kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۵۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹
رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد

پرداخت عیدی به کارمندان دولت در هفته سوم بهمن

براساس اعلام معاون رئیس‌جمهور، در آستانه روز ۲۲ بهمن عیدی کارمندان دولت پرداخت خواهد شد. وزیر صمت هم از تخصیص اعتبار 20 میلیون تومانی برای کارمندان دولت در خرید مایحتاج زندگی خبر داد.

به گزارش تسنیم، «داود منظور»، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: خبر خوش برای کارمندان دولت این است که عیدی آنها حداکثر تا یک هفته آینده و در آستانه 22 بهمن ماه پرداخت می‌شود. از سوی دیگر ضوابط کلی نحوه پرداخت و میزان عیدی به کارمندان دولت، به موجب ماده واحده قانونی نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مشخص شده است که در سال 1374 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. البته بر اساس ضوابط مالی ناظر بر تهیه و تنظیم بودجه سال گذشته و بخشنامه عیدی، مبلغ عیدی کارمندان، 16 میلیون ریال پیش‌‌بینی شده بود.
درخصوص کارمندان دولت با هر نوع مدرک تحصیلی و رده خدمتی، عیدی آنها طبق ماده 75 قانون مدیریت خدمات کشوری، معادل 5000 امتیاز است.
نحوه محاسبه عیدی کارمندان
باتوجه به اینکه درسال 1402ضریب حقوقی کارمندان دولت معادل عدد 4024 است؛ باضرب امتیاز عیدی درضریب حقوقی، حداقل عیدی پایان سال کارمندان دولت مشخص می‌شود.
البته دولت این اختیار را دارد که عیدی کارکنان دولت را بیشتر از مبلغ تعیین شده در قانون مدیریت خدمات کشوری قرار دهد.
براساس ماده 75 قانون مدیریت خدمات کشوری و ضریب حقوقی سال جاری، در صورت تکرار رویه دو سال اخیر، پیش‌بینی می‌شود که رقم عیدی کارمندان در سال جاری، شامل یک مبلغ ثابت نزدیک به دو میلیون تا دو میلیون و 200 هزار تومان باشد.
از طرفی در سنوات اخیر، رشد رقم ضریب ریالی تناسبی با نرخ تورم نداشته است. دولت در دو سال اخیر و برای جبران بخشی از این عقب‌ماندگی، عیدی کارکنان دولت را بر اساس قاعده جدید (مبالغ بالاتر برای کارکنان مشمول عائله‌مندی و اولاد) محاسبه و پرداخت نموده است. همچنین به ازای عائله‌مندی و به ازای هر فرزند نیز مبلغی تعیین و پرداخت خواهد شد.
اعتبار 20 میلیون تومانی خرید کالا
برای دولتی‌ها
«عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از تخصیص اعتبار 20 میلیون تومانی برای کارمندان دولت، معلمان و استادان دانشگاه‌ها برای خرید مایحتاج زندگی خبر داد.
وی گفت: در طرح «عید تا عید» که اصناف شرکت‌کننده اصلی آن هستند، با توجه به میزان اعتبارسنجی که مؤسسه مورد نظر اعلام می‌کند تا سقف 20 میلیون تومان اعتبار خرید کالا به کارمندان تخصیص داده می‌شود. به گفته وزیر صمت، هم اکنون 20 هزار صنف برای شرکت در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند که به مرور به این تعداد افزوده خواهد شد.
علی‌آبادی افزود: سایر مردم هم می‌توانند از طریق بانک‌هایی که در آن حساب دارند با توجه به گردش حساب خود اعتبار دریافت کرده و اقدام به تهیه کالا‌های مورد نیاز خود کنند. فعلا کالای لوازم خانگی، پوشاک اعم از کیف و کفش و مواد خوراکی در این طرح عرضه می‌شود و در ادامه به این اقلام افزوده خواهد شد.
وزیر صمت با بیان اینکه عموم مردم جامعه می‌توانند با ورود به سامانه این جشنواره به نشانی eidtaeid.ir ثبت‌نام و از مزایای این طرح استفاده کنند افزود: امید است که این جشنواره با محوریت اتاق اصناف ایران و نظارت وزارت صمت طرحی ماندگار در تاریخ برگزاری جشنواره‌ها در کشور باشد.
گفتنی است این طرح با حضور بیش از 250 نمایشگاه عرضه ویژه کالا و بیش از 20 هزار واحد صنفی از 12 بهمن لغایت عید فطر در سراسر کشور اجرا خواهد شد. عرضه کالای با کیفیت و ارزان، امکان خرید اعتباری کالا از واحد‌های صنفی و نمایشگاه از مهم‌ترین ویژگی‌های طرح عید تا عید است.