وزارت اقتصاد: برای ایام رمضان و نوروز
توزیع مستقیم کالاهای اساسی ۲ برابر میشود
وزارت اقتصاد اعلام کرد که دولت برنامه مهار تورم در شب عید و آستانه ماه مبارک رمضان را در ماههای اخیر آغاز کرده و بر این اساس، توزیع مستقیم کالاهای اساسی دو برابر میشود.
به گزارش ایسنا، دولت با ورود به نیمه دوم سال به ویژه ماههای پایانی و در پیشرو قرار گرفتن ایام مناسباتی (عید نوروز و ماه مبارک رمضان) اقداماتی در سطح استانی و ملی را برعهده کارگروه رصد و کنترل تورم قرار داده است.
در این راستا، وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که ضمن تهیه برنامههای عملیاتی اجرائی و پیشگیرانه برای کنترل تورم برای ماههای باقیمانده سال به اقداماتی برای دستگاههای ذی ربط به تفکیک از سوی معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شد که عملیاتی شدن آنها نیز پیگیری میشود. این اقدامات
شامل؛
1)کنترل قیمت میوهها و محصولات کشاورزی در فصول سرد سال و ضرورت ذخیرهسازی و توزیع بموقع و مناسب آنها
2) ذخیرهسازی و تامین بموقع خوراک دام (خاصه کنجاله و سویا) به منظور جلوگیری از افزایش قیمت محصولات دامی
3) راهاندازی سکوهای توزیع اقلام اساسی گروه خوراکیها و آشامیدنیها با هدف تقویت جریان عرضه و توزیع مناسب
4) کنترل قیمت، تولید مناسب و تأمین بموقع گوشت قرمز گوشت مرغ و تخممرغ در بازار
5) کنترل قیمت محصولات لبنی
6) کنترل قیمت خودرو لوازم یدکی خودرو و اقلام مصرفی مربوطه روغن موتور، لاستیک و پیگیری افزایش عرضه این محصولات
7) افزایش تنوع و تکثر جغرافیایی برگزاری نمایشگاههای عرضه مایحتاج عمومی مردم در ایام پایانی سال
8) کنترل قیمت اقلام دارویی و لوازم طبی
9) ذخیرهسازی مناسب اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی به خصوص داروها و تجهیزات مستلزم فصل سرما
10) کنترل قیمت محصولات رستورانی
11) کنترل قیمت خدمات حملونقل در استان به ویژه در ایام پایانی سال و تعطیلات پیشرو
12) کنترل اجاره بها با ابزارهایی مانند شناسایی و معرفی خانههای خالی به سازمان امور مالیاتی، تقویت انگیزههای اجارهدهی و ساماندهی مشاورین املاک
13) کنترل قیمت پوشاک و کفش مصرفی فصل پاییز و زمستان و افزایش عرضه این محصولات به ویژه در شب عید سال نو
طبق آنچه وزارت اقتصاد اعلام کرده است؛ در راستای این ابلاغیهها و نیز با عنایت به ضرورت تأمین بموقع و مکفی با هزینه مناسب اقلام مورد نیاز ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان (نظیر مواد غذایی گوشت، مرغ، برنج، میوه شب عید، خرما، و...)، شویندهها، پوشاک، کیف و کفش، خودرو، تأمین بموقع لوازم یدکی خودرو و اقلام مصرفی مربوطه نظیر روغن موتور و کنترل قیمت آنها و مدیریت ارائه خدمات حملونقل مسافر در این ایام، اقداماتی نیز با پیگیری کارگروه رصد و کنترل تورم و دستگاههای اجرائی انجام شده و در دست انجام است.
عرضه مستقیم کالاهای اساسی و مواد غذایی
یکی از این اقدامات پیگیری برگزاری غرفهها، نمایشگاههای عرضه مایحتاج عمومی مردم، فروشگاههای عرضه مستقیم کالاهای اساسی و مواد غذایی، نمایشگاههای فصلی بازارچهها، در سطح ملی و استانی است. در این راستا تهیه و عملیاتی کردن طرح عید تا عید در سراسر کشور، نمایشگاهها و فروش ویژه نوروزی توسط وزارتخانههای صمت و جهاد کشاورزی با همکاری شرکتهای نمایشگاهی اتاقهای اصناف و معاونتهای بازرگانی صمت استان انجام شده است.
با اجرای این طرح، در سال جاری ظرفیت و تعداد نمایشگاههای توزیع اقلام اساسی و مورد نیاز مردم در شب عید و در ماه مبارک رمضان به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.همچنین اقداماتی متعددی (نظیر توافق با شهرداری تهران جهت مشارکت فروشگاههای شهروند، غرفههای میادین میوه و ترهبار و ارائه بیش از ۳۰۰ نقطه فروش فوقالعاده در طرح فروش «عید تا عید»، توافق با بانک تجارت جهت تضمین نکول اقساط اصناف و...) با هدف فعالسازی ۱۸۸ نمایشگاه عرضه مستقیم پوشاک، کیف و کفش و کالاهای اسلامی که طبق برنامه تدوین شده از پنجم بهمن (مصادف با روز پدر) تا عید فطر (بنا به تشخیص استان)، شروع به فعالیت کرده و میکنند، انجام شده و در حال انجام است.علاوهبر برنامهریزی و اقدامات صورت گرفته در سطح ملی، موضوع برگزاری فروشگاههای عرضه مستقیم اقلام ضروری و مواد غذایی در سطح استانها توسط استانداریها با همکاری دستگاههای ذی ربط نیز در حال انجام و پیگیری است در این خصوص میتوان به اقدامات انجام شده توسط استانهای هرمزگان، چهار محال و بختیاری، خراسان رضوی، یزد، لرستان و... در این زمینه اشاره کرد.
گفتنی است وزیر صمت در افتتاحیه نمایشگاههای بهاره از عرضه لاستیک به نرخ مصوب در این نمایشگاهها خبر داد.