در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن 1402 رخ داد
گزارشی از رونمایی سامانه هوشمند در دانشگاه شریف
مقصدمان شریف بود؛ همانجایی که محل تحصیل تعداد قابلتوجهی از بهترین دانشجویان ایرانی است، هر ساله تقریباً ۱۰۰۰ نفر از برترین رتبههای کنکور رشته ریاضی- فیزیک جذب دانشگاه صنعتی شریف میشوند، دانشجویانی که دستشان پر است از مدالهای المپیادهای ریاضی، فیزیک و شیمی، نجوم و کامپیوتر؛ شریف مرکزی است که بهعنوان دانشگاه امآیتی ایران خوانده شده است و دانشآموختگان این دانشگاه سهم عظیمی از نخبگان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران را دارند، این مرکز علمی- تحقیقی در رتبهبندی دانشگاههای جهان توسط مؤسسه کیواس، رتبه ۳۸۰ و در بین دانشگاههایی که در ۵۰ سال اخیر تأسیس شدهاند، رتبه ۴۷ را کسب کرد؛ حالا در چهلوپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی این دانشگاه میهمان راهپیمایان است.
صدایی پشت بلندگو من را به خود آورد: «مسافرین محترم، مترو در ایستگاه آزادی توقف نمیکند»، تمامی مسافرین مترو میدانستند که چرا مترو در ایستگاه آزادی توقف نمیکند و اینبار با همه روزهای دیگر بسیار متفاوتتر بود، دیگر کسی اعتراض نمیکرد که چرا مترو توقف نمیکند، خنده بر روی لبها بود، امروز برعکس روزهای دیگر بچهها پرچم به دست بودند و صورتشان را نقاشی کشیده بودند. نقاشی که با سه رنگ ترکیب بود اما همین سه رنگ پر از حرف بود، حرفهایی که نمیتوانیم وصف کنیم.
مترو در ایستگاه «دکتر حبیبالله» توقف کرد، ایستگاه بعد از چشم بههمزدنی مملو از جمعیت شدند. کودکان تو بغل پدرها با یک بادکنک به سمت خروجی میرفتند. دانشجویان امروز قرار گذاشته بودن با هم به پیادهروی بروند، پیادهروی که هر سال برای مردم تازگی دارد؛ تازگی از جنس تولد و حالا سن متولد شده ۴۵ سال است.
از مترو که خارج شدم سیر جمعیت من را به سمت میدان آزادی میبرد، خیابان انقلاب به سمت آزادی مملو از افراد دهههای مختلف بود، از متولدین دهه ۴۰ شمسی تا نوزادان همه برای میثاق با آرمانها و تولد انقلاب اسلامی آمده بودند.
ترافیک آنچنانی نبود اما جمعیت بهگونهای بود که راه ۵ دقیقهای را بعد از گذشت۳۰ دقیقه رسیدیم، البته از همانجایی که ایستاده بودم ریسههای پرچم دیده میشد.
امروز دعوت بودم در کنار ۴۵سالگی جشن انقلاب اسلامی از سامانه مدیریت هوشمند ترافیک شهری نخبگان دانشگاه شریف که علاقهمند به اشتغال در وطن خود بودند، رونمایی شود.
دانشجویان زیادی جلوی سر در دانشگاه ایستاده بودند، دانشگاه شریف امروز میزبان و مهمانهای مختلفی داشت از همه اقشار مختلف از استاد دانشگاه تا وزیر علوم و تحقیقات و فناوری و روحالله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاستجمهوری و رئیس سابق دانشگاه مهمانهای ویژه دانشگاه بودند.
