انحصاری است.