kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۶۴۹
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
کیهان بررسی کرد

آغاز مناظره‌های انتخاباتی در آستانه رونمایی از فهرست‌ها

مناظره‌های انتخاباتی از رسانه ملی امروز پخش می‌شود و جریان‌های سیاسی نیز در آستانه رونمایی از فهرست‌های انتخاباتی هستند. از ساعت یک دقیقه بامداد امروز رقابت‌های انتخاباتی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شده و تا ۸ صبح روز دهم اسفند ادامه دارد.
 
سرویس سیاسی ـ
 
تا روز جمعه 11 اسفند؛ موعد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 8 روز باقی مانده و فعالیت دستگاه‌‎های مسئول برای فراهم آوردن بستر مشارکت عمومی در انتخابات شدت یافته است. عرصه انتخابات پیش روی ملت بزرگ ایران است و آینده کشور با حضور آگاهانه مردم رقم خواهد خورد. بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفتند که حدود ۷۵ درصد داوطلبان را شامل می‌شود. این میزان تأیید صلاحیت‌، تاکنون در انتخابات‌ها در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سابقه نداشته است. در همین شرایط، پخش مناظره‌های انتخاباتی از رسانه ملی امروز می‌شود و جریان‌های سیاسی نیز در آستانه رونمایی از فهرست‌های انتخاباتی هستند.
از ساعت یک دقیقه بامداد امروز رقابت‌های انتخاباتی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شده و تا ۸ صبح روز دهم اسفند ادامه دارد.
محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به دستورالعمل تبلیغات انتخاباتی، تاکید کرده که نامزدها در آثار تبلیغاتی خود، اندازه‌های اعلامی یعنی ۱۰۰ در ۷۰ را رعایت کنند.
۸۰۰ هزار نفر
 به عنوان عوامل اجرائی اصلی و ذخیره
آماده برگزاری انتخابات هستند
وی درخصوص آمادگی نهائی برای برگزاری انتخابات در روز جمعه ۱۱ اسفند نیز گفته است: جای هیچ دغدغه و نگرانی نیست و ۸۰۰ هزار نفر به عنوان عوامل اجرائی اصلی و ذخیره، آماده برگزاری انتخابات هستند و همچنین کلیه تجهیزات، لوازم و نیز تعرفه‌ها از ۱۵ روز پیش در اختیار ستادهای استانی قرار گرفته و حتی جهت احتیاط، پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.
مردم در این دوره با ۵ مدرک شناسنامه
کارت ملی، گواهینامه، گذرنامه و کارت پایان خدمت 
می‌توانند آرای خود را به صندوق‌ها بریزند
به گزارش ایرنا از مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، اسلامی با یادآوری اینکه مردم عزیزمان، در این دوره با ۵ مدرک، شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، گذرنامه و کارت پایان خدمت، می‌توانند آرای خود را به صندوق‌ها بریزند، گفت: برای تسهیل در امر شرکت در انتخابات همکاران من موظف هستند در روز رأی‌گیری، صندوق‌های سیار را به مراکز ازدحام مانند بوستان‌ها و بیمارستان‌ها ببرند.
اسلامی در خاتمه، پیش‌بینی کرد که با توجه به تعداد صلاحیت‌های احراز شده نامزدها و حضور متنوع طیف‌های سیاسی در این دوره، انتخابات باشکوهی را شاهد باشیم.
معاون رئیس‌جمهور: تمام لوازم و مقدمات
برای برگزاری یک انتخابات باشکوه فراهم است
محسن منصوری، معاون اجرائی رئیس‌جمهور نیز با حضور در غرفه خبرگزاری فارس در نمایشگاه رسانه‌های ایران ضمن اشاره به آمادگی کامل دولت برای برگزاری انتخابات یازدهم اسفند، گفت: تمام لوازم و مقدمات، برای برگزاری یک انتخابات باشکوه و با رعایت چارچوب‌های سلامت، امنیت رقابت و مشارکت بالا در انتخابات فراهم شده است.
وی اضافه کرد: مجموعه وزارت کشور و دستگاه‌های تابعه، زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده‌اند تا ان‌شاءالله، شاهد حضور مردم عزیز کشورمان، پای صندوق‌های رأی باشیم.
در همین راستا، پیمان جبلی، رئیس صدا و سیما روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشته است: نزدیک‌ به ۱۴۰۰ مناظره در طول این روزها ضبط شده است و مناظره‌های ضبط شده از روز پنج شنبه در رسانه ملی پخش می‌شود.
وی با بیان اینکه در هر حوزه‌ای نامزد‌ها به ۷ پرسش پاسخ داده‌اند و درباره هر سؤال به مدت ۲ ساعت اظهارنظر کرده‌اند، خاطرنشان می‌‎کند: امکان پخش برنامه‌ها از تلوبیون نیز برای همه نامزدهای انتخاباتی فراهم است.
جبلی گفت: تاکنون بیش از هفت هزار نفر وارد صفحات اختصاصی خود شده‌اند اما بارگذاری‌ها به تدریج انجام می‌شود.