همانطور که به غرفههایی دانشگاه شریف مینگریستم و اطلاعات جمعآوری میکردم چشمم به رئیس سابق دانشگاه افتاد؛ قبلا هم با او را ملاقات کرده بودم به یاد دارم که برای کنکوریها جلسهای در دانشگاه شریف به نام «تور شریف» برگزار شده بود و او جلوتر از همه افراد در صندلی اول نشسته بود، به سمتش قدم برداشتم، اصلا نیازی به یادآوری نبود قبل از اینکه خودم را معرفی کنم من را به یاد آورد، مثل همیشه در خواست کردم چند دقیقهای با هم صحبت کنیم و او مثل همیشه روی من را زمین نگذاشت و از او درخواست کردم به گوشهای برویم تا صدایش را بشنوم اما اینبار برعکس همیشه درخواست کردم چند دقیقهای مهمان تصویری ما باشد.
رئیس سابق دانشگاه شریف گفت: قبل از اینکه ساعت راهپیمایی شروع شود مردم از خانههای به بیرون میزنند و مسیر راهپیمایی را از میدان امام حسین تا میدان آزادی طی میکنند. اینجا که هستیم سردر دانشگاه شریف است و این دانشگاه نگین افتخار آموزش عالی کشور است و عصای دست جمهوری اسلامی در حوزه علمی و فناوری میدانیم. دانشجویان، اساتید و کارکنان شریف همه در خدمت استقلال ایران و جمهوری اسلامی ایران هستند، شریف در خدمت ملت ایران است.
همانطور که صحبت میکردیم، ناگهان رئیس سابق دانشگاه شریف با دست سرپرست دانشگاه صنعتی شریف را نشان داد و گفت: «آقای دکتر»؛ بعد از سلام و احوالپرسی من را به سرپرست دانشگاه نشان داد و گفت که حتما با بنده صحبت کند، سرپرست دانشگاه چند دقیقهای مکث کرد و بعد از سلام و احوالپرسی با کادر و دانشجویان به سمتم آمد و مهمان تصویری ما شد. سرپرست دانشگاه صنعتی شریف گفت: به امید خدا راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال باشکوهتر از سالهای قبل برگزار شد و دانشگاه صنعتی شریف هم با توجه به مسئولیتهای اجتماعی که برای خودش متصور است، سعی کرده تا دستاوردهای دانشگاه را به عرصه دید عموم بگذارد.
پس از صحبت با سرپرست دانشگاه، به سمت غرفهها قدم برداشتم، دانشجویانی را میدیدم که با سر در دانشگاه شریف عکس میگرفتند، به سمتشان رفتم و بعد از معرفی خودم در خواست کردم چند دقیقهای درباره انقلاب صحبت کنند؛ از اینکه متولد دهه ۷۰ و ۸۰ هستند انقلاب را ندیدهاند اما برای وطن ایستادهاند.
یکی از دانشجویان داوطلب شد و گفت: ما نزدیک به قله هستیم، ما دهه هفتادیها پای این نظام و انقلاب ایستادهایم. گرچه انقلاب را ندیدیم و برایمان ملموس نیست اما با جان و دل آمدهایم تا نشان دهیم که ۴۵ سال است که ما پیروزیم. وی افزود: دشمنان بدانند که دانشجویان دانشگاه شریف و دانشگاههای دیگر تا آخرین لحظه برای وطن و رهبری خود خواهند جنگید.
یکی از پسرها که ساکت بود آمد جلو و حرف دوستش را قطع کرده و بلند با قاطعیت داد زد: دهه ۸۰ و ۹۰ و ۷۰ ندارد ما همه سربازیم و هرکدام تلاش میکنیم که وطنمان تا همیشه آباد باشد.
در این میان دانشجویان به سمتی رفتند که مملو از جمعیت بود، مهمان ویژه برنامه پدر آموزش عالی آمده بود، تا اطرافش زیاد شلوغ نشده بود اطرافش به سمتش قدم برداشتم و درخواست کردم نظرش را درباره اقدامات جامعه دانشگاهی در مسیر پیشرفت برای ما به صورت تصویری بگوید و به صورت تصویری مهمان قاب ما شد.
