kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۰۲۳
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲
با رشد 5/5 درصدی

تجارت ایران و شانگهای از 37 میلیارد دلار عبور کرد

 

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت معدن و تجارت با اشاره به تجارت 37 میلیارد دلاری ایران با اعضای شانگهای، از رشد ۵/۵ درصدی ارزش آن در 10 ماه اخیر خبر داد.
به گزارش ایرنا، سید روح‌الله لطیفی، درخصوص تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای، اظهار داشت: از ابتدای سال تا پایان دی ماه ۶۴ میلیون و ۳۱۱ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۳۷ میلیارد و ۱۳۸ میلیون و ۴۷۳ هزار دلار بین ایران و ۱۱ عضو و ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای تبادل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۴۰ و هفت دهم درصد و از لحاظ ارزش ۵.۵ درصد رشد داشته است.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت افزود: صادرات غیرنفتی کشورمان به اعضای سازمان شانگهای در این مدت 54 میلیون و 500 هزار تن کالا به ارزش ۱۸ میلیارد دلار بوده که نشانگر رشد یک درصدی ارزش نسبت به مدت مشابه است و ۴۸ و دو دهم درصد وزن و ۴۴ و چهار دهم درصد ارزش کل صادرات ۱۰ماهه ایران را در این مدت به خود اختصاص داده است.
لطیفی ادامه داد: واردات ایران از ۱۱ کشور عضو و ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای در ۱۰ماهه سال ۱۴۰۲ هم 9 میلیون و 700 هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیارد و ۱۶۹ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه رشد 17 و 9 دهم درصدی در وزن و ۱۰ و نیم درصدی در ارزش داشته که این میزان ۲۹و هفت دهم درصد وزن و ۳۵ و دو دهم درصد کل ارزش واردات ۱۰ماهه کشور را در بر می‌گیرد.
او درخصوص میزان صادرات ایران به کشورهای سازمان شانگهای توضیح داد: چین با خرید 11 میلیارد و 500 میلیون دلار، هند با یک میلیارد و 800 میلیون دلار و پاکستان با یک میلیارد و 700 میلیون دلار، سه مقصد نخست کالاهای غیرنفتی ایران به اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای در ۱۰ماهه امسال بوده است.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت درخصوص کشورهای فروشنده و میزان واردات از آنها، گفت: چین با فروش 15 میلیارد و 200 میلیون دلار، هند با یک میلیارد و 600 میلیون دلار و روسیه با یک میلیارد و 500 میلیون دلار، سه کشور نخست تامین کالاهای مورد نیاز ایران از ابتدای سال تا پایان دی ماه، در بین اعضای شانگهای بودند.