به گزارش ایرنا، رئیس صدا و سیما همچنین افزوده است: تا روز سه‌شنبه حدود سه هزار نفر اقدام به بارگذاری ویدیوهای تبلیغاتی در صفحات شخصی خود در تلوبیون کرده‌اند.
وزیر کشور: شرایط رقابت واقعی
در انتخابات ۱۱ اسفند فراهم شده است
احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در گفت‌وگو با ایرنا در نمایشگاه رسانه‌های ایران با اشاره به تأیید صلاحیت بیش از ۱۵ هزار نفر برای انتخابات مجلس گفته است: زمینه برای یک رقابت واقعی فراهم است و جریان‌های سیاسی باید مسئولانه به میدان بیایند. هم اکنون زمان حضور احزاب است. احزاب بدون حضور در انتخابات فلسفه وجودی خود را زیر سؤال می‌برند. چراکه نقطه اوج‌شان زمان انتخابات است. 
وی ادامه داد: به احزاب مختلف توصیه می‌کنیم حضور پیدا کنند و با سلایق مختلف، پاسخگوی نیازهای مردم باشند. مبنای انتخابات، مبنای طرح‌ها و ایده‌ها است؛ برنامه‌هایی که برای یک ایران قوی دارند، در قالب قانون‌گذاری دنبال کنند.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: حضور مردم در صحنه از اول انقلاب مبنای جمهوری اسلامی بوده و حضور مردمی همواره مسائل را جلو برده است.
سروری: به احتمال زیاد در روز جمعه یا شنبه 
لیست 30 نفره شورای ائتلاف نهائی شود
فعالیت تشکل‌های سیاسی نیز برای بستن فهرست‌های انتخاباتی ادامه دارد.
در این زمینه، پرویز سروری، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در تهران در گفت‌وگو با تسنیم بیان داشته است: به احتمال زیاد در روز جمعه یا شنبه لیست 30 نفره نهائی شود. وی خاطرنشان می‌کند: مشارکت بالای مردم در این دوره، به معنای صلح و ثبات و قدرت و اقتدار بالای جمهوری اسلامی است و این انتخابات می‌تواند تأثیرات بزرگی بر روند شکست‌های پی‌درپی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به وجود آورد.
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در تهران همچنین گفت: باید تلاش کنیم تا موضوع مشارکت را در ابعاد وسیع‌تری افزایش داده تا شاهد حضور پرشور و پرقدرت مردم در انتخابات باشیم.
شورای ائتلاف در انتخابات خبرگان
از لیست جامعه مدرسین حمایت می‌کند
به گزارش مهر، امیر ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی نیز با اشاره به تصمیم تشکیلاتی این شورا درباره انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اظهار داشته است: با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده، ضمن احترام به تمام نامزدهای شرکت‌کننده در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، به استحضار ملت متدین ایران اسلامی می‌رساند که شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در تمام حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور، از فهرست «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» حمایت می‌کند.
حجت‌الاسلام آقاتهرانی:
امیدواریم جبهه انقلاب در تهران به یک فهرست برسد
حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، عضو جبهه پایداری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به پیش رو بودن انتخابات مجلس دوازدهم گفت: در انتخابات فارغ از اینکه به چه نامزدی رای می‌دهیم، ایجاد شور انتخاباتی اهمیت دارد و این شور مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی خواهد بود.
وی افزود: بنای ما در جبهه پایداری این بوده و هست که پیش از ثبت‌نام افراد مختلف برای انتخابات مجلس، افرادی که از صلاحیت آن‌ها اطمینان داشتیم و مطمئن بودیم که می‌توانند در مجلس فعال باشند و کار را به پیش ببرند، شناسایی کرده و از آن‌ها برای ثبت‌نام دعوت کنیم.
حجت‌الاسلام آقاتهرانی عنوان کرد: پس از این کار اعلام کردیم که هر کس می‌خواهد با ما همراهی کند، سپس اعلام کردیم که سایت ما برای ثبت‌نام افراد واجد شرایط باز است و آن‌ها می‌توانند رزومه خود را ارائه کنند. البته برخی افراد شناخته شده لزوماً نیاز به ارائه رزومه نداشتند و افراد کمتر شناخته شده رزومه خود را ارائه کردند.
وی ادامه داد: در این میان افراد شناخته شده نیاز به بررسی چندانی نداشتند ولی افرادی که باید از آن‌ها مصاحبه اخذ می‌شد را دعوت کردیم. از میان این افراد، تعدادی انتخاب شدند.
عضو جبهه پایداری تاکید کرد: نظر ما این است که همه بتوانیم به یک وحدت دست پیدا کنیم و به هر میزان که می‌توانیم مشارکت را افزایش دهیم. به نحوی که در تهران یک لیست ۳۰ نفره مشتمل بر همه گروه‌های حزب‌اللهی و اصولگرا تهیه شود بسیار مطلوب است. ممکن است در این لیست یک یا ۱۰ نفر از پایداری وجود داشته باشد، مهم نیست و اهمیتی ندارد.