چند قدم به سمت عقب رفتم تا دانشجویان با او صحبت کنند، وزیر علوم به عنوان پدر آموزش عالی کشور به حرفهای آنها گوش میداد و حتی عکس یادگاری با آنها میگرفتند.
وزیر علوم به سمت غرفه سامانه مدیریت هوشمند ترافیک شهری رفت و با دقت به حرفهای دانشجوی پسری که روند اجرای طرح را برایش توضیح میداد گوش کرد، در همین حین معاون علمی و فناوری ریاستجمهوری آمد و او هم به صحبتهای دانشجو گوش میداد. بعد از دیدن غرفهها به میزبانی سرپرست دانشگاه صنعتی شریف، به سکو رفتند تا از سامانه رونمایی کنند.
وقتی جمعیت از غرفهها خارج شدند، به سمت دانشجوی پسری که توضیح میداد رفتم و از او درخواست کردم که برای ما توضیح دهد که این سامانه چیست و چه قابلیتهایی دارد.
این طرح یکی از محصولات گروه کانکت دانشگاه صنعتی شریف سامانه مدیریت هوشمند ترافیک شهری است. در این سامانه با استفاده از تجهیزات نصبشده در سطح شهر مانند پلاکخوانها، خودرو پلاکخوان، سامانه مدیریت پارکینگ (PMS)، سامانه هدایت پارکینگی (PGS) اطلاعات ترافیکی از وضعیت فعلی ترافیک شهر جمعآوری میشود و به سامانه تجمیع و تحلیل داده ارسال میشود. از طرف دیگر با استفاده از بینایی ماشین وضعیت ترافیک و تعداد ترددهای هر محور و شاخص ترافیکی
LOS) Level of Service) محاسبه میشود. در نهایت این دیتاها به صورت بهینه در پایگاه دادههای توزیعشده ذخیره میشود و تحلیل داده بر روی دیتا خام صورت میپذیرد.
چالش اصلی این سامانه در حجم و سرعت ارسال بسیار بالا، تنوع زیاد دادههای دریافتی و خرابی داده است که نیازمند استفاده از سیستمها و الگوریتمهای پیشرفته برای حل مشکلات مربوط به کلاندادهها است تا امکان ذخیرهسازی بهینه و پردازش چندین میلیارد رکورد دیتابیسی و تصویری به وجود آید.
در سامانه مدیریت هوشمند ترافیک شهری دادههای دریافتی طی فرآیند data fusion به یکدیگر مرتبط میشوند و ارزش و کیفیت هر داده مشخص میشود و در نهایت با استفاده از روشهای تحلیل داده و هوش مصنوعی اطلاعات ارزشمند از داده خام به دست میآید. از جمله کاربردهای این سامانه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
بررسی وضعیت لحظهای ترافیک شهر و پایش و کنترل چراغهای قرمز با استفاده از پردازش تصویر و هوش مصنوعی، تشخیص تصادفات به صورت لحظهای و پیشبینی ترافیک شهر در ساعات و روزهای آینده، بررسی وضعیت لحظهای پارک حاشیهای و پارکینگهای طبقاتی و ارزیابی خرابی و کیفیتسنجی تجهیزات نصبشده، تحلیل آماری ترافیک شهر.
به نقل از خبرگزاری فارس؛ با استفاده از این سامانه تاثیر افزودن و حذف گذرگاه در سطح شهر پیشبینی میشود و پس از اعمال تغییرات تاثیر آن قابل ارزیابی خواهد بود. در نهایت با استفاده از این سامانه گام مهمی برای کمک به حل معضل ترافیک برداشته خواهد شد که از نتایج آن میتوان به کاهش اتلاف وقت شهروندان، کاهش مصرف سوخت (جلوگیری از هدررفت ذخایر انرژی)، کاهش تصادفات و جلوگیری از جرح و فوت شهروندان، کاهش زمان سفر، افزایش فرهنگ رانندگی، افزایش بهرهوری اشاره کرد که هر یک تاثیر بسزایی برای رشد و تعالی کشور خواهد داشت.