kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۷۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱

هجدهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا -۲۰۲۳ قطر

 
مخالفت رسمی فدراسیون فوتبال با درخواست قطری‌ها
فدراسیون فوتبال مخالفتش را با تغییر ورزشگاه دیدار تیم ملی با قطر اعلام کرد.
پس از قطعی‌شدن صعود تیم ملی فوتبال قطر به مرحله نیمه‌نهائی جام ملت‌های آسیا فدراسیون فوتبال این کشور نامه‌ای رسمی به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرد که دیدار این تیم با تیم ملی فوتبال ایران به جای ورزشگاه الثمامه در ورزشگاه البیت که گنجایش بیشتری دارد، برگزار شود.
AFC این تغییر را منوط به موافقت فدراسیون فوتبال ایران دانست و اعلام کرد در صورتی که فدراسیون فوتبال ایران نیز با تغییر ورزشگاه موافق باشد بازی به البیت منتقل خواهد شد اما شب گذشته مسئولان فدراسیون فوتبال با ارسال نامه به کنفدراسیون فوتبال آسیا مخالفتشان را با تغییر محل مسابقه اعلام کردند تا بازی در همان ورزشگاه الثمامه برگزار شود.
این در حالی است که رسانه‌های قطری همگی دیروز عنوان کردند محل برگزاری دیدار تیم ملی این کشور با ایران تغییر کرده ‌اما با مخالفت فدراسیون فوتبال به صورت نامه رسمی این تغییر ورزشگاه منتفی شد.
کلینزمن: تشنه رسیدن به فینال هستیم
سرمربی تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی در نشست خبری قبل از بازی با اردن گفت: خوشحالیم که در نیمه نهائی حضور داریم. مثبت‌اندیش هستیم ولی می‌دانیم که مربی حریف چه کار بزرگی کرده و بازی آسانی نداریم.
در نخستین بازی نیمه‌نهائی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، امروز از ساعت ۱۸:۳۰ تیم‌های ملی فوتبال اردن و کره‌جنوبی به مصاف هم ‌می‌روند. یورگن کلینزمن، سرمربی تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی در نشست خبری قبل از این بازی گفت: ما خوشحالیم که در نیمه نهائی حضور داریم. با اردن که هم‌گروهمان بود بازی داریم که نشان‌دهنده گروه سختمان است. ما تشنه رسیدن به فینال هستیم. ما مثبت‌اندیش هستیم ولی می‌دانیم که مربی حریف چه کار بزرگی کرده و بازی آسانی نداریم.
کلینزمن درباره مهم‌ترین فاکتور موفقیت کره‌جنوبی اظهار کرد: ما به جلو نگاه می‌کنیم و می‌خواهیم به همه چیز برسیم حتی چیزی که رسانه‌ها می‌گویند. بازیکنانم باتجربه و باانگیزه در حال تلاش برای رسیدن به فینال هستند. خیلی از آنها خانواده‌هایشان را آورده‌اند و راحت هستند. ما به خودمان اطمینان داریم و برای وقت اضافه و پنالتی هم آماده هستیم.
او در پاسخ به این سؤال که «کدام حریف را در فینال ترجیح می‌دهید؟ گفت: ما به فینال فکر نمی‌کنیم و فقط به دنبال بردن اردن 
هستیم.
سرمربی کره‌جنوبی درباره فشار روانی کسب قهرمانی آسیا بعد از ۶۸ سال گفت: ما در حال حاضر در رقابت‌ها حضور داریم. انتظارات برای هر کشوری در اول تورنمنت سخت است. به مرور بهتر می‌شوید و پیشرفت می‌کنید. اگر به گذشته نگاه کنید، آرژانتین اولین بازی را به عربستان در جام جهانی باخت چرا که فشار زیادی روی آنها بود اما به مرور راحت‌تر ادامه دادند. این یک پروسه است. ما بازی‌های درام و سخت زیادی داریم. الان می‌دانیم که می‌توانیم این کار را بکنیم و خیلی مثبت نگاه می‌کنیم. ما جلو می‌رویم تا با آن مواجه شویم. این اتقاق خیلی روانشناختی است. این یک ماراتن بود که ما تقریبا به آخرش نزدیک شده‌ایم.