پیش‌بینی می‌شود شورای ائتلاف و جبهه پایداری
با سرلیستی قالیباف توافق کنند
به همین قرار، اقبال شاکری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا گفته است: پیش‌بینی می‌شود که شورای ائتلاف با جبهه پایداری انقلاب اسلامی با سرلیستی محمدباقر قالیباف رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی توافق کرده و فهرست واحدی را برای حوزه استان تهران در انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر کنند.
لیست شورای وحدت
برای انتخابات مجلس رونمایی شد 
خبر دیگر اینکه، لیست ۳۰ نفره شورای وحدت عصر چهارشنبه با حضور در مصلای امام خمینی(ره) از بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران بازدید کردند.
منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت نیز ضمن بازدید از نمایشگاه رسانه‌های ایران اعلام کرد: فهرست مستقل شورای وحدت برای نمایندگی همین دوره مجلس نهائی شده است و از روز پنج شنبه فعالیت تبلیغات انتخاباتی آغاز خواهد شد.
به گزارش ایرنا، وی گفت: گزینش فهرست متشکل از متخصصان با هدف رسیدگی به مشکلات کشور تهیه ‌و تدوین و بر اساس حرکات و خردجمعی حاصل شده است و ما معتقدیم در نگاه به مسائل اجتماعی باید بر اساس این چهارچوب حرکت کنیم.
حسن بیادی، رئیس ستاد انتخابات شورای وحدت در تهران نیز در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: شورای وحدت با امنا و شانا ائتلاف نمی‌کند.
عضو هیئت عالی شورای وحدت:
شورای وحدت ۴ سرلیست دارد
همچنین، علی کیهانیان، عضو هیئت عالی شورای وحدت در گفت‌وگو با ایرنا، حرکت سیاسی شورای وحدت را برگرفته از حضور احزاب، اقشار و روحانیت دانسته و اعلام کرده است: تصمیم گرفته شد ۴ نفر به عنوان شاخص لیست معرفی شوند.
وی گفته است: بر این اساس، یک نفر به عنوان نماینده‌ای از جامعه دیپلماسی کشور، یک نفر به عنوان نماینده بانوان، یک نفر از نماینده روحانیت و یک نفر دیگر به عنوان نماینده صنعتگران و جامعه کشاورزی و کارکردی در صدر فهرست خواهند بود و مابقی دوستان ذیل این ۴ نفر تعریف می‌شوند.
مجلس خبرگان، تجلی مردم‌سالاری اسلامی است
و کشور را از خلأ وجود رهبری حفظ می‌کند
خبر دیگر اینکه، آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری کارآمد، فعال و حاضر در صحنه بوده است گفت: مجلس خبرگان رهبری، مجلس بسیار مهمی در جهت ایجاد اطمینان در میان مردم و در راستای حراست از نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
وی اظهار داشت: مجلس خبرگان رهبری، کشور را از خلاء وجود رهبری حفظ می‌کند؛ این مجلس، مجلس تشخیص ولایت فقیه و صیانت‌کننده از آن و همچنین حفظ سلامت حرکت راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت تحقق اهداف بنیادی است.
آیت‌الله کعبی با اشاره به ساختار مجلس خبرگان، خاطرنشان کرد: هر ۶ ماه یک‌بار جلساتی در مجلس خبرگان برگزار می‌شود و از شخصیت‌های اثرگذار ملی و بین‌المللی جهت حضور در این جلسات، دعوت می‌شود؛ همچنین جلسات کمیسیون‌های این مجلس به طور منظم برگزار می‌شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: مراکز تحقیقات علمی مجلس خبرگان در حوزه اندیشه سیاسی، حقوق عمومی و فقه نظام، فعال و همواره پاسخگوی شبهات هستند. عملکرد مراکز فرهنگی این مجلس نیز در جهت «جهاد تبیین» قابل دفاع است.
آیت‌الله کعبی با اشاره به اهمیت نقش مجلس خبرگان در مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی گفت: مجلس خبرگان، نماد و تجلی مردم‌سالاری اسلامی است و متشکل از فقهای عادل، با تقوا، دارای بینش سیاسی و اجتماعی و همچنین دلسوز مردم و حاضر در صحنه در جهت خدمت به دین و ملت با نگاه داخلی و بین‌المللی است.
وی بیان داشت: از برکات وجود مجلس خبرگان رهبری، وجود ولایت رهبری با درایت به مدت ۳۵ سال است که پیشرفت و حکمت به سمت تمدن‌سازی انقلاب اسلامی را پیش می‌بَرد و با بازسازی نوین امت اسلامی و توجه به مرز مقاومت اسلامی، انقلاب اسلامی را در تراز یک انقلاب تمدن‌ساز و ملت ایران را در تراز یک ملت مقتدر در سطح منطقه و بین‌الملل، مطرح کرده است.