kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۴۳۹
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶
ادعای رسانه پاکستانی:

پاکستان ساخت خط لوله صلح را آغاز کرد

 
اسلام‌آباد در نظر دارد کار ساخت بخش 80 کیلومتری پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان از مرز ایران را آغاز کند تا در صورت تصمیم تهران برای مراجعه به دادگاه داوری بین‌المللی، جریمه احتمالی 18 میلیارد دلاری را نپردازد.
به گزارش ایسنا، یک منبع رسمی در وزارت نیروی پاکستان به پایگاه خبری «نیشن» گفت: تصمیم گرفته شده است که پاکستان درخواستی برای معافیت از تحریم‌های آمریکا برای پروژه خط لوله صلح، ارائه کند.
به گفته این منبع آگاه، در وهله نخست، تصمیم گرفته شده است در فاز اول پروژه خط لوله صلح، کار در بخش 80 کیلومتری مرز پاکستان با ایران تا گوادر، آغاز شود.
هزینه تخمینی این بخش پروژه، 158 میلیون دلار خواهد بود و تصمیم گرفته شده که از طریق شرکت توسعه زیرساخت گاز (GIDC) تامین مالی شود. 
این مقام مسئول با fdhk این جزئیات، اظهار کرد: توافقنامه برای این پروژه برای تامین 750 میلیون فوت مکعب در روز گاز به مدت 25 سال از میدان گازی پارس جنوبی ایران و تحویل در مرز ایران و پاکستان در ماه مه سال ۲۰۰۹، امضا شد.
این منبع آگاه پاکستانی به پایگاه خبری نیشن گفت: برآورد شده در صورت عدم اجرای این پروژه از سوی پاکستان، تهران، پرونده را به دادگاه داوری بین‌المللی مستقر در پاریس، ارجاع خواهد کرد و پاکستان، حدود 18 میلیارد دلار جریمه تعهدات قراردادی را باید پرداخت کند. 
تحت این پروژه، خط لوله 1931 کیلومتری برای انتقال گاز ایران به پاکستان که شامل 1150 کیلومتر خط لوله در داخل ایران و 781 کیلومتر خط لوله در داخل پاکستان است، احداث خواهد شد. 
هر دو کشور ایران و پاکستان ملزم به اجرای این پروژه در خاک خود بودند. طبق توافقنامه، قرار بود عرضه این پروژه تا ژانویه سال ۲۰۱۵ آغاز شود.
ایران در حال حاضر، ساخت بیش از 900 کیلومتر از این خط لوله را در داخل خاک خود تکمیل کرده، در حالی که 250 کیلومتر بخش باقی مانده، هنوز ساخته نشده است.