kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۴۷۵
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳
تشدید فشارهای بین‌المللی به رژیم صهیونیستی

عفو بین‌الملل: تمامی کشورهای جهان در روابط خود با اسرائیل تجدیدنظر کنند

 
در راستای تشدید فشارهای بین‌المللی به رژیم صهیونیستی سازمان عفو بین‌الملل نیز از تمامی کشورهای جهان خواست در روابط خود با رژیم صهیونیستی تجدیدنظر کنند تا شریک‌جرم جنایت‌های اسرائیل محسوب نشوند.
137 روز از مقاومت جانانه و البته مظلومانه ملت فلسطین در جنگ می‌گذرد. جنگی که به گفته کارشناسان حقوق بین‌الملل و تأیید نهادهای بین‌المللی رژیم صهیونیستی در آن تمامی مرزهای وحشی‌گری را یکی پس از دیگری جابه‌جا کرده است. به گفته اکثر کارشناسان حقوق بین‌الملل رژیم اسرائیل در این جنگ تمامی قواعد آمره بین‌المللی مبنی بر حفظ جان غیرنظامیان، مجروحان، اسیران، خبرنگاران، ‌پرستاران، پزشکان و مکان‌های امدادرسانی را زیرپا گذاشته است. وزارت بهداشت فلسطین می‌گوید با شهادت 107 نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته آمار شهدا از 29هزار و 92 تن گذشته و شمار مجروحان نیز به بیش از 69هزار نفر رسیده است. هنوز نزدیک به 7هزار نفر مفقود و زیر آوار هستند. به گفته نهادهای بین‌المللی بیش از 70درصد از شهدا را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. 
نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل از آغاز جنگ در 7 اکتبر(15 مهر) چندین هدف مشخص برای این رژیم معین کرده بود؛ نابودی حماس و توان نظامی آن، کشتن رهبران حماس، آزادی گروگان‌ها و به دست گرفتن کنترل نوار غزه و بازگرداندن امنیت به سرزمین‌های اشغالی بخصوص شهرک‌های صهیونیستی‌نشین. اما به اذعان تمامی کارشناسان بعد از گذشت بیش از 4 ماه از جنگ، نتانیاهو به تحقق هیچ‌یک از این اهداف حتی نزدیک هم نشده است. همین دیروز رسانه‌ها از قول «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ نوشتند که وی گفته است رژیم صهیونیستی نمی‌تواند حماس را با جنگ شکست دهد. 
درخواست عفو بین‌الملل از کشورها
وحشیگری گسترده اسرائیل در جنگ کنونی کار را به جایی رسانه است که یک اجماع گسترده جهانی علیه این رژیم شکل گرفته است. توحش شدید صهیونیست‌ها در این جنگ افکار عمومی در 5 قاره جهان را علیه رژیم اسرائیل بسیج کرد و طی 4 ماه و نیم گذشته میلیون‌ها انسان آزاده از آمریکا گرفته تا اروپا، آسیا، آفریقا و اقیانوسیه به خیابان‌ها ریختند و در همبستگی با ملت فلسطین خواستار توقف این وحشیگری‌ها شدند. بر اساس گزارش منابع مطالعاتی صهیونیستی که پایشی از افکار عمومی جهانی در جنگ غزه انجام داده‌اند اکثریت قاطع افکار عمومی جهان در این جنگ با مقاومت فلسطین همراهی کرده و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. موج محکومیت اسرائیل در نهادهای بین‌المللی نیز ادامه دارد. در همین راستا سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار بازنگری تمامی کشورهای جهان در روابط‌شان با رژیم صهیونیستی شده است.
به گزارش ایسنا، در بیانیه عفو بین‌الملل در این‌باره آمده است: اسرائیل باید به اشغال فلسطین پایان دهد تا از دامن زدن به آپارتاید و نقض حقوق بشر جلوگیری کند. طبق گزارش شبکه الجزیره، عفو بین‌الملل در ادامه آورده است: اشغال فلسطین از سوی اسرائیل طولانی‌ترین اشغال نظامی و یکی از مرگبارترین اشغال‌های جهان است. در این بیانیه همچنین تاکید شده است: همه کشورها باید در روابط خود با اسرائیل تجدیدنظر کنند تا اطمینان حاصل شود که آنها در تداوم اشغالگری و آپارتاید آن نقشی ندارند. این سازمان در ادامه بیانیه خود اعلام کرده است: جهان باید بداند که پایان دادن به اشغالگری پیش‌شرط توقف نقض مکرر حقوق بشر در فلسطین است. اشغالگری اسرائیل طولانی‌ترین اشغال نظامی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.
