kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۳۹۴
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
با اشاره به کشته‌شدن 3 سرباز آمریکایی در اردن

بایدن: نیازی به جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه نداریم

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد: نیازی به جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه (غرب آسیا) نداریم.

 

سرویس سیاسی-

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 10 بهمن ماه در سخنانی اعلام کرد: نیازی به جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه (غرب آسیا) نداریم. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه افزود: تصمیم گرفته‌ام که چگونه به حملات به نیروهای آمریکایی در اردن پاسخ دهم. سی ان ان دو شب گذشته با انتشار خبری فوری به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده بود که بر اثر وقوع حمله پهپادی به پایگاه نظامیان این کشور در اردن، ۳ نظامی کشته شدند. در این حادثه ۲۵ نظامی این کشور نیز زخمی شدند. به گزارش مهر، مقامات آمریکایی به سی ان ان گفتند که این نخستین بار پس از آغاز جنگ غزه است که نظامیان آمریکایی بر اثر شلیک آتش دشمن در غرب آسیا کشته می‌شوند.
تحلیلگر آمریکایی: بعید است که پاسخ نظامی آمریکا، وضعیت نظامی خاورمیانه یا محاسبات ایران و نیروهای نیابتی‌اش را تغییر دهد
جان بی‌آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی CSIS در واشنگتن دی سی در پرسش و پاسخی درباره وضعیت فعلی آمریکا در غرب آسیا عنوان داشت: نیروهای مرتبط با ایران از 17 اکتبر تاکنون بیش از 150 حمله به نیروهای آمریکایی انجام داده‌اند. ایران یک «محور مقاومت» را در خاورمیانه تأمین مالی، آموزش و تجهیز کرده است که شامل حماس می‌شود، و به دنبال سرمایه‌گذاری از جنگ غزه برای افزایش فشار بر ایالات متحده است. هدف بلندمدت این تلاش‌ها بیرون راندن آمریکا از منطقه است. این کشور تا حدی با افزایش خصومت منطقه‌ای با حضور ایالات متحده و تا حدودی با افزایش هزینه‌های ایالات متحده برای این حضور تلاش می‌کند.
وی در باب پاسخ‌های محتمل آمریکا با بعید دانستن تاثیر پاسخ نظامی آمریکا بر تغییر رفتار محور مقاومت در قبال جنگ غزه و آمریکا عنوان داشت: در حالی که ایالات متحده احتمالاً حملات نظامی انجام می‌دهد، بعید است که وضعیت نظامی در خاورمیانه را به طور چشمگیری تغییر دهد یا محاسبات ایران یا نیروهای نیابتی آن را تغییر دهد. دستیار ویژه اسبق وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک خاطرنشان کرد: به هر حال، تلاش‌های قبلی ایالات متحده برای بازدارندگی نمایندگان ایران شکست خورده است. همین هفته گذشته، نیروهای آمریکایی به حملات به پایگاه هوائی عین‌الاسد در عراق با حمله به سه سایت مرتبط با نیروهای مرتبط با ایران در این کشور پاسخ دادند و بیش از یک هفته حملاتی را به شورشیان حوثی یمن انجام دادند که حملات آنها تهدیدی برای خطوط کشتیرانی دریای سرخ است.
وی افزود: بیانیه‌های وزارت دفاع ایالات متحده پس از حملات ایالات متحده از آنها به عنوان «ضروری» و «متناسب» یاد کرده است، که راهی برای نشان دادن تبعیت آنها با قوانین بین‌المللی است. با این حال، حمایت بین‌المللی از استفاده ایالات متحده از زور، حتی از سوی اعضای ناتو مانند فرانسه و ایتالیا بسیار اندک بوده است.
