kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۵۱۴
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴
زاکانی در صحن شورای شهر خبر داد

ورود ۴۵۰۰ اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تهران در سال آینده

شهردار تهران گفت: سال آینده چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل تهران اضافه می‌شود،

۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز از مسیر بازسازی افزوده خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری شهر، علیرضا زاکانی دیروز برای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری در صحن شورای شهر حاضر شد.
60 دستگاه پله‌برقی برای نوسازی پل‌های عابر پیاده
تحویل داده می‌شود
زاکانی در جلسه دیروز با بیان اینکه ده‌ها نوع پل عابر پیاده وجود دارد، گفت: سازمان زیباسازی تلاش کرد و قرارداد بست. ۶۰ دستگاه پله‌برقی برای نوسازی پله‌های عابر پیاده تحویل خواهد شد. معاونت فنی و عمرانی از طریق سازمان امور مناطق می‌تواند ظرفیت مناطق را مورد استفاده قرار دهد. سازمان مهندسی و عمران پل‌هایی را طراحی کرده که برای عابران پیاده تسهیلاتی ایجاد می‌کند و نوآوری در طراحی را نیز به دنبال دارد.
هر اتوبوس داخلی بیش از 3میلیارد تومان
از اتوبوس خارجی گران‌تر بود
وی درخصوص خرید اتوبوس‌های جدید اظهار داشت: ما در این بخش از مجموعه‌های مختلف قیمت گرفتیم. قیمت‌ها حداقل ۳۱۶هزار یورو و حداکثر ۳۴۷هزار یورو بود. برای بخشی از این موضوع نیز پیمان کلی بسته شد. وقتی موضوع به سفر به چین کشیده شد و از نزدیک با ظرفیت‌ها آشنا شدیم، دیدیم که با همین کیفیت، قیمت‌ها ارزان‌تر است.
شهردار تهران با بیان اینکه آنچه مورد تأکید دولت و وزارت صمت بود، این بود که باید بسته اولیه کامل وارد شود تا مشکل شهر را حل کنیم، ادامه داد: ۲۹ ماه و ۹ روز پیش، از هزار و ۸۶۰ اتوبوس تهران ۸۸۰ دستگاه در گردش داشتیم، این در حالی بود که نیاز شهر تهران ۱۰ تا ۱۱هزار اتوبوس است. ما چرا مردم را به اسارت گرفته‌ایم؟ به همین دلیل تأکید دولت بر این بود که بسته اول کامل و به صورت برقی وارد شود تا بتوان گشایش ایجاد کرد. ما در نهایت به رقم ۲۲۰هزار یورو و تحویل در بندرعباس رسیدیم و قیمت‌گذاری‌ها نیز توسط کارشناسان انجام شد و ما ورودی به ماهیت نداشتیم. رقم هر اتوبوس داخلی بیش از سه‌میلیارد تومان از اتوبوس خارجی بالاتر بود و با این حال برای تقویت بخش داخلی، با این تولیدکنندگان نیز قرارداد بستیم. زاکانی با بیان اینکه عدد و رقم و شرایط در لایحه موردنظر مشخص شده است، گفت: ما به این سمت رفتیم که خدمت خوب به مردم ارائه دهیم و هزینه‌ها کاهش یابد. همین رقم ۲۷۳هزار یورویی برای اتوبوس‌های داخلی پیش از سفر به چین ۳۱۶هزار یورو بود و ما ۱۰۰هزار یورو از این مبلغ کم کردیم؛ این به معنای ۵/۵ میلیارد تومان به ازای هر اتوبوس است و اگر تعداد دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را در نظر بگیریم، نزدیک به ۱۵هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌شد. وی در نوبت بعدازظهر جلسه دویست‌وهفدهم شورا و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری با بیان اینکه مدل تأمین مالی متفاوت است، گفت: ما قرارداد دوهزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی را منعقد کرده‌ایم که دوهزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال آینده و ۵۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۴ تأمین خواهد شد. هزار دستگاه از عقاب افشان، ۵۰۰ دستگاه از اسنا، ۵۰۰ دستگاه از سبلان و ۵۰۰ دستگاه از شتاب خریداری شده است. اتوبوس‌های شتاب برقی است که بخشی از آن تا پایان امسال، بخشی دیگر در سال آینده و بخشی در سال ۱۴۰۴ تأمین خواهد شد؛ البته قول اولیه این بود که تا پایان امسال این اتوبوس‌ها را تحویل دهد. تحویل اتوبوس‌های سایر شرکت‌ها تا پایان سال آینده انجام خواهد شد. شهردار تهران با تأکید بر اینکه سال آینده چهارهزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به اتوبوس‌های فعلی اضافه می‌شود، افزود: ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز از مسیر بازسازی اضافه خواهد شد. برای خرید اولیه اتوبوس، تاکسی، ون و موتورسیکلت ۲۰درصد پیش‌پرداخت در شورا تصویب شد و باید پرداخت شود.