تصمیمگیری بر مبنای اهم(سلوک عارفانه)
اسلام راهی باز کرده است به نام «تزاحم»؛ ریشهاش هم این است که احکام اسلام زمینی است، یعنی براساس یک سلسله مصالح است، و حدود و درجه آن مصالح را یا خود اسلام بیان کرده که این در چه درجه است، آن در چه درجه است، یا اگر بیان نکرده ما به حکم دلیل عقل میتوانیم بفهمیم که این در چه درجه است، آن در چه درجه. پیامبر(ص) فرمود: «اذا اجتمعت الحرمتان طرحت الصفری للکبری» وقتی که دو امر محترم به صورت واجب باشد یا به صورت حرام، در یک جا جمع شد، کوچکتر را به خاطر بزرگتر باید رها کرد. (1)
____________
1- اسلام و توسعه، شهید مرتضی مطهری(ره) بینش مطهر، ص 137