عملیات اجرائی ساخت خط ۸ متروی تهران آغاز شد
به گزارش پایگاه خبری شهر، شهردار تهران در ابتدای این آئین با اشاره به اقدامات صورتگرفته در مدیریت شهری ششم گفت: در دوره جدید به کارهای کوتاهمدت توجه شد و برای کارهای بلندمدت نیز برنامهریزی صورت گرفت. در همین رابطه از نیمه نخست سال گذشته تاکنون ۱۰۷ پویش امید و افتخار برگزار شد که در ۱۰۰ پویش آن ۸۶۱ پروژه به ارزش ۱۷۸هزار میلیارد تومان به بهرهبرداری رسیده است. از این آمار ۸۴ درصد پروژهها به طور کامل در این دوره به نتیجه رسیده و ۶۶ درصد آن نیز در نیمهجنوبی شهر تهران میباشد.
کارهای به ثمر رسیده این دوره
از میانگین دورههای قبلی بیشتر است
علیرضا زاکانی ادامه داد: کارهایی که در این دوره به ثمر رسیده از میانگین دورههای قبلی بیشتر است. به عنوان نمونه چند روز قبل آیین بهرهبرداری از دوهزار هکتار فضای سبز پیرامونی شهر تهران برگزار شد که از این رقم هزار هکتار آن مثمر است و ۲۵۰ هکتارش به وسیله آبیاری زیرسطحی تغذیه میشود. این اتفاق در حالی رقم میخورد که پیش از این سالانه حدود ۶۰۰ هکتار به مساحت فضای سبز تهران افزوده میشد. همچنین در حوزه آسفالتریزی سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن آسفالت در معابر شهر تهران ریخته میشد، امسال این آمار به یکمیلیون و ۵۲۰ هزار تن رسید.
زاکانی در رابطه با پروژههای بلندمدت شهر تهران نیز گفت: با تکمیل تونل جنوبی خط ۷ متروی تهران و تونل شمالی خط ۶ عملاً پرونده این خطوط بسته خواهد شد. تا دو سال آینده نیز ایستگاههای تکمیلی خط ۴ نیز به بهرهبرداری خواهد رسید. همچنین با تکمیل تونل جنوبی خط ۷ متروی تهران و تونل شمالی خط ۶ عملاً پرونده این خطوط بسته خواهد شد و تا دو سال آینده ایستگاههای تکمیلی خط ۴ نیز به بهرهبرداری خواهد رسید.
ساخت خط 8 مترو
به 80 هزار میلیارد تومان نیازمند است
وی در جمع خبرنگاران نیز بیان داشت: شروع پروژه خط ۸ متروی تهران از منطقه مسعودیه نشان میدهد اولویت قطعی مجموعه مدیریت شهری توجه به مناطق جنوبی تهران است. ساخت خط ۸ به رقم امروز
۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و در صورت بهرهبرداری از آن در ساعتهای پیک شاهد صرفهجویی مصرف سوخت به اندازه ۲۵۰هزار لیتر در هر ساعت خواهیم بود.
خط ۸ مترو با ۹ خط تلاقی و از ۱۱ منطقه عبور میکند
معاون حملونقل شهردار تهران نیز در این آیین با اشاره به عملیات احداث خط ۸ مترو گفت: مطابق اسناد بالادستی برنامهای ۲۰ساله برای تکمیل خطوط مترو در نظر گرفته شده بود، اما با همت مدیریت شهری جدید به دنبال کاهش این مسیر هستیم و سال آینده بهار حملونقل شهر تهران است. خط ۸ متروی تهران با ۹ خط دیگر تلاقی دارد و از ۱۱ منطقه تهران عبور میکند و پیشبینی میشود سالانه ۳۰۰میلیون مسافر را جابهجا کند.
محسن هرمزی افزود: در تامین مالی و پیشبرد این پروژه شیوه جدیدی را در مشارکت با بخش خصوصی، شرکای چینی و به ویژه شرکت چیلکو، پیش گرفتهایم.
۲۵ سال قبل شرکت چیلکو نخستین ایستگاه متروی تهران را ساخت و امروز نیز بناست خط ۸ مترو تهران با همراهی این شرکت تکمیل شود.
گفتنی است، خط 8 مترو از منطقه 15 و محله مسعودیه آغاز میشود و با عبور از مرکز شهر در ایستگاه تقاطعی سرسبز واقع در منطقه 8 به پایان میرسد.