kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۱۸۱۹
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱
قالیباف در جلسه علنی مجلس:

رژیم صهیونیستی را پشیمان خواهیم کرد

رئیس ‌مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت شهادت 5 مستشار نظامی ایران در سوریه توسط رژیم اشغالگر قدس، تأکید کرد: این ترورها هرگز نمی‌تواند نقابی بر روی شکست‌های پی‌در‌پی رژیم صهیونیستی باشد. جمهوری اسلامی ایران و تمام دلباختگان مقاومت اسلامی حق پاسخ متقابل این ترورها را به رسمیت می‌شناسند و با انگیزه‌های مضاعف رژیم صهیونیستی را پشیمان خواهند کرد.


محمد‌باقر قالیباف، رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی روز یک‌شنبه بیان داشت: شهادت جمعی از مستشاران شجاع و مجاهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کشور سوریه را محضر معظم رهبر انقلاب اسلامی، جان برکفان نیروهای مسلح و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خانواده‌های آن دلاوران تبریک و تسلیت می‌گویم.
وی گفت: حقیقت آن است که شکست‌های پی‌در‌پی میدانی رژیم صهیونیستی و عقب‌نشینی آنها از تمام ادعاهای پوچی که در مورد عملیات نظامی در غزه و در مورد حماس مطرح می‌کردند آنها را به سمت تروریسم یعنی همان عادت همیشگی خود سوق دادند آنها می‌خواهند از طریق ترور حیثیت بر باد رفته خود را در میدان غزه و شکست غیرقابل جبران عملیات ۷ اکتبر را ترمیم کنند.
به گزارش فارس، رئیس ‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این وجود این ترورها هرگز نمی‌تواند نقابی بر روی شکست‌های پی‌در‌پی رژیم صهیونیستی باشد. جمهوری اسلامی ایران و تمام دلباختگان مقاومت اسلامی حق پاسخ متقابل این ترورها را به‌رسمیت می‌شناسند و با انگیزه‌های مضاعف رژیم صهیونیستی را پشیمان خواهند کرد.
وی اظهار داشت: پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ را به مردم ایران تبریک می‌گویم، چراکه با این اقدام گام بزرگی در پیشرفت صنعت فضائی کشور برداشته شد و اولین ماهواره‌بر سوخت جامد ایرانی توانست برای اولین‌بار ماهواره‌ای ایرانی را در مدار ۷۵۰کیلومتری زمین قرار دهد که همۀ این دستاوردها اتفاقی تاریخی برای صنعت فضائی کشور محسوب می‌شود و مردم می‌توانند در آینده‌ای نزدیک به‌صورتی ملموس منافع این پیشرفت‌ها را ببینند.
قالیباف خاطرنشان کرد: خداوند به همه شما دانشمندان جوان ایرانی و برادران عزیز پاسدار در سپاه پاسداران عزت روزافزون دهد که برای عزت ایران عزیز تلاش می‌کنید. ضروری است از رسانه‌ها خصوصاً صداوسیمای جمهوری اسلامی بخواهم اهمیت این اتفاق تاریخی را به‌صورتی شایسته برای مردم تبیین کنند تا همگان مخصوصاً ما مسئولان بدانیم در صورت باور به سنت‌های الهی و اعتماد به مردم خصوصاً جوانان ما می‌توانیم کارهایی به‌ظاهرنشدنی را به سرانجام برسانیم.
جلسات مجلس برای بررسی بودجه
هر روز در سه ‌شیفت برگزار می‌شود
رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی روز یک‌شنبه گفت: از امروز مجلس وارد بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ می‌شود؛ لازم است که جلسات صحن مجلس در سه شیفت صبح، بعدازظهر و بعد از نماز مغرب و عشا برگزار شود.
وی ادامه داد: می‌دانیم که کار سختی است و مشقت دارد، اما برای آنکه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و برنامه هفتم توسعه به نتیجه برسد، باید این اقدام صورت گیرد.
قالیباف این موضوع را به رأی نمایندگان مجلس گذاشت که نمایندگان مجلس موافقت کردند جلسات علنی مجلس شورای اسلامی هر روز در سه شیفت صبح، عصر و شب برای بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ برگزار شود.
با رای نمایندگان مجلس
مالیات اوراق مالی- اسلامی دولت و شهرداری‌ها
با نرخ صفر محاسبه می‌شود
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بند (ث) تبصره (۱) ماده واحده این لایحه با ۱۵۷ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در بند (ث) تبصره (۱) ماده واحده آمده است؛ اوراق مالی اسلامی دولت و کارمزد تعهد پذیره‌نویسی و کارمزد معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی دولت و شهرداری‌ها (منتشرشده در سال ۱۴۰۳) مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شود؛ همچنین معاملات بین ارکان انتشار و دریافت‌ها و پرداخت‌های مربوط به انتشار اوراق موضوع این تبصره، صرف نظر از استفاده یا عدم استفاده از نهاد‌های واسط، مشمول معافیت‌ها و مستثنیات حکم ماده (۱۴) «قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» می‌شود. انتشار کلیه انواع اوراق مالی اسلامی دولت اعم از اسناد خزانه اسلامی و اوراق مرابحه عام مشمول حکم ماده (۲۷) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۸۴ است.
اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای
تعیین شد