عموته: کره‌جنوبی؟ ما برای فینال آماده می‌شویم
سرمربی تیم ملی فوتبال اردن در نشست خبری قبل از بازی برابر کره‌جنوبی گفت: کره‌ای‌ها پتانسیل تکنیکی بالایی برای کنترل بازی دارند و این برای ما یک مشکل است. ما سعی می‌کنیم توانایی‌هایمان را بهبود ببخشیم تا بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم.
حسین عموته،‌ سرمربی تیم ملی فوتبال اردن در نشست خبری پیش از این دیدار اظهار کرد: قدرت کره جنوبی زیادی است و نیاز به آمادگی تکنیکی و ذهنی زیادی داریم. آنها پتانسیل تکنیکی بالایی برای کنترل بازی دارند و این برای ما یک مشکل است. ما سعی می‌کنیم توانایی‌هایمان را بهبود ببخشیم تا بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم خصوصا در دقایق پایانی بازی که کره بهتر عمل می‌کند و حریفانش در بازی‌های قبلی در آن لحظات اشتباه کردند. تلاش می‌کنیم که برای بازی فینال آماده 
شویم. عموته در پاسخ به این سؤال که آیا تیمش توانایی بازی در طول ۱۲۰ دقیقه را دارد؟ گفت: بازیکنان حرفه‌ای ظرف دو روز به خوبی ریکاوری می‌شوند و به نظرم فردا(امروز) مشکلی برای دو تیم در بازی وجود نخواهد داشت.
در ادامه از عموته پرسیده شد که «قبل از حضور در جام ملت‌ها انتقادات زیادی به شما برای عملکردتان می‌شد،» او در پاسخ گفت: من قبلا گفتم که به صحبت‌های رسانه‌ها با تمام احترام توجه نمی‌کنم. من کاری که می‌توانم را می‌کنم و به آن ایمان دارم. من به هرکسی که شایسته است بازی می‌دهم و به این توجه نمی‌کنم که رسانه‌ها چه می‌نویسند. تنها مربیان واقعیت تیم‌هایشان را می‌دانند. هیچ‌کس دیگری جزئیات یک تیم را نمی‌داند پس من می‌دانم که چه تصمیمی درست است. من تصمیمم را براساس تلاش‌ها و تجربه‌ام می‌گیرم.
او در پایان در پاسخ به این سؤال که «آیا بازیکنانتان از نظر فنی در شرایط بدی قرار دارند؟» گفت: این یک بحثی است که با بازیکنانم داشتم. این درست نیست.: امروز هرکسی که در تیم حضور دارد از نظر ذهنی و انگیزه‌ای آماده است. به خاطر همین است که ما متمرکز هستیم. ما سعی می‌کنیم از نظر فیزیکی و ذهنی آماده شویم. از نظر فنی باید بهبود پیدا کنیم تا بتوانیم در بازی مقابل تیمی مثل کره‌جنوبی تفاوت‌ها را رقم بزنیم.
موریاسو در بازگشت به ژاپن: آماده پاسخگویی‌ام
مربی ژاپن حاضر به قبول اشتباهات تاکتیکی خود در بازی برابر ایران نیست و در بازگشت به ژاپن گفت که ابراز پشیمانی نمی‌کند.
هاجیمه موریاسو سرمربی تیم ملی ژاپن که تیمش در مرحله یک چهارم نهائی جام ملت‌های آسیا برابر ایران شکست خورده بود و حذف شد، به ژاپن بازگشت و در فرودگاه ‌هاندا پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.
