kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۴۲۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹
کیهان بررسی می‌کند

زمزمه آتش‌بس در غزه هیئتی از حماس وارد قاهره شد

همزمان با اوج گیری جنایات رژیم صهیونیستی در غزه خبرهایی از نزدیک شدن طرفین جنگ به توافقی بر سر آتش‌بس منتشر می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته گفته بود دوشنبه(فردا) احتمالا شاهد یک توافق برای آتش‌بس خواهیم بود.
 
سرویس خارجی-
 
صهیونیست‌ها جنایاتشان در غزه را پنج‌شنبه با ماجرای «خیابان الرشیده» به اوج رساندند. این جنایت به قدری فجیع و شیطانی بود که صدای اعتراض بسیاری از کشورهای دنیا را بلند کرد. ماجرا از این قرار بود که، صهیونیست‌ها ابتدا اجازه ورود کامیون‌های حامل کمک‌های غذایی به غزه را صادر کردند. بعد منتظر ماندند تا زنان و کودکان و شماری از ساکنان گرسنه به سمت کامیون‌ها هجوم ببرند. حالا نوبت نظامیانی بود که کمی آن طرف‌تر منتظر فرصت و جمع شدن مردم در یک نقطه بودند. شلیک شروع شد. ظرف فقط چند دقیقه نزدیک به 110 فلسطینی شهید و 760 نفر هم زخمی شدند. تمام این شهدا و مجروحین زن و کودک و غیرنظامیانی هستند که گرسنه بودند. این که با‌ تانک شلیک شده یا نظامیان مردم را به گلوله بسته‌اند معلوم نیست. تصاویر ناقصی نیز از زاویه دید یک پهپاد صهیونیستی منتشر شده که نشان می‌دهد، روی جمعیت زوم کرده تا... صهیونیست‌ها دو روز است تلاش می‌کنند با تحریف واقعیت بگویند، آنها مردم را نکشته‌اند بلکه آنها زیر دست و پا مانده‌اند! پاسخی که با توجه به سابقه جنایات این رژیم و دروغ‌های مشابهی که درهمین جنگ گفته‌اند، هیچ کس را قانع نکرده است. آنها نمی‌گویند اگر این همه مردم زیر دست و پا شهید شده‌اند، ترکش‌ها و گلوله‌هایی که در تن شهدا و مجروحین است، از کجاست؟! دیروز اعلام شد شمار کل شهدای غزه به 30 هزار و 320 نفر رسیده است! بالای 90درصد این شهدا غیرنظامی و نزدیک به 25 هزار نفرشان نیز زن و کودک هستند. این آمار حتی از سوی دولت آمریکا تایید شده است!
بسیاری در دنیا از جمله سازمان ملل، کلمبیا، چین، انگلیس، آلمان، ایران و حتی آمریکا علیه این جنایت به شکلی موضع گرفته‌اند. کلمبیا حتی برخی توافقات نظامی‌اش با صهیونیست‌ها را لغو کرده است. سرلشکر «فایز الدویری» تحلیلگر نظامی و شناخته شده جهان عرب نیز دیروز با شرکت در برنامه تلویزیونی الجزیره درباره این جنایت موضع گرفت وگفت جنایتی که رخ داد لکه ننگی بر پیشانی دنیا است... مردم را به رنج و گرسنگی بکشانی و سپس هنگام دریافت کمک آنها را به رگبار ببندی؟... این یعنی اینکه دشمن صهیونیستی برای کشتار فلسطینیان از طریق گرسنگی برنامه دارد... انسانیتی در کار نیست، ما با مشتی استعمارگر طرفیم.
 از آن سو، فلسطینی‌ها هم بیکار نمانده‌اند. جمعه شب خبر رسیده 10 بالگرد صهیونیستی شماری نظامی مجروح و هلاک شده را به بیمارستان منتقل کرده است. طبق گزارش‌های تکمیلی 15 نظامی صهیونیست به هلاکت رسیده و 22 نظامی نیز زخمی شده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی است، شمار تلفات و مجروحین بیش از این‌هاست. از آن سو، حزب‌الله لبنان نیز به طور مرتب به اهداف صهیونیستی حمله کرده و از صهیونیست‌ها تلفات می‌گیرد و یک روز هم آنها را آرام نگذاشته است. یمنی‌ها هم مرتب مشغولند و می‌گویند، حتی یک کشتی نزدیک به صهیونیست‌ها نتوانسته‌ دریای سرخ به سلامت عبور کند. همه این‌ها رسیدن به توافق جهت آتش‌بس را برای طرفین «مهم» کرده است. توافقی که پایه‌های اولیه آن با محوریت کشورهایی مثل مصر، قطر، فرانسه و آمریکا در پاریس ریخته شد. حالا خبر رسیده است که، روی بندهایی از این آتش‌بس، توافقاتی صورت گرفته است و هیئتی از حماس نیز دیروز برای بررسی این موضوع، به قاهره رفته‌اند.
در همین رابطه خبرگزاری فارس دیروز به نقل از «الجزیره» نوشت: «وزارت امور خارجه قطر امروز شنبه دوم مارس اعلام کرد که نخست‌وزیر دوحه محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در دیدار با سامح شکری وزیر امور خارجه مصر آخرین تحولات غزه را بررسی کرد... وزرای خارجه قطر و مصر درباره تلاش‌ها با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه گفت‌وگو کردند.»
