هشدار غول کشتیرانی جهان درباره ادامه ریسک حملونقل دریای سرخ تا پایان ۲۰۲۴
غول کشتیرانی «مرسک» هشدار داد که حملونقل کانتینری در دریای سرخ ممکن است در نیمه دوم امسال، همچنان ریسک داشته باشد.
به گزارش ایسنا، این شرکت دانمارکی با توجه به استفاده کشتیها از مسیر طولانیتر دماغه امید نیک به جای ورود به آبهای خطرناک دریای سرخ، تاخیرها در حملونقل را پیشبینی کرده است.
«چارلز فان در استین»؛ مدیر آمریکای شمالی مرسک در بیانیهای گفت: «خود را برای ادامه وضعیت دریای سرخ در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ آماده کنید و زمان ترانزیت طولانیتری را در برنامهریزی زنجیره تامین، در نظر داشته باشید.»
مرسک ناچار شده است ظرفیت اضافه کند تا زمان ترانزیت بیشتر بسیاری از کشتیهای خود را جبران کند و به برخی از غولهای خردهفروشی هشدار داده است که این هزینههای اضافی را به آنها منتقل خواهد کرد.
اختلالات در حملونقل دریای سرخ و طولانی شدن مدت زمان ترانزیت محمولههای نفت، موجب افزایش قیمت نفت خام شده است. همچنین جریان تجارت نفت را تغییر داده است به طوری که اروپا، نفت بیشتری از منابع نزدیکتر خریداری میکند و تقاضای قوی این منطقه، باعث افزایش قیمت نفت نیجریه شده است.
تحلیلگران شرکت مشاوره FGE روز جمعه در یادداشتی نوشتند: «هر چند توازن نفت جهانی، در فوریه و مارس طولانیتر میشود تغییر مسیر کشتیها از دریای سرخ، عرضه در بازار را محدود نگه میدارد زیرا نفت بیشتری در کشتیها و نفت کمتری در خشکی وجود دارد.»
گفتنی است، حداکثر یک میلیون و 600 هزار بشکه نفت در روز، ناچار است مسیر طولانی را طی کند تا از ورود به دریای سرخ اجتناب نماید. نیروهای یمن از نوامبر گذشته، در حمایت از مردم فلسطین در جنگ غزه، کشتیهای مرتبط با رژیم صهیونیستی و همچنین آمریکا و انگلیس را در دریای سرخ، هدف حمله قرار دادهاند.
دهها شرکت کشتیرانی برای اجتناب از وقایع امنیتی دریای سرخ، یک مسیر چهار هزار مایلی در آفریقا را دور میزنند که هزینهها و مدت سفر آنها را به میزان قابل توجهی، افزایش داده است. بر اساس گزارش اویل پرایس، پیشبینی مرسک درست است. این وضعیت همچنان بر بازار نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ تاثیر خواهد گذاشت.