kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۶۵۰
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷

کشاورزان، نیروهای پلیس و مخالفان قانون مهاجرت در فرانسه تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند

 

کشاورزان، نیروهای پلیس و مخالفان قانون مهاجرت در فرانسه تظاهرات ضد دولتی برگزار کرده و سیاست‌های دولت ماکرون را محکوم کردند.
شهرهای مختلف فرانسه این روزها صحنه تظاهرات ضد دولتی است. گروه‌های مختلفی صحنه‌گردان این اعتراضات هستند و هر کدام نیز خواسته‌های جداگانه‌ای دارند. در حالی که تظاهرات گسترده کشاورزان فرانسوی هنوز از صفحه رسانه‌های جهان پاک نشده و خشم آنها هنوز فروکش نکرده است، «پلیس شهرداری» و معترضان به قانون مهاجرت نیز به خیابان‌های فرانسه ریختند و هریک در حیطه خود نسبت به سیاست‌های دولت «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری این کشور اعتراض کردند. به گزارش ایرنا هزاران افسر پلیس شهرداری در فرانسه که به عنوان ماموران ویژه‌ای که وظایف آنها تحت اختیارات شهرداری و در حوزه ماموریت‌های پلیس شهری، روستایی و اجرای قوانین مربوط به آنها تعریف می‌شود، عصر روز شنبه در اعتراض به سیاست‌های دولت و آنچه که تبعیض بین این نیروها و دیگر ماموران پلیس اعلام می‌کنند، در سراسر فرانسه تظاهرات کردند. تارنمای روزنامه «لو فیگارو» در این زمینه اعلام کرد: از شهر لیل تا مارسی، صدها افسر پلیس شهرداری در اعتراض به نادیده گرفتن حقوق خود، راهپیمایی کردند و خواستار بازتعریف جایگاه قانونی این نیروها شدند تا دیگر به عنوان «پلیس فرعی» تلقی نشوند. یکی از نمایندگان معترضان با تاکید بر اینکه باید ماموران پلیس شهرداری خشم خود را بروز دهند، گفت: عادی نیست که در سال ۲۰۲۴ پلیس شهرداری فرانسه به عنوان پلیس فرعی در نظر گرفته شود و باید وضعیت این افسران مشخص و بازنشستگی درخور نام آنها داشته باشیم.
تظاهرات ضد قانون مهاجرت
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، صدها تن از معترضان به قانون جدید دولت ماکرون در حوزه مهاجرت، نیز روز شنبه در پاریس تظاهرات کردند و لغو این قانون که به گفته آنها دارای ویژگی‌هایی همچون «بیگانه‌هراسی» است را خوستار شدند. معترضان در فریادهای اعتراضی خود و پلاکاردهایی که حمل می‌کردند، تاکید داشتند که ما جامعه‌ای با مؤلفه‌های «نژادپرستی، فاشیسم و استعمار» نمی‌خواهیم و تسلیم نخواهیم شد، چراکه این موضوع بخشی از ارزش‌های اساسی جامعه ماست. بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌های فرانسوی قانون جدید مهاجرتی دولت ماکرون را برآیند تفکرات ملی‌گرایان راست افراطی به ویژه حزب «مجمع ملی» ارزیابی می‌کنند و نسبت به گسترش این تفکر افراطی در جامعه فرانسوی و اروپایی هشدار می‌دهند. از زمان مطرح شدن قانون جدید مهاجرتی در فرانسه، بسیاری از شهروندان این کشور نسبت به آن اعتراض کرده و تاکنون چندین تظاهرات علیه آن در پاریس و دیگر نقاط فرانسه برگزاری شده است.
تظاهرات ضد افراط‌گرایی درآلمان
همزمان با اعتراضات علیه قانون ضد مهاجرت در فرانسه آلمانی‌ها نیز برای چهارمین هفته تظاهرات علیه راست افراطی برگزار کردند. به گزارش ایسنا، تجمع‌های اعتراضی آلمانی‌ها روز شنبه در شهرهایی مانند ماینز، درسدن و‌ هانوفر هم برگزار شد که این نشانه‌ای از هشدار فزاینده علیه حزب دست راستی «آلترناتیو برای آلمان» است که با طرح‌های مهاجرتی‌ خود موجی از وحشت را در میان شهروندان این کشور به راه انداخته است. بر اساس این گزارش حدود ۱۵۰هزار معترض اطراف ساختمان پارلمان «رایشس‌تاگ» در برلین تجمع کردند و معترضان با شعار «ما دیوار آتش هستیم»، اعتراض‌شان را علیه افراط‌گرایی دست ‌راستی نشان داده و حمایت از دموکراسی را به نمایش گذاشتند. موفقیت حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان»، نگرانی احزاب جریان اصلی آلمان را برانگیخته است. آنها می‌ترسند که این حزب در سه انتخابات ایالتی در شرق آلمان که ماه سپتامبر(شهریور) برگزار می‌شود، موفق شود.
تظاهرات کشاورزان در سوئیس
در سوئیس نیز به دنبال تظاهرات کشاورزان در آلمان، بلژیک و فرانسه، روز شنبه کشاورزان این کشور نیز با تراکتور‌ها به خیابان‌ها آمدند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، ده‌ها کشاورز در شهر «ژنو» در سوئیس روز شنبه به اعتراضات کشاورزان پیوستند که قاره اروپا را تکان داده است. یک کاروان شامل ۳۰ تراکتور از میدان «پلین‌پلیس»، مکان برگزاری بازار هفتگی کشاورزان، به نشانه اعتراض بوق‌های خود را به صدا درآوردند. کشاورزان سوار بر تراکتورها تابلوهایی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «پایان ما مرگ شما خواهد بود» و «کشوری بدون کشاورز نیست».