آلترمن تصریح کرد: اکنون، بایدن شخصاً حملات هدفمند آمریکا در عراق و یمن را تصمیم گرفته است. این به این دلیل است که هدف استراتژیک در کاخ سفید جلوگیری از مارپیچ به سمت یک جنگ گسترده است که هیچ هدف یا نقطه پایانی فوری نخواهد داشت. با این حال، این احتیاط می‌تواند بازدارندگی ایالات متحده را تضعیف کند، زیرا اهداف می‌توانند خطرات اقدامات خود را با دقت محاسبه کنند. در حالی که ارتش ایالات متحده فهرست بلندبالایی از اهداف همسو با ایران در عراق و سوریه (و حتی ایران) را تهیه کرده است که می‌تواند از بین آنها یکی را انتخاب کند، از حمله به اهدافی که فکر می‌کند خطر ایجاد پاسخی گسترده را دارند، خودداری می‌کند. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایالات متحده به هر حال وارد یک جنگ خواهد شد؟ اظهار داشت: در حالی که احتمال خشونت در مقیاس وسیع‌تر افزایش یافته است، یک جنگ منطقه‌ای گسترده بعید است. در عوض، هر دو طرف احتمالاً برای کشف خطوط قرمز یکدیگر تحقیق می‌کنند و به جای یک فوران ناگهانی، رفتار و شدت ثابتی از از خشونت علیه یکدیگر را در ماه‌های آینده ایجاد می‌کنند.
آتش‌بس در غزه دمای منطقه را کاهش می‌دهد
آلترمن با اشاره به تاثیر آتش‌بس در غزه بر تحولات غرب آسیا عنوان داشت: در حالی که می‌توان نوعی اقدام نظامی ایالات متحده در این هفته را انتظار داشت، چشم‌انداز میانجیگری ایالات متحده برای آتش‌بس موقت دیگری در غزه همچنان تمرکز اصلی تلاش‌های کاخ سفید خواهد بود. توافق در غزه دمای منطقه را کاهش
می‌دهد.
سی ان ان: پاسخ آمریکا
احتمالا قوی‌تر از حملات آمریکا
در عراق و سوریه خواهد بود
شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابعی ناشناس مدعی شد که پاسخ ایالات متحده به حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی برج 22 در اردن «احتمالا قدرتمندتر از حملات تلافی‌جویانه قبلی آمریکا در عراق و سوریه خواهد بود». حمله پهپاد انتحاری به پایگاه نیروهای آمریکایی در شمال شرقی اردن و در نزدیکی مرز سوریه موسوم به برج 22 که منجر به کشته شدن
سه نظامی آمریکایی و جراحت بیش از
۴۰ نفر دیگر شد تحولات منطقه غرب آسیا را تحت تاثیر قرار داده است. سی‌ان‌ان با اشاره فشار زیادی که بر دولت بایدن برای پاسخ به این حمله وجود دارد، به اجتناب واشنگتن از تشدید تنش اشاره کرده و به نقل از چند مقام گزارش داده است که پاسخ آمریکا شدید خواهد بود اما پنتاگون و کاخ سفید مراقب بوده‌اند که هیچ نشانه‌ای درباره چگونگی این پاسخ بروز ندهند.
یک مقام آمریکایی نیز به این شبکه تلویزیونی گفت؛ یکی از دلایل عدم صراحت و عدم شفافیت مقام‌های مختلف درباره عامل اصلی حمله پهپادی به «برج ۲۲» حفظ اصل غافلگیری برای پاسخ است.
در همین راستا بایدن عنوان داشت: با اعضای تیم امنیت ملی خود در اتاق وضعیت کاخ سفید (اتاق مرکز مدیریت) در جریان آخرین تحولات مربوط حمله به نیروهای آمریکایی در شمال شرقی اردن قرار گرفتم. ‏وی افزود: همان‌طور که گفتم، ما همه مسئولین را در زمان و به روشی که خود انتخاب می‌کنیم، پاسخگو خواهیم کرد.
سی ان ان: حمله به ایران نامحتمل‌ترین گزینه‌ است
شبکه خبری سی‌ان‌ان با استناد به اظهارات مقامات آمریکایی در مدت‌زمان سپری‌شده پس از کشته شدن نظامیان آمریکایی در حمله پهپادی در خصوص اقدامات احتمالی پیش‌رو، نوشت که حمله به ایران یکی از نامحتمل‌ترین گزینه‌ها است.‌ کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید نیز در همین راستا عنوان داشت: ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم. ما به دنبال درگیری بزرگ‌تر در خاورمیانه نیستیم. در حقیقت تمامی اقدامات رئیس‌جمهور (بایدن) با هدف تنش‌زدایی و تلاش برای کاهش تنش‌ها طراحی شده است.