kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۴۴۸
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
رئیس ‌کل گمرک ایران اعلام کرد

افزایش 29 درصدی ترانزیت از مسیر ایران

 
به گفته رئیس ‌کل گمرک، میزان ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۱۰ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 29 درصد افزایش نشان می‌دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی گمرک، «محمد رضوانی‌فر»، رئیس ‌کل گمرک جمهوری اسلامی هم اظهار داشت: ترانزیت خارجی از مسیر ایران از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه به 14میلیون و 200 هزار تن رسید. میزان ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۱۰ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 29 درصد افزایش نشان می‌دهد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح‌کرد: بیشترین میزان ترانزیت خارجی کشور در مدت یاد شده به ترتیب از مبدا گمرکات منطقه ویژه شهید رجایی، پرویزخان و باشماق انجام گرفت.
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در فاصله ۲۳کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است. گمرک پرویزخان هم یکی از گذرگاه‌های مرزی غربی ایران با کشور عراق است که در شهرستان قصر شیرین در استان کرمانشاه واقع شده‌ است و ارتباط ایران را با اقلیم کردستان عراق برقرار کرده است.
گمرک باشماق هم یکی از گذرگاه‌های رسمی ایران با منطقه اقلیم کردستان عراق است که در حد فاصل استان کردستان در ایران و استان سلیمانیه در عراق قرار دارد. این گذرگاه در فاصله ۱۸ کیلومتری غرب شهر مریوان و در جوار روستای باشماق قرار گرفته است.
به گفته رئیس ‌کل گمرک، در 10 ماهه امسال چهار میلیون و 200 هزار تن ترانزیت خارجی از مبدا گمرک منطقه ویژه شهید رجایی، سه میلیون تن از مبدا گمرک پرویزخان و یک میلیون و 500 هزار تن از مبدا گمرک باشماق بوده است.
گمرک ایران چندی قبل هم از رشد 20 درصدی ترانزیت از مسیر ایران خبر داد و اعلام کرد: در هشت ماهه سال جاری میزان عبور کالا از مسیر ایران به 10 میلیون و 919 هزار تن رسیده است.
به گزارش گمرک، این میزان ترانزیت خارجی از مسیر ایران در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 19 و پنج دهم درصد افزایش نشان می‌دهد.
این گزارش درخصوص گمرکات عمده مبدأ ترانزیت خارجی از لحاظ وزنی در هشت ماهه سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: در این مدت گمرکات منطقه ویژه شهید رجایی بندر عباس‌، 
پرویزخان، باشماق، بازرگان، بیله سوار، بندر لنگه، جلفا، سرخس، آستارا و منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا به ترتیب ۱۰ گمرک عمده مبدا ترانزیت خارجی کشور بودند.
براساس این گزارش، از مجموع کل ترانزیت خارجی از مسیر ایران، ۹ میلیون و 672 هزار تن آن از مبدا ۱۰ گمرک یاد شده بوده است.
در بین گمرکات عمده مبدا ترانزیت خارجی در این بازه زمانی، بیشترین میزان افزایش به گمرکات پرویزخان، منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا و باشماق اختصاص داشت که به ترتیب 215، 91 و 36 درصد افزایش داشت.