محاکمه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری
از سوی دیگر جلسات علنی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره پیامدهای حقوقی ناشی از سیاست‌ها و اقدامات اشغالگرانه رژیم اسرائیل در سرزمین‌ فلسطین از جمله در بخش شرقی قدس اشغالی از دیروز (دوشنبه) در لاهه آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «قدس‌پرس»، این جلسات در چارچوب درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دریافت نظرات دادگاه بین‌المللی لاهه در مورد تاثیرات فعالیت‌های اشغالگرانه رژیم اسرائیل از بیش از ۷۵ سال پیش تاکنون برگزار شده است. این جلسات علنی به مدت ۶ روز ادامه خواهد داشت. بر اساس این گزارش در طول این جلسات، قرار است افزون بر اتحادیه آفریقا و سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه کشورهای عربی، به درخواست‌های رسیده به دیوان بین‌المللی دادگستری از ۵۲ کشور جهان که در تاریخ دادگاه بی‌سابقه است، رسیدگی شود. اقدامات رژیم صهیونیستی با هدف تغییر ترکیب جمعیتی و وضعیت شهر اشغالی قدس و همچنین تصویب قوانین و اقدامات تبعیض‌آمیز رژیم اسرائیل در این خصوص‌، از جمله مواردی است که مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
موضوعات ارائه‌شده به دیوان بین‌المللی دادگستری که در این جلسات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد با پرونده‌ای که آفریقای‌جنوبی علیه رژیم صهیونیستی درخصوص عدم پایبندی این رژیم به کنوانسیون منع نسل‌کشی در جریان جنگ علیه غزه که منجر به شهادت بیش از 29هزار فلسطینی و آوارگی اکثریت جمعیت غزه شده است، متفاوت است. به نوشته قدس‌پرس، اگرچه نظرات مشورتی صادرشده توسط دیوان بین‌المللی دادگستری غیرالزام‌آور است اما می‌تواند دارای اقتدار اخلاقی و قانونی قابل‌توجهی باشد و در نهایت می‌تواند به بخشی از هنجارهای حقوق بین‌الملل تبدیل و از نظر قانونی برای دولت‌ها الزام‌آور شود؛ همان‌گونه که مجمع عمومی سازمان ملل در 2003 میلادی خواستار نظر مشورتی حقوقی درباره اقدامات رژیم اسرائیل از جمله ساخت دیوار موسوم به «دیوار نژادپرستانه» در کرانه باختری شد و چند ماه بعد، در ۲۰۰۴، دیوان بین‌المللی دادگستری دریافت که ساخت این دیوار مغایر با قوانین بین‌المللی است و باید متوقف و قطعات ساخته‌شده باید برچیده شود. این رویه‌ها فرصتی را برای دیوان بین‌المللی دادگستری فراهم می‌کند تا دو دهه پس از آخرین نظر مشورتی خود، ارزیابی جامع‌تری از اقدامات اشغالگرانه رژیم اسرائیل ارائه کند و در مورد اعمال قوانین بین‌المللی بشردوستانه، حقوق بشر و قانون بین‌المللی کیفری به سازمان ملل متحد مشاوره دهد. دیوان بین‌المللی دادگستری، مرجع اصلی قضائی سازمان ملل متحد و متشکل از ۱۵ قاضی است که برای یک دوره ۹ساله توسط مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل انتخاب می‌شوند.
