از سوی اتاق اصناف ایران صورت گرفت
ابلاغ دستورالعمل نظارت بر قیمت و توزیع لاستیکهای وارداتی
دستورالعمل نظارت بر قیمت و توزیع لاستیکهای وارداتی سواری، براساس ضوابط نرخگذاری تایرهای وارداتی، از سوی اتاق اصناف ایران ابلاغ شد.
به گزارش فارس، «مجتبی صفایی»؛ رئیس اتاق اصناف ایران در بخشنامهای موضوع نظارت بر قیمت لاستیکهای سواری وارداتی مطابق با ضوابط نرخگذاری تایرهای وارداتی را ابلاغ کرد.
در این بخشنامه آمده است: طبق تأکید وزارت صمت، مبنی بر اطمینان از توزیع مکفی با قیمت مطابق با ضوابط نرخگذاری تایرهای وارداتی (مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمتها) ضروری است نظارت بر بررسی عملکرد فعالان عمدهفروش تایرهای وارداتی صورت گیرد.
در همین راستا نظارت بر قیمت و توزیع لاستیکهای وارداتی از طریق اتحادیههای صنفی ذیربط و واحدهای بازرسی و نظارت در دستور کار اتاق اصناف قرار گرفته است. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه تخلف برخورد قاطع و بازدارنده معمول و نتیجه به این مرجع اعلام
شود.
به تازگی نیز«مصطفی تنها»؛ سخنگوی انجمن تایر درباره آخرین وضعیت تولید و عرضه لاستیک خودرو اظهار داشت: از نیمه آبان امسال در راستای کمکردن التهابات ناشی از کمبود عرضه تایر، بخشی از عرضه به خودروسازان را کاهش دادهایم و بخش اعظم تولیدات لاستیک خودرو روانه بازار میشود.
او افزود: با این اقدام بازار تایر خودرو از التهاب خارج شده است. البته فعلا مشکل لاستیک پراید در بازار به طور کامل حل نشده لذا تایرسازان در یک ماه اخیر تولید لاستیک پراید را به طور قابل توجهی افزایش دادهاند که با عرضه و توزیع این لاستیکها در بازار مشکل این بخش نیز حل میشود.
واردات قاچاق بعضی برندهای مشهور تایر
سخنگوی انجمن تایر ادامه داد: با افزایش تولید و عرضه، قیمت لاستیک پراید در بازار کاهش داشته اما باز هم میتوان عرضه را افزایش و قیمتها را بیشتر کاهش داد. از اواخر سال 1401 ارز تخصیصی کارخانههای تایرسازی تامین نشد و به صورت قطره چکانی در موارد محدودی ارز برای خرید مواد اولیه کارخانههای تایرسازی تامین شد لذا مشکلات ناشی از کمبود ارز در نیمه اول سال جاری و بخصوص پنج ماهه ابتدای امسال موجب کاهش تولید و عرضه تایر به بازار شد.
تنها افزود: از شهریورماه امسال تامین ارز تولیدکنندگان صنعت تایر سرعت بیشتری گرفت و در ماههای بعد یعنی مهر، آبان و آذر سرعت تامین ارز بیشتر شد و تولیدکنندگان توانستند تولید و عرضه بیشتری داشته باشند و لذا بازار از التهاب خارج شد.
وی در مورد میزان تولید و واردات اظهار داشت: سالانه حدود 23 تا 24 میلیون حلقه تایر نیاز کشور است و حدود 22 میلیون حلقه تایر نیز تولید میشود اما در مجموع 70 درصد از تولیدات کشور را حلقههای تایر با سایز 13، 14 و 15 اینچ تشکیل میدهند و لذا تولیدکنندگان نیز 70 درصد ظرفیتشان را در شرایط عادی به تولید این سایزها اختصاص میدهند.
سخنگوی انجمن تایر در مورد واردات خودرو، اظهار داشت: معمولا تایرهای وارداتی از چین وارد میشود و ارز واردات تایر با ارز واردات مواد اولیه صنعت تایر یک نرخ است.
وی درباره واردات قاچاق تایر هم اظهار داشت: بعضی از برندهای مشهور تایر جهان از طریق واردات رسمی، وارد کشور نمیشود لذا تایرهایی با این برندها بهصورت قاچاق وارد میشود. ضمن اینکه با توجه به اینکه واردکنندگان قاچاق تعرفهای برای واردات نمیپردازند. درنتیجه قیمت تمام شده تایر وارداتی به صورت قاچاق پایینتر از قیمت واردات رسمی است و با توجه به منافع اقتصادی واردات این کالا به صورت قاچاق انجام میشود.