kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۱۷۲
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲

هجدهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا -۲۰۲۳ قطر

 
استرالیا؛ اولین تیم راه یافته به مرحله یک چهارم نهائی 
در اولین دیدار مرحله یک هشتم نهائی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، استرالیا دیروز به مصاف اندونزی رفت و توانست با شکست این تیم، اولین تیم راه یافته به یک چهارم نهائی باشد و منتظر برنده مصاف سرسخت عربستان و کره‌جنوبی باشد. گل‌های این بازی را الکان باگوت (گل به خودی)، مارتین بویل، گودوین و سوتار به ثمر رساندند.
برنامه بازی‌های دور یک‌هشتم نهائی
بازی‌های دور یک‌هشتم نهائی جام ملت‌های آسیا از دیروز آغاز شد تا در روز نخست تکلیف دو تیم صعود‌کننده به مرحله بعدی رقابت‌ها مشخص شود. برنامه ادامه دیدارهای مرحله یک هشتم نهائی به این شرح است:
دوشنبه ۹ بهمن
*عراق........................................................................................... اردن (ساعت ۱۵:۰۰)
*قطر..................................................................................... فلسطین (ساعت ۱۹:۳۰)
سه‌شنبه ۱۰ بهمن
ازبکستان ................................................................................... تایلند (ساعت ۱۵:۰۰)
عربستان........................................................................... کره جنوبی (ساعت ۱۹:۳۰)
چهارشنبه ۱۱ بهمن
بحرین........................................................................................... ژاپن (ساعت ۱۵:۰۰)
ایران........................................................................................... سوریه (ساعت ۱۹:۳۰)
بازگشت گروه داوری ایران از جام ملت‌های آسیا 
موعود بنیادی‌فرد، داور بین‌المللی فوتبال ایران پس از یک قضاوت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به ایران بازگشت. بنیادی‌فرد در این رقابت‌ها فقط قضاوت دیدار عمان و تایلند را در مرحله گروهی بر عهده داشت و در ۲ دیدار هم به عنوان داور چهارم حضور داشت. رقابت‌های مرحله یک هشتم نهائی جام ملت‌های آسیا از دیروز در قطر از سر گرفته شد.
کوپر: ترسی از ایران نداریم
تیم ملی فوتبال سوریه با هدایت هکتور کوپر سرمربی سرشناس و آرژانتینی خود دست به تاریخ‌سازی زد و توانست برای نخستین‌بار در تاریخ خود به یک هشتم نهائی جام ملت‌های آسیا راه پیدا کند.سوریه در یک هشتم نهائی باید به مصاف ایران برود. هکتور کوپر، سرمربی سوریه در گفت‌وگویی که با سایت فدراسیون فوتبال سوریه داشت، گفت: به تیم ایران احترام می‌گذارم اما ترسی از آنها ندارم. به دنبال بازی دفاعی نیستیم اما باتوجه به امکانات تیم بازی خواهیم کرد. او ادامه داد: ۱۱ بازیکن با قلب آهنی را برای این دیدار انتخاب کرده‌ام. بازی سختی است اما بدون ترس به بالاترین مرحله در جام ملت‌ها خواهم رسید. از هواداران تیم می‌خواهم که در این بازی سخت از تیم خود حمایت کنند. برای خوشحال کردن آن‌ها نهایت تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.
 اظهارنظر جنجالی ستاره فوتبال عرب‌ها علیه کلینزمن
واکنش‌ها به دیدار جنجالی تیم ملی فوتبال کره جنوبی و مالزی همچنان ادامه دارد. این دیدار با تساوی ۳ بر ۳ به پایان رسید تا کره جنوبی به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شود و از رویارویی با ژاپن فرار کند. بسیاری براین باور هستند که در این بازی تبانی صورت گرفت و کره جنوبی عمدا و به خاطر روبه‌رو نشدن با ژاپن به چنین نتیجه‌ای دست پیدا کرد و رفتارهای یورگن کلینزمن، سرمربی آلمانی تیم هم به خوبی گویای چنین چیزی بود. واکنش به این بازی ادامه دارد و این بار نوبت به رابح ماجر، ستاره عرب‌ها و بازیکن سابق پورتو رسید تا در این زمینه واکنش نشان دهد.او در اظهارنظری جالب گفت که آلمان‌ها که کلینزمن نماینده آن‌ها در جام ملت‌های آسیا است به تقلب و تبانی عادت دارند. رابح ماجر گفت: آنچه که ما دیدیم بسیار عجیب بود. مالزی در دیدار نخست برابر اردن ۴ گل دریافت می‌کند اما در بازی با کره جنوبی ۳ گل به حریف خود می‌زند. من براین باور هستم که در این بازی تبانی و ساخت و پاخت صورت گرفت و کلینزمن پشت این قضیه است. او یک آلمانی است و آلمانی‌ها عادت به تقلب دارند. باوجود آن که بسیاری براین باور هستند که در هر دو بازی این گروه یعنی دیدار کره جنوبی و مالزی و اردن با بحرین تبانی صورت گرفت اما طبق اعلام روزنامه الشرق الاوسط عربستان، کنفدراسیون فوتبال آسیا از این موضوع خواهد گذشت و اصلا قصد بررسی کردن آن را ندارد.
 ۵/۱ میلیارد نفر پیگیر جام ملت‌های آسیا! 
جام ملت‌های آسیا 2023 قطر نسبت به دوره قبل این تورنمنت به میزبانی امارات در سال 2019 «2 برابر» دنبال‌کننده و پیگیر اخبار فوتبالی داشته است. بر اساس گزارش شبکه الکاس قطر، مسابقات جام ملت‌های آسیا قطر رکوردی تاریخی به نامش ثبت کرد. 1.5 میلیارد نفر اخبار این تورنمنت را در صفحات فیس‌بوک، اینستاگرام، توئیتر(ایکس) و یوتیوب دنبال کردند. 1.5 میلیارد نفر تقریبا معادل یک پنجم یا به عبارتی 20 درصد جمعیت کل جهان به شمار می‌آید. این رقم در پیگیری اخبار جام ملت‌های آسیا قطر درحالی رقم خورده که تنها مرحله گروهی به پایان رسیده است. این در حالی ‌است که جام ملت‌های آسیا 2019 امارات در تمام مراحلش 836 میلیون نفر دنبال‌کننده داشته است.
ستاره تیم ملی قطر رکورد علی دایی را شکست 
رقابت‌های دور گروهی جام ملت‌های آسیا هفته گذشته به پایان رسید و مرحله حذفی از دیروز آغاز شد. تیم ملی فوتبال قطر به عنوان میزبان این مسابقات با برتری مقابل لبنان، تاجیکستان و چین به عنوان صدرنشین به دور حذفی صعود کرد. در اولین دیدار قطر مقابل لبنان که با نتیجه ۳ بر صفر به پایان رسید، معز علی یکی از گلزنان قطر بود که موفق شد به رکورد جدیدی در این رقابت‌ها دست پیدا کند. معز علی با این گل در دور رقابت‌های گروهی جام ملت‌های آسیا ۸ گله شده و رکورد علی دایی، چوی سون هو و نائوهیرو تاکاهارا که هر کدام با ۷ گل رکورددار بودند را پشت سر گذاشت.