kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۷۸۹
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳
با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی انجام شد 

واحد نیمه صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در اصفهان افتتاح شد

همزمان با سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به اصفهان، پروژه واحد نیمه صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در سایت UCF راه‌اندازی شد.
 
 
با حضور محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و برخی از معاونان وی و نیز جمعی از مدیران صنعت هسته‌ای، پروژه واحد نیمه صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در سایت هسته‌ای اصفهان راه‌اندازی و افتتاح شد.
هگزا فلوراید تلوریم(6TeF) به عنوان ماده اولیه رادیوایزوتوپ‌های پایدار برای استفاده در مصارف پزشکی، تشخیص و درمان بیماری‌ها کاربرد دارد.
کاربرد پودر تلوریم 
در تشخیص و درمان
 برخی از بیماری‌ها و سرطان‌ها
پودر تلوریم به‌طور طبیعی دارای ۸ ایزوتوپ است که هر کدام از آن‌ها قابلیت غنی‌شدن و جداسازی را دارند. با تبدیل پودر تلوریم به گاز هگزا فلوراید تلوریم طبیعی، امکان غنی‌سازی گاز 6TeF وجود دارد که در مراحل بعدی با تبدیل شدن به اکسید یا فلز و پرتودهی در راکتور، رادیوداروهایی نظیر ید ۱۲۴ تولید می‌شود که دارای کاربرد در تشخیص و درمان برخی بیماری‌ها و سرطان‌هاست.
در دنیا فقط چند کشور محدود دارای تکنولوژی تولید این ماده ارزشمند هستند که به توجه به ممکن نبودن امکان تامین و یا انتقال دانش فنی و تکنولوژی از سایر کشورها، ایجاد زیرساخت برای تولید این مواد در کشور امری ضروری محسوب می‌شود.
به‌منظور تامین خوراک مورد نیاز زنجیره‌های جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار اقداماتی نظیر تدوین دانش فنی و تولید هگزا فلوراید تلوریم در مقیاس پایلوت، تامین تجهیزات، ‌تدوین روش و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی برای آنالیز کیفی و کمی محصول و نیز طراحی، ساخت، تست و راه‌اندازی واحد نیمه صنعتی و تولید هگزا فلوراید تلوریم در شرکت سوخت راکتورهای هسته‌ای اصفهان برنامه‌ریزی و اجرائی شده است.
گفتنی است، با توجه به برنامه سازمان انرژی اتمی ایران و نگاه ویژه رئیس این سازمان به مقوله مهم تولید و توسعه رادیوداروها، تکمیل چرخه تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار با تولید مواد اولیه مورد نیاز و ایجاد زیرساخت‌ زنجیره‌های جداسازی در شرکت‌های زیرمجموعه این سازمان آغاز شده که در آینده نزدیک شاهد رونمایی از جدیدترین دستاوردهای سازمان در زمینه تولید رادیوداروهای ایرانی خواهیم بود.