kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۱۴۴
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲

نتانیاهو و اهداف متناقض در جنگ غزه (نگاه)

 
سید محمد امین‌آبادی
132 روز از جنگ غزه می‌گذرد. جنگی که به گفته کارشناسان حقوق بین‌الملل و تایید نهادهای بین‌المللی‌، رژیم صهیونیستی در آن تمامی مرزهای وحشیگری را جابه‌جا کرده است. به گفته اکثر کارشناسان حقوق بین‌الملل رژیم اسرائیل در این جنگ تمامی قواعد آمره بین‌المللی مبنی بر حفظ جان غیرنظامیان، مجروحان، اسیران، خبرنگاران، ‌پرستاران، پزشکان و مکان‌های امدادرسانی را زیرپا گذاشته است. وزارت بهداشت فلسطین می‌گوید آمار شهدا از 28 هزار و 500 تن گذشته و شمار مجروحان نیز به بیش از 68 هزار نفر رسیده است. هنوز نزدیک به 7 هزار نفر مفقود و زیر آوار هستند. به گفته نهادهای بین‌المللی بیش از 70 درصد از شهدا را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. 
نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل از آغاز جنگ در 7 اکتبر(15 مهر) چندین هدف مشخص برای این رژیم معین کرده بود؛ نابودی حماس و توان نظامی آن‌، کشتن رهبران حماس‌، آزادی گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) و به دست گرفتن کنترل نوار غزه و بازگرداندن امنیت به سرزمین‌های اشغالی بخصوص شهرک‌های صهیونیست‌نشین. به اذعان تمامی کارشناسان بعد از گذشت بیش از 4 ماه از جنگ نتانیاهو به تحقق هیچ یک از این اهداف حتی نزدیک هم نشده است. چندی پیش یکی از مقامات نظامی ارتش اسرائیل اعتراف کرد نتانیاهو در حالی از کنترل غزه سخن می‌گوید که سربازان اسرائیلی از ترس تک تیراندازهای حماس جرات آفتابی شدن در خیابان‌های غزه را ندارند؛ رهبران مؤثر شاخه نظامی حماس نیز هیچ‌کدام در جریان این جنگ آسیب ندیده‌اند؛ به توانایی رزمی حماس نیز برای تداوم جنگ آسیب جدی وارد نشده است‌، اسرای صهیونیست در دست حماس نیز غیر از گروهی که در اوایل جنگ با اسرای فلسطینی مبادله شدند همچنان در دست حماس باقی مانده‌اند. به عبارت دیگر رژیم صهیونیستی در مقابل چیزهایی که در جنگ کنونی از دست داده است ستانده تقریباً هیچی داشته است. کشته و زخمی شدن هزاران نظامی از جمله تعداد قابل توجهی از فرماندهان و افسران ارشد نیروهای ویژه اسرائیل، نابودی اقتصاد این رژیم، آوارگی ده‌ها هزار شهرک‌نشین صهیونیست، از بین رفتن احساس امنیت در بین ساکنان فلسطین اشغالی به‌خصوص در مرزهای شمالی با لبنان و در اطراف کرانه باختری و نوار غزه و شروع موج جدیدی از مهاجرت معکوس‌، همبستگی جهانی با ملت فلسطین و محکومیت گسترده رژیم اسرائیل در جهان‌، افزایش شدید محبوبیت حماس و گزینه مقاومت در فلسطین و کشورهای منطقه غرب آسیا و تشدید اختلافات داخلی بین نهادهای سیاسی‌، اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی درباره نحوه ادامه جنگ تنها بخشی از شکست‌های رژیم صهیونیستی در جنگ کنونی غزه بوده است.