نمایندگان همچنین در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، با بند (پ) این لایحه موافقت کردند. در بخش درآمدی بند (پ) آمده است: از طریق اسناد اعتباری و اوراق مالی اسلامی‌ با استفاده از ظرفیت نظام بانکی کشور با اتکا به منابع موضوع ماده (۱۲۵) «قانون محاسبات عمومی کشور»، در سقف اعتبارات ردیفهای مربوط در این قانون تجهیز و تا سقف (50) پنجاه درصد ردیف‌های اعتباری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با تخصیص سازمان مذکور پرداخت نماید. این اسناد قابلیت تسویه مطالبات مالیاتی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی را دارد. در صورت استفاده خزانه‌داری کل کشور از وجوه موضوع ماده (۱۲۵) «قانون محاسبات عمومی کشور» وجوه مزبور باید در سال ۱۴۰۳ مسترد شود.
سقف تسهیلات مالی خارجی
برای طرح‌های دولتی و غیردولتی ۳ میلیارد یورو
تعیین شد
افزون بر اینها، نمایندگان مردم، سقف تسهیلات مالی خارجی برای طرح‌های دولتی و غیردولتی در سال ۱۴۰۳ را ۳ میلیارد یورو تعیین کردند.
دولت در خصوص تسویه بدهی‌های خود
ناشی از اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای
با اموال غیرمنقول مجاز شد
با رأی نمایندگان مجلس، همچنین به دولت در خصوص بدهی‌های ناشی از اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با اموال غیرمنقول مجوز داده شد که تسویه کنند.
مجوز مجلس به شهرداری‌ها
برای انتشار ۳۰ همت اوراق مالی- اسلامی
نمایندگان به شهرداری‌ها اجازه دادند به منظور توسعه حمل‌ونقل عمومی و تامین خدمات ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی- اسلامی منتشر کنند.
مصوبه حمایتی مجلس
برای تقویت بودجه آموزش فنی و حرفه‌ای کشور
علاوه‌بر این، نمایندگان مجلس با اختصاص اعتباراتی از جمله ۲ درصد از منابع حاصل از فروش کالاهای قاچاق به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور موافقت کردند.
سهم تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی
در تولید و اشتغال پایدار مشخص شد
علاوه‌بر اینها، نمایندگان مردم در مجلس سهم تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی در تولید و اشتغال پایدار در بودجه سال آینده را مشخص کردند.
نمایندگان با جز (۸) تبصره (۲) ماده واحده این لایحه موافقت کردند که در آن آمده است؛ مبلغ یک‌میلیون و دویست و پنجاه هزار میلیارد (۱.۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تسهیلات قرض‌الحسنه منابع بانکی آن مطابق اجزای (۳) و (۴) بند «ب» این تبصره اختصاص می‌یابد.
نمایندگان در ادامه رسیدگی به بخش درآمدی لایحه بودجه، با حذف جزء (۷) و (۹) این تبصره موافقت کردند.
در جزء 7 بند مذکور آمده بود: منابع مالی حاصل از مازاد تحقق درآمدهای استانی که به حساب استانی پیشرفت و عدالت مربوط واریز می‌شود. ‌‌همچنین در جزء (۹) تبصره(۲) نیز آمده بود: معادل (50) پنجاه‌درصد درآمد مازاد حاصل از منابع تحقق‌یافته مالیات بر ارزش ‌افزوده نسبت به سقف ردیف مندرج در جدول شماره (5) که به حساب ملی پیشرفت و عدالت نزد خزانه‌داری کل کشور به نام وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداخت می‌شود. ‌‌‌‌‌‌
مصوبه مجلس برای واریز اعتبار ۳۱ هزار میلیاردی جهت حمایت از تولید و اشتغال پایدار
به حساب ملی پیشرفت
خبر دیگر اینکه، نمایندگان مقرر کردند که اعتبار ۳۱ هزار میلیارد تومانی برای حمایت از تولید و اشتغال پایدار به حساب ملی پیشرفت واریز می‌شود.
مجلس معادل ریالی مسدودی‌های ارزی
حساب ذخیره ارزی را تعیین تکلیف کرد
افزون بر اینها، نمایندگان مجلس بانک مرکزی را مکلف کردند تا معادل ریالی مسدودی‌های ارزی استفاده نشده حساب ذخیره ارزی را حداکثر ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون، با نرخ تسعیر بازار مبادله ارز و طلا تا سقف دویست هزار میلیارد ریال به‌ حساب ردیف درآمدی مربوط در جداول پیوست قانون بودجه واریز کند.
سهم ریالی بانک‌ها و وزارتخانه‌ها
برای تکمیل طرح‌های تملک‌های سرمایه‌ای
تعیین شد
نمایندگان مجلس همچنین سهم ریالی بانک‌ها و وزارتخانه‌ها را در جهت تسریع در تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تعیین کردند.
مجلس سازوکار تسویه بدهی دولت
به نهادهای غیردولتی را تعیین کرد
علاوه‌بر اینها، نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور سازوکار تسویه بدهی دولت به نهادهای عمومی غیردولتی را تعیین کردند.
مجلس منابع تقویت بنیه دفاعی کشور
در بودجه سال آتی را تعیین کرد
بهارستانی‌ها همچنین در مجلس منابع تقویت بنیه دفاعی کشور در بودجه سال آتی را تعیین کردند.
مجلس سازوکار واردات بنزین به کشور را
شفاف کرد
خبر دیگر اینکه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه، برای واردات بنزین به کشور از طریق خرید و یا تهاتر سقف ریالی تعیین کردند.
وزارت نفت
مکلف به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اولویت‌دار
بخش نفت و گاز شد
نمایندگان مجلس همچنین وزارت نفت را مکلف به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اولویت‌دار بخش نفت و گاز کردند.
انتقال کامل حساب‌های ریالی
شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به حساب خزانه
دیوان محاسبات اعلام کرد برای تحقق شفافیت و انضباط مالی در شرکت‌های دولتی زیرمجموعه صنعت نفت، انتقال حساب‌های فرعی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و شناسایی کامل فرآیندهای وصول منابع این شرکت را پیگیری و مورد رسیدگی قرار داد.
گفتنی است، هم اکنون انتقال کامل حساب‌های ریالی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی صورت گرفته است.