kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۴۱۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸
دستور وزیر کشور برای رسیدگی به وضعیت مناطق سیل‌زده 

به ۱۱۰۰ خانوار آسیب‌دیده از سیل در سیستان و بلوچستان امدادرسانی شد

 
رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از آمادگی سه فروند بالگرد برای امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: به محض مهیا شدن شرایط جوی عملیات امدادرسانی هوائی آغاز خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، بابک محمودی اظهار داشت: از روز هشتم اسفند بارندگی‌هایی در جنوب‌شرق کشور داشتیم که این بارندگی‌ها در سیستان و بلوچستان از شامگاه پنج‌شنبه افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد. جمعه ۱۱ اسفندماه چهار منطقه اصلی در شهرستان‌های چابهار دچار آب‌گرفتگی بوده و در ۱۱ شهرستان خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، نیکشهر، دلگان، چابهار، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز، کنارک و مهرستان نیازمند دریافت خدمات امدادی شدند.
محمودی با بیان اینکه این شهرستان‌ها با مخاطره جدی ناشی از بروز سیلاب مواجه نبوده‌اند، افزود: عمدتا سیلاب‌ها در شمال چابهار به وقوع پیوسته و منجر به بروز آب‌گرفتگی‌های گسترده‌ای شده و تا ظهر جمعه 11 اسفندماه، به حدود هزار و 100 خانوار امدادرسانی شده است.
وی با اشاره به اینکه هنوز برخی خانوارهای گرفتار در سیلاب وجود دارند که امکان دسترسی و امدادرسانی به آنها وجود ندارد، ادامه داد: از این تعداد به ۲۷۰ خانوار اسکان اضطراری داده شده است. بین متأثرین از سیل و آب‌گرفتگی هزار و 200 تخته موکت، دوهزار تخته پتو، پنج تن نایلون، ۲۵۰ شعله چراغ والور توزیع و ۶هزار بسته غذایی هم آماده تحویل به مردم سیل‌زده است.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر بیان داشت: ۶۴ تیم در منطقه حضور پیدا کرده‌اند و به استان‌های همجوار مثل کرمان و خراسان جنوبی آماده‌باش داده شده تا در صورت نیاز به کمک هلال‌احمر سیستان و بلوچستان بیایند. در چابهار آب‌گرفتگی‌های زیادی وجود دارد و به همین دلیل دو فروند بالگرد فراخوان شده اما هنوز شرایط پروازی مهیای آغاز عملیات امدادرسانی هوائی نیست. توصیه می‌شود هموطنان از عبور و تردد در سیلاب جدا خودداری کنند.
 سیلاب ۱۳ مسیر ارتباطی
 جنوب سیستان و بلوچستان را بست
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌های شدید و طغیان رودخانه‌ها سبب بسته شدن ۱۳ مسیر ارتباطی در جنوب این استان شد.
مجید محبی روز پنج‌شنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: بیشترین این مسیرها در شهرستان‌های سراوان، مهرستان، گلشن، چابهار و قصرقند واقع شده است و با توجه به تداوم بارندگی احتمال افزایش مسیرهای بسته‌شده وجود دارد.
محبی ادامه داد: با توجه به تداوم بارندگی‌ها به منظور پیشگیری از هرگونه خطرات احتمالی تدابیر لازم برای اسکان اضطراری ساکنان پایین‌دست سدهای زیردان، پیرشهراب، پیشین و پلان اندیشیده شده است.
وی بیان داشت: همچنین با توجه به برودت هوای سرد در استان، شهروندان از سفرهای غیرضروری، فعالیت کوهنوردی، اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.
 دستور وزیر کشور برای رسیدگی به وضعیت
 مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار سیستان و بلوچستان در جریان آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده شهرستان‌های چابهار، دشتیاری و قصرقند قرار گرفت.
احمد وحیدی در این تماس تلفنی، ضمن صدور دستورات لازم، بر به‌کارگیری امکانات انسانی و تجهیزات و ماشین‌آلات دستگاه‌های اجرائی منطقه برای کمک به آسیب‌دیدگان تاکید کرد و خواستار رسیدگی فوری به مشکلات و آلام سیل‌زدگان اعم از اسکان، مواد غذایی، درمان و لوازم گرمایشی شد.
وزیر کشور همچنین از محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران خواست با اعزام هیئتی از تهران، همه امکانات و تمهیدات لازم، به فوریت برای کمک‌رسانی به استان ارسال شود.
 6 روستای جنوب کرمان گرفتار سیلاب شدند
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان نیز از سیلابی‌شدن و آب‌گرفتگی برخی روستاهای سه شهرستان جنوبی این استان در نتیجه بارش‌های چند روز اخیر خبر داد.
روستاهای میجان علیا، عشرت‌آباد، میانچی، شهرستان قلعه‌گنج روستاهای سرخ‌قلعه و آزادشهر و در شهرستان رودبارجنوب روستای حاجی‌آباد دچار سیل و آب‌گرفتگی شدند.