kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۰۱۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰

اخبار ویژه

 
 
حزب مدیران دولت روحانی برای همه حوزه‌ها نامزد دارد
عضو شورای مرکزی حزب «اعتدال و توسعه» تاکید کرد: این طیف می‌تواند برای تمام نقاط کشور فهرست انتخاباتی ارائه کند. این حزب با دبیرکلی محمدباقر نوبخت و برخی دیگر از اعضای دولت روحانی فعالیت می‌کند.
غلامعلی جعفرزاده نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با روزنامه آرمان، با انتقاد از مشی برخی اصلاح‌طلبان اظهار کرد: دوستان اصلاح‌طلبان باید بنده را ببخشند اما من معتقدم منفعل بودن در شأن اصلاح‌طلبی نیست. من زمانی که قصد داشتم در انتخابات ثبت‌نام کنم نیز با برخی از بزرگان دیدار کردم و آنجا اعلام کردم خواسته اصلی تندروها این است که اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور پیدا نکنند. به نظر می‌رسد حیات و ممات این عده این است که اصلاح‌طلبان در حاشیه قرار داشته باشند. در شرایط کنونی عده‌ای عنوان می‌کنند اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات ثبت‌نام می‌کردند، تایید می‌شدند. به همین دلیل نیز من معتقدم اصلاح‌طلبان باید در انتخابات حضور پیدا می‌کردند و اگر تایید نمی‌شدند به مردم می‌گفتند که ما آمدیم اما تاییدصلاحیت نشدیم و به همین دلیل شرایط حضور در انتخابات را نداریم.
وی افزود: من بر این باور هستم که اصلاح‌طلبان وطن‌پرستان واقعی هستند و باید آماده رفتن روی مین باشند. چطور آقای پزشکیان و علی مطهری ثبت‌نام کردند و در نهایت تایید نیز شدند. ما باید به مردم بگوییم ما حاضریم برای حل مشکلات شما جان بدهیم. پیش‌بینی ما این است که شرایط برای انتخابات مجلس دوازدهم تغییر خواهد کرد و چهره‌های مختلفی در انتخابات حضور خواهند داشت. در شرایط کنونی جریان اصلاحات به همراه جریان اعتدالگرا و جریان اصولگرایان واقعی وطن‌پرست، باید در کنار هم باشند و شرایط را به شکلی جلو ببرند که در نهایت تندروها نتوانند در مجلس آینده اکثریت را در اختیار داشته باشند.
جعفرزاده در‌باره نقش جریان اعتدالگرا در انتخابات گفت: این جریان می‌تواند شرایطی را فراهم کند که تندروها نتوانند در مجلس آینده حضور داشته باشند. در شرایط کنونی حزب اعتدال و توسعه نگاه گسترده، عمیق و آینده‌نگرانه‌ای به انتخابات دارد. جریانی که در مقابل جریان اعتدالی قرار دارد، به دنبال این است که اعتدالگرایان در انتخابات حضور پیدا نکنند.
وی در پاسخ به این سؤال که «آیا جریان اعتدالی از این ظرفیت برخوردار است که برای همه مناطق کشور لیست انتخاباتی بدهد؟»، گفت: روی این موضوع کار شده و جریان اعتدالی از این ظرفیت برخوردار است. این در حالی است که در حزب اعتدال و توسعه به عنوان جریانی که مدعی اعتدالگرایی است به روی همه دلسوزان نظام و انقلاب باز است. من فکر می‌کنم انتخابات آینده انتخابات خوبی خواهد شد. در دو سال گذشته بسیاری از بچه‌های انقلاب به دلیل اینکه در دولت آقای روحانی مسئولیت داشتند خانه‌نشین شده‌اند.
او همچنین درباره احتمال ائتلاف حزب اعتدال توسعه و کارگزاران سازندگی گفت: در جریان اعتدالی به روی همه دلسوزان نظام و انقلاب باز است. ما حزب کارگزاران را افرادی منطقی می‌دانیم و بر این باور هستیم که شرایط به شکلی است که همه کسانی که به دنبال اعتلای کشور هستند می‌توانند با هم متحد شوند. امروز باید به این نکته توجه کنیم که جریان مقابل اعتدالگرایی به دنبال چیست؟ بدون تردید جریان مقابل به دنبال دلسردی مردم و حضور حداقلی است. به همین دلیل باید تلاش کرد یک انتخابات پرشور برگزار شود تا دلسوزان واقعی نظام فرصت پیدا کنند در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند.
 
