معاون سازمان فناوری اطلاعات خبر داد
افزایش ۵ برابری متوسط ترافیک پیامرسانهای داخلی
معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات گفت: نظرسنجی جدید «ایسپا» (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) نشان میدهد که مردم با اعتماد به توان داخلی، نیاز خود را در زمینه پیامرسانی رفع کردهاند و متوسط ترافیک پیامرسانهای داخلی نیز افزایش پنج برابری داشته است.
به گزارش ایرنا، «حامد منکرسی» با انتشار پُستی در شبکه اجتماعی ایرانی گفت: نظرسنجی جدید ایسپا نشان میدهد که مردم با اعتماد به توان داخلی، نیاز خود را در زمینه پیامرسانی رفع کردهاند.
وی افزود: متوسط ترافیک پیامرسانهای داخلی نیز افزایش پنج برابری داشته است. یعنی نه فقط حضور کاربران، بلکه استفاده کاربردی از پیامرسانهای داخلی رشد معناداری داشته است.
منکرسی تاکید کرد: برخی از پیامرسانها رشد سریعتری را تجربه کردهاند، نظیر ایتا که با رشد ۹ برابری کاربران و ۱۵ برابری ترافیک همراه بوده است. به همه جوانان و فعالان این عرصه دستمریزاد میگویم.
استقبال کاربران پیامرسانهای داخلی
مرکز افکارسنجی ایسپا در آخرین گزارش از آمار استفاده از پیامرسانها در کشور آورده است که 46 و نیم درصد مردم از «اینستاگرام» استفاده میکنند. 35 و سه دهم درصد از «واتسآپ»، 34 و شش دهم درصد از «تلگرام»، 25 و دو دهم درصد از «ایتا»، 24 و یک دهم درصد از «روبیکا» و هشت و هفت دهم درصد نیز گفتهاند از «بله» استفاده میکنند. میزان استفاده از سایر پیامرسانها و شبکههای اجتماعی کمتر از هفت درصد بوده است. البته این آمارها نشان میدهد مردم از بیش از یک پیامرسان استفاده میکنند.
میزان استفاده مردم از پیامرسانها و رسانههای اجتماعی خارجی از قبیل اینستاگرام، واتسآپ و تلگرام در دو سال اخیر با نوساناتی همراه بوده است به طوری که استفاده از پیامرسان واتسآپ از 71 و یک دهم درصد در خرداد 1401 به 35 و سه دهم درصد در دیماه 1402 کاهش یافته است. میزان استفاده از رسانههای اجتماعی داخلی مثل روبیکا و ایتا از اسفند 1401 تاکنون، تغییر قابل توجهی نداشته است.
بر اساس این گزارش در سؤال مربوط به استفاده از پیامرسانها و رسانههای اجتماعی داخلی و خارجی، افرادی که فقط مصرفکننده پیامرسانها و رسانههای اجتماعی خارجی یا داخلی بودند تفکیک و محاسبه شد که طبق یافتههای نظرسنجی دیماه ایسپا، 37 و شش دهم درصد افراد بالای 18 سال، فقط از پیامرسانها و رسانههای اجتماعی خارجی، 14 و 9 دهم درصد فقط از پیامرسانها و رسانههای اجتماعی داخلی و 25 و پنج دهم درصد از افراد بالای 18 سال همزمان از پیامرسانها و رسانههای اجتماعی خارجی و داخلی استفاده میکنند. البته 22 درصد مردم نیز گفتهاند از هیچ رسانه اجتماعی مجازی استفاده نمیکنند.
نظرسنجی ایسپا بر حسب متغیرهای زمینهای نشان میدهد 47 و یک دهم درصد مردان از اینستاگرام استفاده میکنند که این نسبت برای زنان 45 و هشت دهم درصد است. جوانان (18 تا 29سال) با 68 و دو دهم درصد بیشتر از سایر گروههای سنی، افراد دانشگاهی (59 و یک دهم درصد) بیشتر از افراد غیردانشگاهی و ساکنان مراکز استان (52 درصد) نیز بیشتر از سایر افراد، از اینستاگرام استفاده میکنند. این تفاوت بین گروهها در استفاده از تلگرام و واتسآپ نیز مشاهده میشود. از بین شبکههای اجتماعی داخلی روبیکا و ایتا، مقبولیت بیشتری دارند زنان (28 و نیم درصد) بیشتر از مردان (22 درصد) از ایتا استفاده میکنند. افراد 30 تا 49 سال (29 درصد) بیشتر از سایرگروههای سنی و افراد دانشگاهی(32 و هفت دهم درصد) نیز بیشتراز افراد غیردانشگاهی، مصرفکننده ایتا هستند.
آخرین نظرسنجی ایسپا در فاصله زمانی 20 تا 26 دیماه 1402 با اندازه نمونه 5103 نفر از جمعیت بالای 18 سال به بالای کل کشور به شیوه مصاحبه حضوری اجرا شده است. نرخ پاسخگویی در این طرح، 37 درصد بوده است یعنی از کل افراد بالای 18 سال کشور، 37 درصد با پرسشگران ایسپا همکاری کردهاند. بنابراین دادههای نظرسنجی نیز به این دسته از افراد قابل تعمیم است.