kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
همزمان با افزایش قیمت نفت

مدیرعامل جی‌پی مورگان: اقتصاد آمریکا به سمت فاجعه پیش می‌رود

 
در حالی که مدیرعامل جی‌پی مورگان معتقد است اقتصاد ایالات ‌متحده با وجود بدهی‌ها به سمت فاجعه پیش می‌رود، قیمت نفت در معاملات روز گذشته با تشدید تنش‌ها در غرب آسیا، به بالای 83 دلار در هر بشکه رسید.
به گزارش رویترز، به دنبال حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در اردن که نگرانی در مورد اختلال در عرضه نفت در غرب آسیا را تشدید کرده است، قیمت نفت در معاملات بازارهای جهانی افزایش یافت.
روز گذشته هر بشکه نفت برنت با یک دلار و 12 سنت افزایش 83 دلار و 55 سنت فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 65 سنت افزایش 78 دلار معامله شد.
خطر گسترده شدن درگیری‌ها در حالی تقویت شده است که صادرات محصولات نفتی روسیه کاهش یافته است زیرا چندین پالایشگاه این کشور به علت حملات پهپادی اوکراین در دست تعمیر قرار دارند.
افزایش قیمت جهانی طلا
قیمت جهانی طلا هم روز گذشته افزایش یافت زیرا تشدید تنش‌ها در خاورمیانه باعث خرید امن شد. در حالی که معامله‌گران منتظر اظهارات «جروم پاول»، رئیس فدرال رزرو ایالات‌متحده برای چشم‌انداز نرخ بهره بودند.
هر اونس طلا با چهار دهم درصد افزایش به 2025 دلار و 99 سنت رسید.
«تیم واتر»، تحلیلگر ارشد بازار در KCM Trade هم گفت: هنوز به اندازه کافی بی‌ثباتی در خاورمیانه وجود دارد تا سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان بخشی از یک بازی امن توجه کنند.
بر اساس گزارش رویترز، قیمت طلای چین هم افزایش یافته است. در بازار سایر فلزات ارزشمند نیز بهای نقره با نیم درصد افزایش به 22 دلار و 9 سنت در هر اونس رسید. پالادیوم نیز با دو دهم درصد کاهش به قیمت 953 دلار معامله شد.
 تأثیر تحولات دریای سرخ بر تجارت جهانی
تجاوزات آمریکا و انگلیس به یمن که با پاسخ محکم و حمله به کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی مواجه شده، تجارت دریایی از طریق دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را دچار چالش کرده و هزینه تجارت دریایی را افزایش داده است.
شرکت بازرگانی کالای ترافیگورا روز شنبه اعلام کرد در حال ارزیابی ریسک‌های امنیتی سفرهای دریایی بیشتر در دریای سرخ است.
تحلیلگران گروه بانکی ANZ هم در یادداشتی نوشتند: اختلال در عرضه محدود بوده است اما روز جمعه، پس از اصابت موشک به نفتکشی که به نمایندگی از شرکت «ترافیگورا» در سواحل یمن در حرکت بود، تغییر کرد. با توجه به این که نفتکش‌های مرتبط با آمریکا و انگلیس، در حال حاضر در معرض خطر حمله قرار دارند، بازار احتمالا در ریسک اختلالات عرضه، بازنگری خواهد کرد.
هر دو قیمت نفت برنت و شاخص نفت آمریکا هفته گذشته برای دومین هفته متوالی افزایش یافتند و روز جمعه، تحت تاثیر نگرانی‌های عرضه و در عین حال، آمار اقتصادی مثبت آمریکا و اقدامات محرک اقتصادی چین، به بالاترین حد خود در دو ماه گذشته صعود کردند.
 فاجعه در اقتصاد ایالات‌متحده
تنش‌های رخ داده در خاورمیانه، چه هدف قرار گرفتن پایگاه‌های آمریکا و چه اثرات جنگ غزه، اقتصاد آمریکا را هم دچار مخاطراتی کرده است، به‌ویژه اینکه این کشور در بحران بدهی نیز به سر می‌برد.
«جیمی دیمون»، مدیرعامل جی‌پی مورگان در همین خصوص اظهار کرد: اقتصاد ایالات ‌متحده به سمت فاجعه پیش می‌رود زیرا بدهی‌های ملی عظیم این کشور همچنان در حال افزایش است.
به گفته مدیر اجرائی بزرگ‌ترین بانک کشور آمریکا، این وضعیت باید به فوریت توسط دولت قبل از ایجاد بحران اقتصادی بزرگ رسیدگی شود.
به گزارش ایسنا، بدهی فدرال دولت ایالات ‌متحده برای اولین بار در تاریخ در پایان ماه دسامبر(آذرماه) ۲۰۲۳ به 34 تریلیون دلار رسید و اکنون برای یک خانواده آمریکایی سه نفره به‌طور متوسط حدود 102 هزار دلار است که فقط در سال ۲۰۲۳، بیش از چهار تریلیون دلار رشد داشته است.
کل بدهی عمومی ایالات‌متحده تقریبا معادل اقتصادهای چین، آلمان، ژاپن، هند و بریتانیاست و اوایل این هفته، «جانت یلن» وزیر خزانه‌داری ایالات‌ متحده هم گفت: سطح مطلق بدهی عمومی ایالات‌متحده به نظر «عددی ترسناک» است.
وی افزود: تاکنون بدهی عمومی کاملا قابل مدیریت بوده است و خواستار اقداماتی برای اطمینان از کاهش کسری بودجه و باقی ماندن در سطوح قابل مدیریت شد.
به نقل از بیزنس اینسایدر، مبلغ هنگفت شامل بدهی دولت فدرال به طلبکاران، از جمله شهروندان، سرمایه‌گذاران خارجی و همچنین ایالت‌ها یا وجوه بزرگ است.