آمریکا: یمن زرادخانه متنوعی از تسلیحات ایرانی را در اختیار دارد
آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا می‌گوید انصار‌الله یمن از 9 سال قبل، موشک‌های کروز و بالستیک متنوعی را از طریق ایران به دست آورده است.
آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال ۲۰۱۵ «زرادخانه متنوعی» از تسلیحات شامل موشک‌های کروز و بالستیک دوربرد و میانبرد در اختیار حوثی‌های یمن قرار داده است.
به گزارش سی.ان.ان، در این گزارش ادعا شده که آمریکا و شرکایش از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳، مانع از آن شده‌اند که ایران دست‌کم ۱۸ کشتی سلاح به حوثی‌ها برساند.
این گزارش ادعا کرده که کشتی‌های مذکور حامل قطعات موشکی بالستیک، پهپاد، موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک و هزاران تفنگ جنگی بوده‌اند.
در گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا همچنین آمده: حوثی‌ها از اواخر ماه نوامبر تاکنون از موشک‌های بالستیک ضدکشتی «آصف» علیه خطوط کشتیرانی در دریای سرخ و دریای عمان استفاده کرده‌اند. آصف ۲۵۰ مایل برد دارد و بسیار مشابه موشک ضدکشتی فاتح ۱۱۰ ایران است.
آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا می‌افزاید: موشک کروز «قدس ۴» حوثی‌ها نیز مشابه موشک «پاوه» ایران است و هر دو ویژگی‌های مشابهی دارند. حوثی‌ها در حمله به اسرائیل از موشک‌های قدس استفاده کرده‌اند و بقایای یکی از این موشک‌ها با بقایای موشک ایرانی که در سال ۲۰۱۹ به عربستان شلیک شد، مطابقت دارد. موشک‌های زمین به هوا «صقر» حوثی‌ها و موشک «۳۸۵» ایران ویژگی‌های «تقریبا یکسانی» دارند. حوثی‌ها از موشک صقر برای حمله به پهپادهای آمریکایی در نزدیکی یمن و دریای عمان استفاده کرده‌اند.
 
