kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۱۲۴
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
پروژه دشمن برای قطع گسترده گاز شکست خورد

وزیر نفت: گاز خانگی قطع نشده و خط لوله تا 24 ساعت آینده ترمیم می‌شود

مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی گاز در پی انفجار لوله گاز سراسری در دو نقطه کشور اعلام کردند که با وجود خرابکاری، گازرسانی خانگی به جز چند روستای نزدیک محل حادثه قطع نشد که همان هم در حال رفع است و خط لوله تا 24 ساعت آینده ترمیم می‌شود؛ بنابراین پروژه دشمن برای قطع گسترده گاز شکست خورده است.
 
 
به گزارش خبرگزاری‌ها، «سعید عقلی»؛ مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز در تشریح جزئیات انفجارهای رخ‌داده در شبکه سراسری گاز کشور در ساعات اولیه بامداد دیروز، چهارشنبه، 25 بهمن‌ماه در برنامه‌ای تلویزیونی اظهار داشت: خوشبختانه در اثر این انفجار به کسی آسیبی نرسیده است. این اقدام خرابکارانه تروریستی دیروز حوالی ساعت یک بامداد در دو منطقه خطوط اصلی سراسری گاز انجام شد که جلسه مدیریت بحران بلافاصله با حضور وزیر نفت، معاونان وزارتخانه و همه دستگاه‌های امنیتی در همان ساعت اولیه برگزار شد.
وی افزود: با مدیریت شبکه گاز کشور موفق شدیم شبکه گاز را در همه شهرها و روستاها پایدار نگه ‌داریم البته بخشی از روستاهای استان اصفهان که نزدیک این خط هستند اکنون دچار افت فشار و قطعی گاز هستند که با هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان، در حال تأمین سوخت مایع و گاز مایع (ال‌پی‌جی) برای مردم منطقه هستیم.
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز با بیان اینکه «اکنون مناطق ایمن‌سازی شدند و عملیات اجرائی تعمیرات آغاز شده است»، ادامه داد: انفجارها در دو نقطه (شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری و صفاشهر استان فارس) رخ داده است. البته در حال حاضر آتش‌سوزی خط لوله مهار و عملیات بازسازی آغاز و تا حدود زیادی انجام شده است.
همچنین «مسلم رحمانی»؛ هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به وضع خطوط لوله انتقال گاز که در اثر اقدام خرابکارانه دچار انفجار و حریق شدند، گفت: محدودیت‌های گازرسانی در بعضی از استان‌ها برای اداره‌های دولتی و اماکن غیرتولیدی از طریق هماهنگی با استانداری‌ها انجام شد. ضمن اینکه در هیچ استانی به جز تعداد اندکی روستا در مناطق پیرامونی انفجارها افت فشار گاز وجود ندارد و هیچ مشکلی برای گازرسانی به مشترکان خانگی در استان‌های کشور نیست.
رفع قطعی‌های موردی گاز تا عصر دیروز
جواد اوجی؛ وزیر نفت با تشریح انفجار خط لوله گاز در دو نقطه کشور، گفت: با پیش‌بینی که از مدت‌ها قبل نسبت به اقدامات تروریستی دشمنان کشورمان با توجه به اتفاقات اخیر منطقه و راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن داشتیم این آمادگی را داشتیم که در صورت خرابکاری در خطوط انتقال نفت و گاز کشورمان به سرعت وارد شویم. به همین دلیل در آمادگی کامل به سر می‌بردیم. از ساعات اولیه انفجار در خطوط انتقال گاز همکارانم در شرکت ملی گاز به سرعت آرایش شبکه انتقال را تغییر داده و تیم‌های عملیاتی به مناطق حادثه اعزام شدند و خوشبختانه خسارات‌ جانی نداشتیم.
وی ادامه داد: با تلاش همکارانم در شرکت ملی گاز کشور هدف دشمن برای قطعی گاز استان‌های بزرگ کشور اتفاق نیفتاد. به جز چند روستای نزدیک به محل انفجار، گاز سایر مناطق وصل است. قول می‌دهیم تا عصر امروز (دیروز) قطعی‌های موردی گاز رفع شود. در ۲۲ بهمن سال ۱۳۸۹ نیز با اقدام تروریستی مشابهی رو‌به‌رو شدیم که البته در آن زمان، گاز چهار منطقه به صورت موقت قطع شد اما اجازه ندادیم مشکلی برای مردم به وجود بیاید.