نتانیاهو جنگی را با اهداف متناقض و دور از دسترس در غزه شروع کرد که همین مسئله به عامل اصلی شکست وی در جنگ تبدیل شد. وی متوجه این نکته نبود که آزادی گروگان‌های اسرائیلی با دو هدف نابودی حماس و کشتن رهبران آن در تضاد و تناقض قرار دارد و تنها راه آزادی این گروگان‌ها مصالحه سیاسی با رهبران حماس و پذیرش خواسته‌های آنهاست. نتانیاهو متوجه این نکته نبود که حماس یک گروه سیاسی- نظامی تحمیل شده از بیرون فلسطین به نوار غزه نیست بلکه عمیقاً در تحولات سیاسی و اجتماعی فلسطین در چند دهه گذشته ریشه دارد و بسیاری از اعضای خانواده نیروهای حماس در دهه‌های گذشته توسط اسرائیل شهید شده‌اند و نابودی چنین گروهی که عمیقاً در منطقه ریشه دارد‌، غیر ممکن است. نتانیاهو فکر می‌کرد با قتل عام گسترده غیرنظامیان‌، بمباران مدارس‌، مساجد و بیمارستان‌ها‌، تخریب و نابودی گسترده زیرساخت‌ها و برج‌های مسکونی‌، تشدید محاصره و قطع آب و برق غزه می‌تواند موازنه وحشت در غزه را احیا کرده و گروه‌های حماس و جهاد اسلامی را تحت فشار روانی این وحشیگری قرار داده و چراغ مقاومت فلسطین در غزه را خاموش کند‌، اما وی فراموش کرده بود که راهبرد موازنه وحشت در سال‌های گذشته نیز علیه ملت فلسطین و در باریکه غزه به کار گرفته شد و شکست خورد. اسرائیل در جنگ‌های قبلی نیز کشتار گسترده فلسطینی‌ها را در دستور کار خود قرار داده بود اما این کشتارها نه‌تنها ترس و وحشتی در دل فلسطینی‌ها ایجاد نکرد بلکه نسل جدید و بی‌باکی از نیروهای مقاومت از دل این وحشیگری‌ها متولد شد و عملیات 
طوفان الاقصی را علیه رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی و اجرا کرد. نتانیاهو فکر می‌کرد با کشتار گسترده ملت فلسطین امنیت را برای شهرک‌نشینان صهیونیستی به ارمغان خواهد آورد‌، اما وی فراموش کرده بود که ناامنی برای ملت فلسطین امنیتی برای صهیونیست‌ها به ارمغان نخواهد آورد و طی همین مدت و طبق گزارش‌ها ده‌ها هزار ساکن شهرک‌های صهیونیست‌نشین در مرز لبنان و در اطراف نوار غزه دیگر حاضر نیستند به این شهرک‌ها بازگردند. 
نتانیاهو در ادامه تکرار اشتباهات گذشته خود در این جنگ به دنبال آغاز عملیات زمینی در شهر رفح است. عملیاتی با اهداف مبهم و دست‌نیافتنی که می‌تواند به موج جدید آوارگی ملت فلسطین و شروع موج تازه‌ای از اعتراضات گسترده جهانی دامن بزند. نتانیاهو با اصرار به ادامه جنگی که می‌داند در آن پیروز نخواهد شد تنها به گفته کارشناسان به دنبال خرید زمان برای فرار از محاکمه توسط صهیونیست‌های افراطی در مسئله فاجعه رخ داده در عملیات طوفان الاقصی است. نخست‌وزیر جنایتکار رژیم صهیونیستی در باتلاقی گیر کرده است که نمی‌داند از آن چگونه خارج شود. اصرار به ادامه جنگ کنونی بدون دستیابی به دستاوردی ملموس موقعیت وی را بیش از پیش در داخل سرزمین‌های اشغالی و عرصه بین‌المللی متزلزل می‌کند. از سوی دیگر پایان دادن به جنگ نیز منجر به نابودی حیات سیاسی وی خواهد شد به همین دلیل خروج از این باتلاق تبدیل به معمایی لاینحل برای وی شده است و هر چه بیشتر در این باتلاق دست و پا می‌زند بیشتر در آن فرو می‌رود و دیر نخواهد بود که وی در دریای خون زنان و کودکان مظلوم غزه غرق خواهد شد. ان‌شاءالله.