بلومبرگ: نظامیان آمریکا در منطقه آسیب‌پذیر هستند
 تحلیلگر خبرگزاری بلومبرگ معتقد است تا زمانی که هزاران نظامی آمریکا در عراق و سوریه قرار دارند، این کشور در مقابل ایران آسیب‌پذیر است و ایران هم از این فرصت برای ضربه زدن تا زمان خروج آمریکا استفاده خواهد کرد.
مارک چمپیون که سابقه نگارش تحلیل در روزنامه‌هایی مانند وال‌استریت ژورنال را هم در کارنامه خود دارد، طی یادداشتی به موضوع حملات هوائی آمریکا در منطقه را مورد نقد قرار داد و نوشت: منتقدان بایدن فرصت را فروگذار نکردند تا اعلام کنند که حملات هوائی او، ضعیف‌تر از آنی است که از حملات آینده علیه نیروهای آمریکایی جلوگیری کند. حرف درستی است اما این تصور هم که چاره کار، بمباران ایران است توهمی بیش نیست.
اغلب، بازدارندگی را معادل اعمال قدرتِ کافی می‌دانند: هرچه تهدید بزرگ‌تر باشد یا زدن آن دشوارتر، بازدارندگی‌اش بیشتر. اما به همان اندازه هم محتمل است که یک حریف را وادار کنید که حملاتش را افزایش دهد چرا که برای تحقق بازدارندگی، آنچه شما انجام می‌دهید، مهم‌تر از آنچه طرف دیگر فکر می‌کند، نیست، یا همان‌طور که یک واکاوی توسط اندیشکده راند توصیف می‌کند، شما باید «علائق، انگیزه‌ها و فوریت‌های» حریف‌تان را درک کنید.
ما می‌دانیم که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب ایران، می‌خواهد که ایالات‌متحده و اسرائیل از خاورمیانه خارج شوند و به این ترتیب به ایران اجازه دهد که نقش محوری خود را به عنوان قدرت برجسته منطقه به دست گیرد، زیرا او دهه‌هاست این موضوع را به جهان اعلام کرده است. در این میان واکنش‌های اسرائیل و ایالات‌متحده به حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر نیز یک هدیه تازه بود.
چندهزار نظامی آمریکایی باقی‌مانده در عراق به طور طبیعی آسیب‌پذیر هستند. در سوریه هم هنوز آن چندصد نظامی آمریکایی باقیمانده، بیشتر آسیب‌پذیر هستند. فکر کردن به اینکه تا زمانی که حضور آمریکا منتفی نشده، تهران و نمایندگان آن از این مزیت استفاده نخواهند کرد، خیلی ساده‌ا‌نگارانه است. در این پس‌زمینه، حمله مستقیم به ایران، به احتمال بیشتر موجب کشته‌شدن نیروهای مستقر در عراق و سوریه خواهد شد. اگر آمریکا می‌خواهد که ایران را در چارچوب قرار دهد، یا باید از عراق و سوریه بیرون بیاید یا اینکه نیروهای بیشتری را به این دو کشور گسیل کند. این کار به آزمایشش می‌ارزد.
یادآور می‌شود چمپیون سه هفته قبل هم در بلومبرگ نوشته بود: پاسخ به حملات در دریای سرخ اجتناب‌ناپذیر بود اما بعید است آمریکا به اهداف خود برسد. اگر اهداف استراتژیک ایالات‌متحده، بازگردان جریان آزاد تجارت از طریق دریای سرخ، جلوگیری از جنگ میان حماس و اسرائیل از طریق شعله‌ور کردن منطقه و نیز خنثی کردن تلاش‌های ایران برای توقف عادی‌سازی اسرائیل در خاورمیانه جدید و باثبات و مرفه باشد؛ آتش‌بازی آمریکا، احتمالا نتیجه معکوس خواهد داشت.
واقعیت این است که حوثی‌ها سال‌ها از بمباران هوائی جت‌های پیشرفته آمریکایی با خلبانان عربستانی و اماراتی جان سالم به در برده‌اند و تنها چیزی که تغییر کرده این است که منطقه نبرد عوض شده و ممکن است دریای سرخ تبدیل به منطقه جنگی شود. این موضوع بازارهای جهانی را تحت تاثیر مستقیم قرار می‌دهد.
کشیدن آتش به پای آمریکا توسط محور مقاومت ایران تحت عنوان مبارزه برای آرمان فلسطین، بخشی از نقشه حوثی‌ها بوده است. حوثی‌ها مانند حماس هنگام مبارزه جایگاه‌شان در داخل و خارج بالا می‌رود.
حماس، ایران و متحدانش به دنبال دامن‌زدن به بی‌اعتمادی و نفرت نسبت به اسرائیل و آمریکا در سراسر خاورمیانه هستند، تا جایی که هرگونه ارتباط با آنها به حدی سمّی ‌شود که رهبران عربستان تا مصر مجبور به فاصله گرفتن از آنها شوند. خشم «خیابان عربی»، علیه اسرائیل افزایش یافته و حالا از اقدامات حوثی‌ها در دریای سرخ به عنوان دفاع از مردم رنج‌دیده غزه حمایت می‌کنند. بدین‌ترتیب نزدیکی اقتصادی امنیتی که قبل از ۷ اکتبر در خاورمیانه عربی در جریان بود، از نظر سیاسی غیرممکن خواهد شد.
در نظرسنجی ۱۰ ژانویه مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاسی در دوحه از ۸هزار نفر در ۱۶ کشور عربی، ۸۹درصد مخالف به رسمیت شناختن اسرائیل شدند و ۷۷درصد هم آمریکا و اسرائیل را بزرگ‌ترین تهدید امنیتی منطقه دانستند و در مقابل تنها ۷درصد ایران را به عنوان رقیب قدیمی دنیای عرب، تهدید‌کننده اصلی ثبات منطقه دانستند.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۰
اسماعیل سبحانی دلیجان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
1
0
سلام علیکم تشکر از زحمات بی شائبه وشبانه روزی شما بزرگواران
ایرانی پیرو ولایت فقیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
1
0
در طول 45 سال گذشته چند نفر اصلاح طلب برای پیشرفت کشور جان فدا شده‌اند؟ به نظرم این طیف اگر بتوانند جان مردم و پیشرفت کشور را هم می‌گیرند