kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۷۱۹
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹

عزم ایران و ‌سوریه برای گسترش روابط تجاری

 
 
 
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با سفیر سوریه بر پیگیری توافق‌نامه‌های تجاری دو کشور تأکید کرد.
«عبدالامیر ربیحاوی» در دیدار با سفیر سوریه ضمن دعوت از ایشان برای شرکت در همایش «بازسازی سوریه / فرصت‌های موجود  و سهم شرکت‌های ایرانی» در تاریخ ۱۳ اسفند در محل سازمان توسعه تجارت ایران، بر احیای فعالیت‌های نمایشگاهی و اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری در جهت اجرائی کردن توافق‌نامه‌های تجاری پیرو سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه و سفر نخست‌وزیر سوریه به ایران تأکید کرد.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در ادامه با بررسی آمار تجارت دو کشور به برخی مشکلات تجار و فعالان اقتصادی اشاره و بر رفع موانع  تأکید کرد.
در ادامه سفیر سوریه نیز ضمن قبول دعوت برای حضور در همایش و تأکید بر عزم سران کشور سوریه جهت توسعه همکاری تجاری با ایران، در راستای حل مشکلات تجار و رفع موانع تجارت دو کشور اعلام آمادگی و راهکارهای عملیاتی در این راستا ارائه کرد.
فرصت‌های اقتصادی سوریه
گفتنی است در این دیدار دبیر میز سوریه و لبنان و مجری نمایشگاه سوریه نیز حضور داشتند. کشور سوریه دارای ظرفیت‌های فراوان در حوزه‌های مختلف تجاری و صنعتی برای فعالان اقتصادی ایران است و در سال‌های پس از جنگ داخلی در این کشور فرصت مناسبی برای تجار و تولیدکنندگان و شرکت‌های ایرانی فراهم شده که با حضور در بازار و کشور سوریه نسبت به بازسازی و در دست گیری نیازهای اساسی آن اقدام کنند اما آن‌طور که باید از این فرصت در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری استفاده نشده است.
از سوی دیگر یکی از امکان‌های پیش روی دو کشور رفتن به سمت تجارت آزاد است که هنوز روی کاغذ باقی مانده و به‌طور عملیاتی اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر متولیان بخش خصوصی از راهکارهای تازه‌ای برای رشد روابط تجاری میان دو کشور رونمایی کرده‌اند. سند موافقتنامه تجارت آزاد میان دو کشور ایران و سوریه به امضاء رسیده که بر اساس آن تعرفه تجاری میان دو کشور صفر می‌شود و همچنین نسبت به استفاده از ارزهای ملی در تعاملات اقتصادی دوجانبه و دلارزدایی و همچنین ایجاد مناطق آزاد مشترک توافق شده است. 
بر این اساس می‌توان انتظار داشت مبادلات اقتصادی دو کشور افزایش یابد. بر اساس گزارش گمرک، در سال گذشته ۱۴۶هزار و 900 تن انواع محصولات مختلف به ارزشی بالغ بر ۲۴۱ میلیون و 700 هزار دلار انواع محصولات مختلف از ایران به سوریه صادر شده که از نظر وزنی 10 و 57 صدم درصد و از نظر درآمد ارزی 10 و 76 صدم درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است. 
در همین بازه زمانی 241 هزار و 800 تن انواع محصولات مختلف در هفت ردیف تعرفه مختلف به ارزشی بالغ بر 28 میلیون و 500 هزار دلار از سوریه به ایران وارد شده است که با کاهش پنج و دو دهم درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه شده است. مجموع مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته به ۲۷۰میلیون و 200 هزار دلار می‌رسد که در قیاس با حدود ۲۴۸ میلیون دلار تجارت ایران و سوریه در سال ۱۴۰۰ رشد ۸.۸ درصدی را نشان می‌دهد.