دست از جنون بردارید
از سوی دیگر تصمیم رژیم صهیونیستی برای ایجاد محدودیت برای ورود فلسطینیان به مسجدالاقصی نگرانی‌های گسترده‌ای در محافل امنیتی این رژیم به دنبال داشته است. برخی از کارشناسان نیز نسبت به شروع انتفاضه جدیدی در سرزمین‌های اشغالی به دنبال این تصمیم هشدار داده‌اند. محافل امنیتی رژیم صهیونیستی دیروز(دوشنبه) طی هشداری این «جنون» را تهدیدی برای روابط تل‌آویو با «کشورهای عربی میانه‌رو و سنی» در منطقه توصیف کردند. «این اقدام مانند تهیه بشکه‌ای از مواد منفجره است که اسرائیل داوطلبانه آن را مشتعل می‌کند». این بخشی از هشدار محافل امنیتی رژیم صهیونیستی درخصوص تصمیم جنجالی اتخاذشده تل‌آویو علیه مسجدالاقصی در ماه مبارک رمضان است. منابع امنیتی هشدار دادند که «اهانت به مسجدالاقصی برای مسلمانان خط قرمزی است که می‌تواند به تشدید تنش‌ها در میادین دیگر غیر از غزه منجر شود». روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز به نقل از منابع امنیتی نوشت که این تصمیم می‌تواند به «وحدت مسلمانان و فلسطینی‌ها» در کرانه باختری و داخل خط سبز در مقابل اسرائیل منجر شود. به باور این منابع، طرح محدود کردن ورود فلسطینی‌ها در طول ماه مبارک رمضان به مسجدالاقصی که نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو شب گذشته با آن موافقت کرد، «یک خطر امنیتی واقعی» مشابه آنچه در ماه می ‌۲۰۲۱ (اردیبهشت 1400) در جریان عملیات سیف‌القدس رخ داد، است.
جنبش حماس نیز با صدور بیانیه‌ای در واکنش به این مسئله تاکید کرد: موافقت بنیامین نتانیاهو برای محدود کردن ورود فلسطینی‌ها به مسجدالاقصی در ماه رمضان، «گسترش جنایت صهیونیست‌ها و جنگ مذهبی علیه مردم ما» و نقض آزادی عبادت است. این جنبش از فرزندان ملت فلسطین در سرزمین اشغالی، بیت‌المقدس و کرانه باختری اشغالی خواست این تصمیم جنایتکارانه را رد کنند و در برابر استکبار اشغالگر مقاومت کنند و به بسیج عمومی و حضور در مسجدالاقصی بپردازند.
قطعی گسترده برق در فلسطین اشغالی
خبر دیگر این که رسانه‌های رژیم صهیونیستی شامگاه روز یکشنبه از قطع گسترده برق در چندین منطقه در فلسطین اشغالی از جمله «عسقلان»، «بتاح تکفا»، «هرتزلیا»، «دیمونا»، «ریشون لتزیون»، «صفد»، «حیفا» و غیره خبر دادند. رسانه‌های عبری با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۲۰هزار شهرک‌نشین بدون برق هستند، مدعی شدند که این به دلیل نقص در یکی از نیروگاه‌ها است. 
به گزارش ایسنا شرکت برق در اراضی اشغالی مدعی شد، قطعی برق «به دلیل حمله سایبری ایجاد نشده ‌است». اما در عین حال «شائول گلدشتاین»، مدیر شرکت «نوگا» که بخش برق در اراضی اشغالی را مدیریت می‌کند، به شرح سناریویی پرداخت که در صورت هدف قرار دادن نیروگاه‌های برق توسط حزب‌الله لبنان در انتظار شهرک‌نشینان صهیونیست است. 
پیش‌تر در گزارشی آمده بود جبهه داخلی رژیم صهیونیستی به آمادگی‌های فشرده خود در سطوح مختلف برای احتمال تبدیل شدن رویارویی کنونی با حزب‌الله لبنان به یک جنگ فراگیر ادامه می‌دهد، در حالی‌ که انتظار دارد عواقب آن وخیم باشد. یک منبع ویژه مطلع از جزئیات مقدمه‌چینی برای این رویارویی به العربی‌الجدید گفته بود که ترس واقعی و بسیار بزرگ صهیونیست‌ها درباره احتمال هدف قراردادن زیرساخت‌های شبکه برق توسط حزب‌الله و ایجاد قطعی برای ساعات طولانی است که ممکن است در مقطعی منجر به قطع خدمات اینترنت و در نتیجه مشکل در ارتباطات، علاوه‌بر ایجاد خطرات بزرگ برای زندگی بیمارانی شود که جان‌شان وابسته به دستگاه تنفس مصنوعی است، این در حالی است که خود اشغالگران با هدف قراردادن بیمارستان‌های غزه و بیماران در بیمارستان ناصر در خان‌یونس طی چند روز اخیر منجر به شهادت چندین بیمار در این بیمارستان شده‌اند.