وزیر نفت، حملات سایبری و انفجار خطوط انتقال و پالایشگاه‌ها را از جمله اهداف تروریستی آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای و داخلی‌اش دانست و گفت: در زمان اتفاق بامداد دیروز، ۵۰۰ نفر از همکارانم در آماده‌باش بودند تا تیم‌های امنیتی و خنثی‌سازی بمب در منطقه کارشان پایان یابد تا به سرعت وارد کار شوند.
اوجی با بیان اینکه عملیات تعمیرات خط لوله انتقال گاز آغاز شده و طبق برآوردها تا ۲۴ ساعت آینده پایان می‌یابد، یادآور شد: شما این حجم از آمادگی ایران را با ترکیه مقایسه کنید. با انفجار خطوط انتقال گاز در این کشور،۲۰ روز زمان نیاز دارند که اقدامات ترمیمی و اصلاحی را انجام دهند و گاز قطع شده را به شبکه سراسری کشورشان برگردانند.
او افزود: گاز روستاهایی که به دلیل انفجار خط لوله قطع شد تا دیشب وصل شد و توطئه دشمن در قطع گاز استان‌های بزرگ شکست خورد و تاکنون هیچ محدودیتی در گازرسانی به بخش خانگی وجود نداشته است
وی ادامه داد: تاکنون طبق مصوبه ستاد مدیریت بحران، گاز ادارات، صنایع و جایگاه‌های سی‌ان‌جی در استان لرستان، زنجان، اصفهان و خراسان شمالی تا اطلاع ثانوی قطع یا دچار محدودیت شده است. همزمان تصاویری از نیروگاه‌های کشور از جمله نیروگاه شازند منتشر شده که از آغاز مجدد مازوت‌سوزی حکایت دارد.
پیامک‌های جعلی
گفتنی است، پس از اقدام خرابکارانه در دو نقطه خط ۶۵ انتقال گاز سراسری کشور در برخی استان‌ها پیامکی با سرشماره نامشخص به شهروندان مبنی بر قطع گاز ارسال شد اما شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: هرگونه پیامک ارسالی با مضمون قطعی گاز در شهرها و روستاها جعلی است و مردم به این شایعات توجه نکنند.
گفتنی است، افزایش چشمگیر حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن با وجود تبلیغات گسترده دشمنان و دنباله‌های به‌اصطلاح ایرانی آنها و درماندگی اسرائیل در جنگ غزه، موجب عصبانیت آنها و ارتکاب اعمال ضد مردمی همچون انفجار خط لوله گاز سراسری آن‌هم در فصل زمستان شده است اما مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی گاز در پی انفجار لوله گاز سراسری در دو نقطه کشور اعلام کردند که با وجود خرابکاری، گازرسانی خانگی به جز چند روستای نزدیک محل حادثه قطع نشده که همان هم رفع شده و پروژه دشمن برای قطع گسترده گاز شکست خورده است. خط گازی که منفجر شد، شریان اصلی انتقال گاز طبیعی از پالایشگاه‌های خلیج‌فارس به سمت شهرهای بزرگ از جمله تهران، اصفهان و مشهد است اما دشمن به هدف خود برای قطع گسترده گاز نرسید و تا پایان امروز، مشکلات به وجود آمده هم رفع می‌شود.
انفجار کور در خط لوله گاز
ابراهیم عزیزی؛ نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به اقدام خرابکارانه و انفجار در خط لوله گاز بروجن گفت: این اقدام کوری است که جریان‌ها و گروه‌های وابسته به ضد انقلاب انجام دادند اما قطعاً هیچ اثری بر روی مسائل اقتصادی و امنیتی ما ندارد.
وی اضافه کرد: این اقدام خرابکارانه و کور توسط افرادی صورت گرفته که شعار حمایت از مردم می‌دهند اما با اقداماتشان به دنبال قطع ارائه خدمات‌رسانی به مردم و آسیب‌رسانی هستند تا جایی که می‌خواهند گاز مردم را در فصل سرد قطع کنند.
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: دشمنان ما به خاطر ناتوانی‌شان به دنبال انتقام از مردم هستند که هیچ وقت موفق نشده و در آینده هم موفق نخواهند شد.
پاسخ به یک شایعه
همچنین وزیر نفت با رد شایعات موجود در مورد استفاده از کارت سوخت گفت: رسانه‌های معاند در حال دامن زدن به شایعه محدودیت استفاده از کارت‌های سوخت یک استان در استان دیگرند در حالی که این مسئله محدود به استان سیستان و بلوچستان است. محدودیت استفاده از کارت‌های سوخت، فقط محدود به استان سیستان و بلوچستان است که از یک سال و نیم پیش به اجرا درآمده.
وی ادامه داد: هر شهروندی که از استان محل سکونتش به استان دیگر می‌رود می‌تواند به فرمانداری یا استانداری مقصد برود و با کدینگ کردن کارت سوختش، از جایگاه‌ها سوخت دریافت کند.