kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۴۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶
خودروساز مدعی شد

افزایش قیمت خودروهای بهمن ‌موتور با مجوز وزارت صمت

 
گروه خودروسازی بهمن موتور اعلام کرده است: ‌مجوز افزایش قیمت محصولات این خودروساز از سوی وزارت صمت صادر شد‌ه است.
به گزارش خبرگزاری فارس، در پی انتشار اخباری درباره افزایش بدون مجوز قیمت خودروهای گروه خودروسازی بهمن موتور، این خودروساز توضیح داده است: مجوز منطقی‌سازی قیمت‌ها با توجه به افزایش هزینه‌های تمام شده تولید صادر شده است. از آخرین قیمت‌گذاری شورای رقابت، همه عوامل تولید افزایش قیمت داشته‌اند که بدیهی است این حقیقت بر قیمت تمام شده تولید خودرو اثرگذار خواهد بود. در ادامه روشن است این شرکت مانند گذشته تابع قوانین و مقررات بوده و بدون مجوز از وزارت صمت افزایشی قیمتی نخواهد داشت و شرکت بهمن موتور تنها مخاطب این مجوز نخواهد بود و مرجع صادرکننده در این مجوز امکان انتشار آن را دارد.
در ادامه توضیحات بهمن موتور اعلام شده است:‌ قیمت ارز تخصیصی که ارز آزاد در نظر گرفته حداقل ۲۵ درصد افزایش داشته که این مهم به اضافه عدم صدور و تخصیص ارز از خرداد تا آذر سبب کاهش تولید شده که از این بابت شرکت‌های خودروساز با کاهش تولید و افزایش هزینه‌های سربار متضرر شده‌اند. 
یادآوری می‌شود، با وجود آنکه پیش از این شورای رقابت قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را در بازار انحصاری انجام می‌داد، اما براساس مصوبه 543 شورای رقابت، مبنای تنظیم قیمت خودرو، براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیئت وزیران تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه و به وزارت صمت اعلام می‌شود. وزارت صمت قیمت‌ها را ‌به خودروسازان ابلاغ می‌کند و این قیمت‌ها برای عرضه‌کننده خودرو لازم‌الاجرا است. ضمن اینکه افزایش قیمت ارز در بازار آزاد حدود 10 درصد بوده و خودروهای مونتاژی و داخلی، گران‌تر از مشابه خارجی به دست مصرف‌کننده می‌رسد اما خودروسازان، زیان‌ده هستند.
 سکوت وزارت صمت و سازمان حمایت
در حالی که بهمن موتور اعلام می‌کند که مجوز افزایش قیمت محصولاتش را از وزارت صمت دریافت کرده ‌اما سازمان حمایت و وزارت صمت هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی و روشنگری درخصوص دادن مجوز افزایش قیمت خودروهای مونتاژی انجام نداده‌اند.
حتی بعد از اینکه متقاضیان خرید خودرو از بهمن موتور در روزهای اخیر مقابل وزارت صمت تجمع کردند و نسبت به افزایش قیمت خودروهای گروه بهمن معترض شدند وزارت صمت هیچ ‌اطلاع‌رسانی مبنی بر اینکه مجوز افزایش قیمت برای این خودروساز یا سایر خودروسازان مونتاژی صادر شده است یا خیر، انجام نداد. ضروری است وزارت صمت و سازمان حمایت، شفاف‌سازی لازم را در این‌باره هر چه سریع‌تر انجام دهند.
گفتنی است، پس از دو بار افزایش قیمت خودرو در سال جاری با مجوز شورای رقابت و حمایت وزارت صمت، این وزارتخانه اعلام کرد که خودرو تا پایان سال افزایش قیمت نخواهد داشت. همه مشکلات خودرویی کشور به دلیل عدم رقابت خودروسازان داخلی با رقبای خارجی در پنجاه و چند سال گذشته است که این مشکل، با واردات گسترده، رفع می‌شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدرضا شریفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
0
0
افزایش قیمت خودروهای بهمن ‌موتور با مجوز وزارت صمت با چه توجیه عقلانی؟ کاملا معلوم است که مدیریت خودرو در دست بخش خصوصی است، دولت هم بر خلاف شعارهای آقای وزیر صمت، بی برنامه است. خارج مرزها خودرو ارزان ولی داخل کشور، خون مردم را داخل شیشه می کنند، انحصار گرایان داخلی، حتی با ضرر مردم، ضرر به بودجه کشور، بنزین و ... دنبال منافع خود هستند. با این مدیریت فعلی در اقتصاد، دقیقا جا پای اروپائیان می گذاریم، و در آینده ای نه چندان دور، باید مترصد فقر کلی باشیم.