kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۱۵۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴

 خیز آرام روسیه برای نفوذ در آفریقا همزمان با خروج فرانسه

 
همزمان با خروج فرانسه از کشورهای آفریقایی گزارش‌ها از خیز آرام روسیه برای نفوذ در این قاره حکایت دارد.
طی یک سال گذشته نفوذ و روابط روسیه در حوزه آفریقا بیش از پیش گسترش پیدا کرده و کشورهای این قاره هر چه بیشتر با قطع کردن روابط خود با کشورهای غربی به‌ویژه فرانسه که در گذشته آنها را مستعمره خود کرده بودند، همکاری خود با مسکو را تقویت می‌کنند. چندی پیش با خروج آخرین نظامی فرانسوی از نیجر سفارت این کشور در نیجر نیز رسماً بسته شد. وزیر دفاع نیجر به دنبال خروج فرانسه از این کشور اعلام کرده است که این کشور به دنبال افزایش همکاری‌ها با روسیه است.«سالیفو مودی» به اسپوتنیک گفته است نیجر به زودی با شرکای خود که در این کشور حضور دارند، شرایط حضور آنها را بررسی خواهد کرد. به گفته وی به زودی به کمک روسیه روند افزایش پتانسیل نیروهای مسلح نیجر آغاز خواهد شد.
«فیدل نگواندیکا»،‌ مشاور رئیس‌جمهور آفریقای مرکزی نیز گفت این کشور آمادگی دارد تا از پایگاه نظامی روسیه در خاکش میزبانی کند. به نوشته خبرگزاری «تاس» روسیه، این مقام دولت آفریقای مرکزی در مصاحبه‌ای گفت: «ما مایل هستیم روسیه پایگاهی در جمهوری آفریقای مرکزی بسازد. دولت ما هم اکنون قطعه زمینی را در شهر برنگو واقع در 80 کیلومتری غرب شهر بانگی پایتخت آفریقای مرکزی برای این منظور ارائه کرده است.» نگواندیکا تاکید کرد استقرار زیرساخت‌ موجود در شهر برنگو تا سقف 10 هزار سرباز در آنجا را ممکن می‌کند.
او در توضیح ماموریت این سربازان گفت: «هدف از این حضور نظامی روسیه در جمهوری آفریقای مرکزی آموزش دادن به سربازان ما است. ما تعهدی تمام عیار به روسیه داریم و معتقدیم که روسیه باید کنار ما باشد. اگر روسیه امروز ما را ترک کند، کشورهای غربی که از زمان استقلال ما هیچ کاری برای کشور ما نکرده‌اند ما را خواهند بلعید.»