هیچ هواداری به استقبال ژاپنی‌ها نیامده بود اما خبرنگاران حاضر بودند تا از موریاسو در مورد حس و حالش بعد از شکست بپرسند: من همیشه اولین منتقد خودم هستم، اما اصلا از برنامه‌هایم در بازی با ایران پشیمان نیستم. همه نتایج و ارزیابی‌ها را قبول دارم و آماده پاسخگویی هستم.
این در حالی است که موریاسو بلافاصله بعد از شکست از ایران گفته بود که من مقصرم چون نتوانستم تعویض‌های درستی انجام دهم.
ژاپن در نیمه اول بهتر بود و با یک گل برنده شد اما در نیمه دوم اسیر ایران بود و با دریافت دو گل شکست خورد. برخی معتقدند آرایش تاکتیکی سه دفاعه ژاپن باعث شکست تیم شد. موریاسو در این رابطه گفت: حملات از جناحین حریف به ما فشار می‌آورد، بنابراین به اقدامات متقابلی مانند سه دفاعه کردن تیم و تعویض مدافعان کناری فکر می‌کردم. با این حال، می‌خواستم تا جایی که امکان دارد از تعویض‌ها در خط جلو بکاهم. ما می‌خواستیم با حملات خود شتاب حریف را بگیریم. فکر می‌کردم ایران در وقت اضافه کم بیاورد (با توجه به بازی 120 دقیقه‌ای برابر سوریه)، بنابراین امیدوار بودم که در دو وقت اضافه از خستگی آنها استفاده کنیم ولی بدموقع گل دوم را خوردیم.
برانکو: این دوره سخت‌ترین دوره تاریخ جام ملت‌ها بود
سرمربی پیشین تیم ملی ایران، جام ملت‌های ۲۰۲۳ را سخت‌ترین دوره این رقابت‌ها دانست و عنوان کرد ترجیح می‌دهد در یک تیم ملی کار کند نه باشگاه.
برانکوایوانکوویچ درباره صعود نکردن تیم عمان به به مرحله یک هشتم نهائی جام ملت‌های آسیا گفت: من معتقدم اگر بازی اول را می‌بردیم، تا پایان دور گروهی هفت امتیاز می‌گرفتیم. در بازی با تایلند تقریبا ۸۰ درصد توپ را در اختیار داشتیم و ۱۵ شوت زدیم اما توپ نمی‌خواست وارد دروازه شود و در نهایت مقابل قرقیزستان به یک پیروزی حداقلی نیاز داشتیم تا صعود کنیم ولی دقیقه ۸۰ گل خوردیم و حضور در مرحله یک هشتم نهائی را از دست دادیم. چه کسی می‌داند اگر ما صعود می‌کردیم چه می‌شد. اما هیچ عصبانیتی وجود ندارد، قرارداد ما به پایان رسید و ما در مورد همکاری به توافق نرسیدیم. وی افزود: حدود ۲۰ سال است جام ملت‌های آسیا را دنبال می‌کنم و این دوره قوی‌ترین دوره در تاریخ است چون این‌جا از ۲۶ ملی‌پوش ژاپنی فقط ۴ بازیکن در لیگ ژاپن بازی می‌کنند. ایران،کره جنوبی و استرالیاهم لژیونرهای زیادی دارند. علاوه‌بر این تیم‌های ملی مثل تایلند سطح‌شان خیلی بهتر شده است و خودتان می‌بینید که سعودی‌ها چقدر در فوتبال سرمایه‌گذاری کردند. جام جهانی را هم دیدید که از پنج تیم ملی سه تیم (کره جنوبی، ژاپن و استرالیا) از گروه‌ها صعود کردند. در هر صورت، فوتبال آسیا با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. بانکو درخصوص آخرین وضعیت خود گفت: باورتان نمی‌شود، اما در حال حاضر پیشنهاداتی وجود دارد. از آسیا و حتی از قاره آفریقا هم پیشنهاد دارم ولی هیچ پیشنهادی را فعلا بررسی نکردم. من به زمان برای استراحت نیاز دارم. در هر صورت اولویت من تیم ملی است نه کار در باشگاه.