این خبرگزاری در گزارشی دیگر و به نقل از دو منبع امنیتی مصر نوشت مذاکرات آتش‌بس غزه قرار است امروز (یکشنبه) در «قاهره» ازسرگرفته شود. بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، منابع آگاه مصری می‌گویند که طرف‌های مذاکره‌کننده درباره مدت زمان آتش‌بس و همچنین آزادی اسرا توافق کرده‌اند اما نهائی شدن توافق آتش‌بس همچنان به توافق درخصوص عقب‌نشینی نظامیان رژیم صهیونیستی از شمال غزه و بازگشت ساکنان این منطقه نیازمند است. پیش از این شبکه عبری زبان «کان» به نقل از منابع مصری گزارش کرده بود که یک هیئت از رژیم صهیونیستی شنبه برای گفت‌وگو درخصوص آتش‌بس غزه به پایتخت مصر سفر کرده‌اند. طبق گزارش رویترز، دو منبع مصری تصریح کردند که شهادت پنج‌شنبه هفته گذشته بیش از یکصد فلسطینی در حمله صهیونیست‌ها به میدان النابلسی در نزدیک خیابان الرشید در شهر غزه که در انتظار کمک‌های انساندوستانه بودند، سرعت مذاکرات را کاهش نمی‌دهند اما به 
مذاکره کنندگان فشار می‌آورد تا برای حصول پیشرفت‌های بیشتر عجله کنند.
خبرهایی نیز منتشر شده است که می‌گویند، سازمان همکاری اسلامی نیز در نظر دارد در روز سه‌شنبه نشستی فوق‌العاده در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو، درخصوص تحولات نوار غزه که بیش از پنج ماه است در معرض تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی قرار دارد، برگزار کند.
ایسنا اما به نقل از منابع مصری نوشته است که طرف‌ها با مدت آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا موافقت کرده‌اند. طبق گزارش خبرگزاری رویترز این منابع در عین حال تأکید کرده‌اند، تکمیل معامله توافق با عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از شمال غزه و بازگشت ساکنان را می‌طلبد. منابع مصری دیروز به العربی الجدید نیز چنین گفته بودند که: «هیئتی از جنبش حماس طی چند ساعت آینده برای تحویل پاسخ نهائی به توافق پاریس ۲ وارد قاهره خواهد شد. هیئت امنیتی اسرائیلی نیز همزمان برای اطلاع یافتن از این پاسخ در قاهره خواهد بود.» 
یکی از رهبران حماس نیز به العربی الجدید گفته است: حماس و مقاومت بدون بها هیچ‌گونه جزئیات یا اطلاعاتی درباره اسرای صهیونیست در غزه ارائه نخواهند کرد. شرط تل‌آویو برای دستیابی به لیست اسرای زنده خود به خاطر از سرگیری مذاکرات آتش‌بس تنها به منزله فشار بر مقاومت است. گفتنی است پیشتر مذاکراتی میان نمایندگانی از قطر، آمریکا، مصر و رژیم صهیونیستی در قاهره برگزار شد اما به نتیجه‌ای نرسید.
زنجیره انسانی در اردن
یکی از مهم‌ترین دلایلی که صهیونیست‌ها را وادار به پذیرش اولین آتش‌بس در جنگ جاری غزه کرد، اعتراض‌های جهانی به جنایات و حامیان این رژیم بود. این اعتراض‌ها که چهره کریه «صهیونیسم» را به نمایش عموم می‌گذارد، حتی یک روز هم قطع نشده است. دیروز تصاویر یکی دیگر از این اعتراض‌های مردمیِ ضدصهیونیستی منتشر شد. اردنی‌ها با تشکیل زنجیره انسانی، علیه نسل‌کشی که در غزه به راه افتاده، موضع گرفتند. آنها از این که کشورشان در این شرایط در حال کمک‌رسانی به صهیونیست‌ها هستند، خشمگین هستند. به عبارتی، تظاهرات اردنی‌ها در محکومیت ایجاد پل هوائی برای امدادرسانی به رژیم اشغالگر صهیونیستی انجام شد. طی این تظاهرات هزاران نفر از مردم در محکومیت ایجاد این پل هوائی تظاهراتی گسترده را به سمت پل «شیخ حسین» در شمال این کشور برگزار کردند. کانال تلگرامی «اخبار فلسطین» با انتشار تصاویر این تجمعات اعلام کرد «نیروهای امنیتی اردن با توسل به زور زنجیره انسانی معترضین به امدادرسانی این کشور به رژیم اشغالگر صهیونیستی از طریق ایجاد پل هوائی را متفرق کردند.»
رفح در آتش و خون
دیروز گزارش‌های جدیدی از بمباران پناهگاه آوارگان فلسطینی در رفح منتشر شد. بمبارانی که جان شمار دیگری از غیرنظامیان فلسطینی را گرفت. طبق گزارش‌هایی که منتشر شده است ارتش رژیم صهیونیستی چادرهای محل اسکان آوارگان فلسطینی را مقابل درب ورودی بیمارستان اماراتی در این که در جنوب نوار غزه قرار دارد، هدف قرار داده است. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرده است که در این جنایت [تا لحظه تنظیم این گزارش] 11 نفر شهید و بیش از 50 نفر هم مجروح شده‌اند. این وزارتخانه افزود یکی از شهدا عبدالفتاح مرعی امدادگر فلسطینی است که حین کار در بیمارستان اماراتی به شهادت رسیده است. شماری کودک نیز بین شهدا و مجروحین دیده می‌شود و احتمال افزایش شهدا نیز وجود دارد. به نظر می‌رسد در صورت ادامه این جنایات وحشیانه، مذاکرات برای آتش بس، به نتیجه نرسد.