علیرغم مصرف بسیار زیاد انجام میشود
تأمین ذخایر کافی بنزین برای نوروز و ماه رمضان
علیرغم اینکه شواهد و آمارها نشان میدهد ایران از صادرکننده بنزین در حال تبدیل شدن به یک واردکننده است، مسئولان تأکید میکنند که میزان ذخایر برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان کافی است.
به گزارش ایرنا، وضعیت سال ۱۴۰۲ با سالهای دیگر متفاوت بود. حجم زیادِ خودروها در سطح شهرها، مصرف بیرویه بنزین، ترافیک شدید، آلودگی هوا و... سبب رشد مصرف بنزین و سر به سر شدن میزان تولید و مصرف شده است. حتی در برخی مواقع از سال جاری نیز مصرف از تولید پیشی گرفت.
رشد مصرف بنزین در ایران به یک بحران تبدیل شده است، اما مسئولان معتقدند که فعلاً نیازی به واردات بنزین نیست؛ این در حالی است که دولت سیزدهم برای افزایش ظرفیت تولید فرآوردههای نفتی از جمله بنزین اقداماتی از جمله ساخت پالایشگاههای جدید را در دستور کار خود قرار داده است.
جواد اوجی، وزیر نفت روز دوشنبه هفته جاری به افزایش مصرف روزانه بنزین در ایام تعطیلات اخیر اشاره کرد و گفت: مصرف بنزین کشور به 132میلیون لیتر در روز رسید و با وجود سرمای شدید در کشور در روزهای اخیر هیچ یک از چهارهزار و 200 جایگاه عرضه سوخت مایع کشور دچار اختلال و کمبود سوخت نشد.
رشد مصرف بنزین در تعطیلات اخیر به 132میلیون لیتر یک رکورد در مصرف این فرآورده نفتی محسوب میشود.
«جلیل سالاری»، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی هم با بیان اینکه در حال حاضر تولید و مصرف بنزین کشور سربهسر و معادل هم است، گفت: «برای تعیین میزان واردات بنزین باید ببینیم شرایط آینده به چه صورت است.»
«جعفر سالارینسب»، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نیز با بیان اینکه میزان کنونی مصرف بنزین در حال حاضر 115 میلیون لیتر است، اظهار کرد: «به دلیل تقارن عید نوروز با ایام ماه رمضان هنوز مشخص نیست که چه میزان مصرف افزایش پیدا کند. هفته آینده میتوان در این خصوص نظر داد. میزان ذخایر کافی است و مشکلی نیست.»
بنا بر گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، هرچند که مصرف بنزین حدود 12 تا 13 درصد رشد کرده است، اما در حال حاضر واردات بنزین در دستور کار نبوده و تمامی بنزین موردنیاز کشور از پالایشگاههای داخلی تحویل گرفته میشود.
«جلیل سالاری»، معاون وزیر نفت هم درخصوص وضعیت واردات بنزین تاکید کرده بود: واردات بنزین بستگی به میزان مصرف بنزین دارد و همچنین بستگی به این دارد که چه مقدار خودرو به ناوگان حملونقل کشور افزوده شود.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، اکنون 55 درصد خودروهای در حال تردد در کلانشهرها فرسوده هستند، بسته به اینکه چقدر خودرو از مدار حملونقل خارج میشوند باید اقدام شود و ناوگان حملونقل نوسازی شود که تمامی این مسائل به میزان مصرف بنزین مرتبط است.
در واقع آن طور که معاون وزیر نفت درباره وضعیت تولید بنزین در کشور گفته است، با تکمیل بخشی از طرحهای توسعه کیفی پالایشگاه آبادان حدود یک تا دو میلیون لیتر به تولید بنزین تا پایان سال جاری افزوده خواهد شد.
به گفته سالاری، با به مدار آمدن بخشی از افزایش ظرفیت پالایشگاه اصفهان دو تا سه میلیون لیتر هم به ظرفیت تولید بنزین اضافه میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، اعلام کرد: «با توجه به اینکه تعمیرات اساسی در پالایشگاههای کشور پیشبینی شده، مثلاً بخش تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیجفارس از ابتدای بهمن ماه به مدار بهرهبرداری بازگشته و یکی از واحدهای پالایشگاه ستاره خلیجفارس به صورت کامل تعمیرات اساسی آن انجام شده و شرایط بقیه پالایشگاهها نیز مساعد است. امیدواریم با تولیداتی که در حوزه پالایشگاهی داریم، بتوانیم شرایط تأمین بنزین را تثبیت کنیم.»
نمیتوان به همین میزان تولید اکتفا کرد
هرچند که در حال حاضر بنزین کافی برای عرضه در کشور وجود دارد و مشکلی در این زمینه نیست، اما وضعیت مصرف به گونهای است که نمیتوان به همین میزان تولید اکتفا کرد.
همین اتفاق، نگرانیها را برای واردات بنزین قوت بخشیده است، اما اگر ایران ناچار به واردات بنزین شود، چقدر باید هزینه کند؟
«هاشم اورعی»، استاد دانشگاه صنعتی شریف، معتقد است که با ادامه روند کنونی، ایران برای تامین سوخت مورد نیاز کشور با چالش جدی مواجه میشود.
وی افزود: آمار مصرف بنزین در ایران نشان میدهد که در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ متوسط مصرف به 116 میلیون لیتر رسید و بدتر اینکه ایرانیان نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 و نیم درصد افزایش مصرف بنزین داشتهاند.
اورعی، افزود: با این روند و طبق اعلام شرکت پالایش و پخش متوسط تولید 115 میلیون لیتر است و پیشبینی میشود به طور متوسط روزی حداقل 10 میلیون لیتر کمبود خواهیم داشت که در نتیجه باید نزدیک به چهار میلیارد دلار صرف واردات بنزین کنیم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
از منتخبین مجلس 13 درخواست میشود تا شروع به کار مجلس فرصت هست روی فراوردههای نفتی مطالعه نمایند و تدبیری برای افزایش قیمت حاملهای نفتی مثل بنزین که چندین ساله ثابت و ارزان نگه داشته شده بنمایند. با توجه به این که نیمی از مردم فاقد وسیله نقلیهاند و برخی نیز با چندین خودرو یارانه کلانی از سوخت میگیرند که نه عادلانه است و نه منطقی و با این روند چند سال (دیگر طبق نظر کارشناسان ) باید کل درآمد نفتی را برای واردات بنزین پرداخت نماییم! در حالی که آب معدنی گرانتر از بنزین بفروش میرسد و از سوی دیگر قاچاق سوخت، ترافیک، آلودگی هوا و... روز به روز افزایش پیدا میکند.