به دلیل عدم وجود رقابت با خودروسازان خارجی رخ داده است
ایران خودرو و سایپا در بین 10 شرکت زیانده کشور
بررسی عملکرد مالی و شرایط بنیادی شرکتهای ایرانخودرو و سایپا نشان میدهد این دو شرکت در میان
10 شرکت بورسی با بیشترین زیان انباشته قرار دارند.
به گزارش فارس، ایران و کره جنوبی به صورت همزمان خودروسازی خود را آغاز کردند اما دستاورد 50 سال خودروسازی دو کشور متفاوت بوده است. ایرانخودرو در انتهای آذرماه امسال ترازنامه فصلی خود را منتشر کرد که نشان از زیان انباشته 104 هزار و 43 میلیارد تومانی این خودروساز داشت. زیان انباشته خودرو در انتهای سال قبل 73 هزار و 907 میلیارد تومان بوده که تنها طی 9 ماه، به میزان 41 درصد افزایش یافته است.
سایپا هم در انتهای آذرماه امسال ترازنامه فصلی خود را منتشر کرد که نشان میدهد زیان انباشته شرکت سایپا در انتهای آذرماه امسال به 48 هزار و 244 میلیارد تومان رسید که 26 درصد بیشتر از زیان انباشته 38 هزار و 377 میلیارد تومانی ابتدای سال این شرکت بوده است.
مجموع زیان انباشته این دو شرکت به میزان پنج ماه یارانه کشور بوده و کارشناسان اقتصادی معتقدند تا زمانی که عدم رقابت با خودروسازان خارجی و مدیریت دولتی بر این دو شرکت ادامه داشته باشد وضعیت آنها تغییری نخواهد کرد. تولید و بازار خودرو در ایران انحصاری است و با این وضعیت، خودروسازان به دنبال تحول نخواهند رفت.
سایپا و ایران خودرو، در میان 10 شرکت بورسی با بیشترین زیان انباشته به شمار میروند که در صورتهای مالی فصلی خود همچنان به ثبت زیان خالص مشغول هستند.