kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۶۵۲
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷

گزارش سی‌ان‌ان از ارتش ورشکسته زلنسکی!

 

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی با تأیید خبر برکناری «والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین از تضعیف ارتش اوکراین و دست برتر روسیه خبر داد.
اوضاع جنگ اوکراین آن‌گونه که اروپا و آمریکا برنامه‌ریزی کرده بودند، پیش نمی‌رود. به همین دلیل غربی‌ها به دنبال برنامه‌ریزی‌های جدیدی هستند. تصویب کمک 50میلیارد یورویی از سوی اتحادیه اروپا و تغییر در فرماندهی ارتش اوکراین از این دست برنامه‌ها عنوان شده است. از سوی دیگر خبرگزاری نووستی به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرده است که انگلیس پیشنهاد داده است که متحدان ناتو اعزام نیروهای برون‌مرزی این ائتلاف به اوکراین را بررسی کنند. پیشنهادی که البته با واکنش قاطع روسیه مواجه شد و مدودف اعلام کرد که نیروهای ناتو را در صورت استقرار در اوکراین هدف قرار خواهیم داد. همزمان سی‌ان‌ان در گزارشی با تأیید برکناری «والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین به‌دلیل اختلافات با «ولودمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری این کشور از قول مقامات اوکراین از تشدید درگیری‌ها و دست بالای روسیه در جبهه نبرد خبر داده است.
به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، پس از تأیید برکناری زالوژنی از سمتش، «الکساندر سیرسکی» جانشین احتمالی وی از جبهه‌های نبرد بازدید کرد. «سیرسکی» پس از این بازدید از منطقه خارکف، در کانال تلگرامی خود نوشت: «وضعیت عملیاتی همچنان متشنج است. درگیری‌های شدید در تمام بخش‌های خط‌مقدم در حال وقوع است». «سیرسکی» در این پیام، هیچ اشاره‌ای به گزارش‌ها مبنی بر اینکه زلنسکی قرار است زالوژنی را به‌دلیل اختلاف‌نظر در مورد آنچه که اوکراین برای پیروزی در جنگ پس از شکست در ضدحمله انجام دهد، اشاره نکرد. وی در عین حال با اشاره به تعداد نیروها و مزیت روسیه در خارکیف، یادآور شد: «دشمن به انجام عملیات تهاجمی با شدت بالا ادامه می‌دهد و دائماً در حال آوردن ذخایر تسلیحاتی جدید است».
گفته می‌شود زلنسکی در جلسه روز دوشنبه هفته گذشته به زالوژنی اعلام کرده است که به زودی برکنار می‌شود. هرچند سخنگوی وی این گزارش را تکذیب کرد اما یک منبع آگاه در همین زمینه به سی‌ان‌ان گفت که ظرف چند روز آینده جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین تعیین می‌شود. «زالوژنی» هفته گذشته در مقاله‌ای برای سی‌ان‌ان، ضمن اشاره به ناامیدی خود از وضعیت جاری اوکراین مقابل روسیه، ناتوانی نهادهای دولتی کی‌یف در بهبود سطح نیروی انسانی نیروهای مسلح را برجسته ساخته بود. گزارش‌ها حاکی است سیرسکی نیز روز شنبه ضمن بازدید از منطقه خارکف، شاهد عقب‌راندن نیروهای اوکراینی توسط روس‌ها در چندین نقطه در هفته‌های اخیر بوده است. «ایلیا یولاش» سخنگوی ارشد ارتش اوکراین نیز در اظهارنظرهایی در تلویزیون دولتی این کشور ضمن اشاره به کمبود قابل‌توجه مهمات گفت: «روس‌ها هم از نظر تجهیزات و هم از نظر پرسنل برتری دارند. ما برای از بین بردن برتری روس‌ها، نیاز به مهمات بیشتری داریم.»
نبرد برای آزادی
خبر دیگر این که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در جریان اقداماتش برای پیروزی دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری، درباره اهمیت جنگ اوکراین برای حفظ بقای روسیه صحبت کرد. اظهارات پوتین در حالی مطرح می‌شود که شانس پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه بسیار بالا بوده و وی قطعا برای یک دوره دیگر رئیس‎جمهور این کشور خواهد بود. پوتین اقدامات نظامی‌ مسکو در اوکراین را جنگی برای بقای روسیه توصیف و عنوان کرده است که اکثریت قریب به اتفاق مردم کشور از مسیری که وی در جریان این جنگ انتخاب کرد، حمایت می‌کنند. رئیس‌جمهور روسیه در بخشی از صحبت‌هایش به وضعیت اقتصادی کشورش نیز اشاره کرده و گفته است: علی‌رغم انتظارات غرب که تمایل به سقوط اقتصاد روسیه داشت، اقتصاد این کشور حتی تحت تاثیر تحریم‌ها به شدت رشد کرده و تولیدات صنایع نظامی آن هم افزایش یافته است.