kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۰۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲
مرکز آمار ایران خبر داد

کاهش قیمت مسکن در ۱۰ منطقه تهران(اخبار ادبی و هنری)

در حالی متوسط قیمت مسکن در منطقه یک تهران رکورد 166 میلیون تومان را ثبت کرده که قیمت مسکن در ۱۰ منطقه پایتخت طی دی‌ماه امسال کاهش یافته است.

به گزارش تسنیم، بررسی آمار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد متوسط قیمت هر مترمربع مسکن طی دی‌ماه امسال به 80 میلیون و 61 هزارتومان افزایش یافته است. متوسط قیمت مسکن در آذرماه امسال 80 میلیون و 29 هزارتومان بود.
در ماه گذشته متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه یک به رکورد 166 میلیون و 392 هزارتومان رسید. متوسط قیمت در این منطقه طی آذرماه حدود 157 میلیون تومان بود. در بین مناطق 22 گانه تهران، متوسط قیمت مسکن در 11 منطقه طی ماه گذشته در مقایسه با آذرماه روند کاهشی داشته است.
بر این اساس قیمت مسکن در منطقه دو از حدود 122 میلیون تومان به 114 میلیون و 500 هزار تومان کاهش یافته است. در منطقه سه نیز همین اتفاق افتاده است. در این منطقه قیمت از حدود 139 میلیون و 600 هزارتومان با حدود دو میلیون کاهش به 134 میلیون و 600 تومان رسیده است.
در منطقه 6 پایتخت هم قیمت مسکن از حدود 108 میلیون تومان به حدود 100 میلیون تومان کاهش یافته است. متوسط قیمت مسکن در مناطق هفت، هشت و 9 نیز به ترتیب حدود دو میلیون تومان، حدود 10 میلیون و حدود سه میلیون کاهش یافته است.
گفتنی است در مناطق 15 و 18 نیز کاهش قیمت مسکن به ترتیب حدود یک میلیون و حدود 400 هزار تومان بوده است. در منطقه 20 کاهش قیمت حدود یک میلیون تومانی و در منطقه 21 نیز کاهش قیمت حدود دو میلیون تومانی در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور طی دی‌ماه امسال ثبت شده است.
در منطقه 22 نیز قیمت مسکن از حدود 61 میلیون و 500 هزار تومان آذرماه امسال به حدود 83 میلیون و 300 هزار تومان افزایش یافته است.
کنترل تورم مسکن با تداوم نهضت ملی
به گزارش ایسنا، محرک روانی افزایش نرخ دلار از 50 هزار به مرز 60 هزار تومان باعث شد تا به شکل نسبی، خریدهای سرمایه‌ای در بازار مسکن افزایش پیدا کند اما برگشت قیمت دلار به محدوده 55 هزار تومان، رغبت خریدهای سوداگری در این بازار را از بین برد. در حال حاضر بازار مسکن شهر تهران به فاز رکود همراه با ثبات قیمت برگشته است.
البته دولت سیزدهم طی حدود دو سال گذشته در قالب طرح نهضت ملی مسکن بیش از دو میلیون و 100 هزار واحد مسکونی را به مرحله ساخت رسانده که مقداری از انتظارات تورمی ناشی از کمبود مسکن در آینده را کنترل کرده است.
«حسن محتشم»؛ کارشناس بازار مسکن در تشریح وضعیت فعلی این بازار گفت: علت اصلی رکود بازار مسکن به عقب‌نشینی تقاضای واقعی مربوط است. به دلیل بیش از اندازه بالا رفتن قیمت مسکن طی 12 سال گذشته متقاضیان مؤثر قدرت خرید ندارند؛ وگرنه با توجه به تجارب قبلی صبر نمی‌کردند که مبادا دوباره قیمت‌ها دچار تغییر شود. این رکود به کاهش تولید مسکن در بخش خصوصی می‌انجامد. به دلیل رکودی که در بازار مسکن ایجاد شده، سودهای آنچنانی گذشته در بخش ساخت و ساز دیده نمی‌شود.