kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳

 علی‌اف با کسب حدود 94 درصد آراء! 7 سال دیگر رئیس‌جمهور ماند

 
 
 
«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان در انتخابات زودهنگام این کشور که توسط احزاب مخالف تحریم شده بود، با کسب 94درصد آراء به پیروزی رسید و برای 7 سال دیگر رئیس‌جمهور باقی ماند.
الهام علی‌اف در چهار دوره پیاپی از «حزب آذربایجان نوین» توانسته به ریاست‌جمهوری آذربایجان برسد، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۳ با 76/8درصد آراء، انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ با 87/34درصد آراء، انتخابات سال ۲۰۱۳ با 84/72درصد آراء و در آخرین مرتبه در انتخابات سال ۲۰۱۸ با ۸۲درصد آراء به ریاست‌جمهوری رسید. وی در انتخابات چهارشنبه 18 بهمن که یک سال‌ونیم زودتر برگزار شد با کسب نزدیک به 94درصد آراء (93.9درصد) بار دیگر برای یک دوره 7ساله رئیس‌جمهور باقی ماند.
به گزارش ایرنا به نقل از شبکه «تی‌آرتی» ترکیه «زاهد عروج»، نامزد مستقل با ۲.۱۹درصد دوم شد و پس از آن، «فاضل مصطفی»، رهبر حزب آفرینش بزرگ با ۲درصد آراء، قرار گرفت. سایر نامزدها کمتر از ۲درصد آراء را کسب کردند. در سال ۲۰۰۸، الهام علی‌اف برای دومین‌بار نامزد ریاست‌جمهوری شد و می‌دانست که این آخرین فرصت او خواهد بود. در آن زمان، قانون اساسی افراد را از انتخاب بیش از 2بار به عنوان رئیس‌جمهور منع می‌کرد. اما یک‌سال بعد، همه‌پرسی برگزار و این محدودیت لغو شد. از سال ۲۰۱۶، رئیس‌جمهور اختیار تصمیم‌گیری یکجانبه در مورد انتخابات زودهنگام و انحلال پارلمان را دارد. این قدرت از طریق همه‌پرسی قانون اساسی در سال ۲۰۱۶ اعطا شد که همچنین به رئیس‌جمهور حق انحلال پارلمان را اعطا می‌کند. علی‌اف، جنگ دوم قره‌باغ با ارمنستان در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) و بازگشت بخش‌های اشغال‌شده این کشور در قره‌باغ کوهستانی را عامل اصلی برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرد.