kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۰۶۲
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲
اعلام برنامه ۳ ساله لیگ ملت‌ها

حضور والیبال ایران در لیگ ملت‌های ۲۰۲۵ قطعی شد

 

فدراسیون جهانی والیبال برنامه لیگ ملت‌های مردان و زنان در سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ را اعلام کرد و حضور تیم ملی والیبال مردان ایران در سال ۲۰۲۵ قطعی شد.
فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) از ابتدای دهه 1990 میلادی، بر اساس یک برنامه بازاریابی و جذب مخاطب عام در سراسر جهان برای رشته ورزشی والیبال، تورنمنت‌های سالانه لیگ جهانی (در بخش مردان) و جایزه بزرگ (در بخش زنان) را راه‌اندازی کرد.
این دو رویداد سالانه اگرچه از حیث تعداد تیم‌های حاضر، شیوه برگزاری و جوایز نقدی با یکدیگر تفاوت‌های بنیادین داشتند، ولی رفته‌رفته طی دو دهه برگزاری جایگاهی پراهمیت نزد کشورهای فعال در زمینه والیبال و همچنین مخاطبان والیبال پیدا کردند. تا جایی که حضور در این تورنمنت‌ها بخشی از اهداف و چشم‌اندازهای کشورها شد؛ چرا که لیگ جهانی و جایزه بزرگ به مقدمه‌ای بایسته برای طی‌کردن سیر تکاملی و پیشرفت تیم‌ها بدل شده بود.
رویارویی با کشورهای قدرتمند دنیای والیبال و کسب تجربه از حضور بین‌المللی در بالاترین سطح والیبال جهان در بازه‌ای دو ماهه چیزی نبود که کشورها از کنار آن به سادگی عبور کنند. به‌ویژه اینکه از کانال این رقابت‌ها می‌توانستند خود را برای تورنمنت‌های مهم دیگر از جمله بازی‌های المپیک، قهرمانی مردان جهان، جام جهانی و قهرمانی قاره‌ها آماده
کنند.
اما فدراسیون جهانی والیبال دیروز در ادامه توسعه این رویداد بین‌المللی برنامه لیگ ملت‌ها مردان و زنان در سال‌های 2025 تا 2027 را اعلام کرد که حکایت از افزایش تیم‌های شرکت‌کننده و میزبان‌های مرحله مقدماتی دارد.
بر این اساس مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها در این سال‌ها با حضور 18 تیم برگزار می‌شود، بنابراین 16 تیم شرکت‌کننده (ایران، ایتالیا، آرژانتین، صربستان، کوبا، ژاپن، برزیل، ترکیه، بلغارستان، هلند، آلمان، فرانسه، آمریکا، کانادا، لهستان و اسلوونی) در مسابقات سال 2024 گروه مردان و تیم‌های شرکت‌کننده در گروه زنان نگران سقوط به چلنجرکاپ نخواهند
بود.
همچنین در حال حاضر مرحله مقدماتی در سه هفته و هر هفته در دو گروه هشت تیمی برگزار می‌شود که از سال 2025 مقدماتی در سه هفته و هر هفته در سه گروه شش تیمی به میزبانی سه کشور در هر گروه جنسیتی برگزار خواهد شد.
در فرمت جدید لیگ‌ ملت‌ها همانند سال‌های قبل در پایان مرحله مقدماتی هفت تیم برتر به همراه میزبان به مرحله نهائی صعود خواهند کرد.
از نظر تعداد بازی تیم‌ها تغییر ایجاد نشده است و هر تیم در مجموع سه هفته مرحله مقدماتی 12 مسابقه خواهد داشت و نتایج در یک جدول درج خواهد شد. بنابر این هر تیم شرکت‌کننده در لیگ ملت‌ها در مرحله گروهی با پنج تیم در برنامه جدید بازی نخواهد کرد که در سال 2024 این موضوع برای سه تیم صدق می‌کند.
برنامه کامل لیگ ملت‌های مردان در سال‌ 2025 به قرار زیر است:
*هفته اول........................................................................................ 21 تا 25 خرداد 1404
*هفته دوم.................................................................................................. 4 تا 8 تیر 1404
*هفته سوم.......................................................................................... 25 تا 29 تیر 1404
*مرحله نهائی مردان....................................................................... 8 تا 12 مرداد 1404