kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۱۴۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
اعضای اتاق بازرگانی مطرح کردند

هزینه‌تراشی سلاح‌ورزی برای بخش خصوصی

 
اغلب اعضای اتاق بازرگانی ایران معتقدند حاشیه‌های اخیر پس از برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه و آمدن حسین سلاح‌ورزی، اتاق بازرگانی ایران را به حاشیه کشانده و این حاشیه‌ها اتاق را نزد سران سه قوه بی‌اعتبار کرده است، بنابراین باید هر چه زودتر این وضعیت پایان یابد.
به گزارش فارس، بعد از ابطال انتخابات اتاق بازرگانی از سوی شورای عالی نظارت به علت غیرقانونی بودن شرکت حسین سلاح‌ورزی در انتخابات، مقرر شد تا انتخابات برای انتخاب رئیس جدید اتاق در اول بهمن‌ماه 1402 برگزار شود، اما همچنان مقاومت‌ها برای ماندن سلاح‌ورزی در پست ریاست اتاق ایران از سوی عده‌ای ادامه دارد و تلاش‌هایی برای به تعویق انداختن انتخابات بهمن‌ماه اتاق ایران در حال انجام است. 
‌اصرار سلاح‌ورزی بر ماندن در مسندی که به‌طور غیرقانونی آن را تصاحب کرده، موجب شده است‌ جلسات رسمی اتاق بازرگانی از جمله شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که هر ماه با حضور وزیر اقتصاد در اتاق بازرگانی ایران برگزار می‌شد، تشکیل نشود.
همچنین در جلسات و مراسمی که تا پیش از این، از رئیس اتاق بازرگانی ایران همواره به عنوان یک مقام رسمی به نمایندگی از بخش خصوصی دعوت می‌شد، چند وقتی است که سلاح‌ورزی به هیچ عنوان دعوت نمی‌شود.
از جمله جلسات رسمی که سلاح‌ورزی امکان حضور در آن را نداشته می‌توان به جلسه شورای عالی استاندارد اشاره کرد. در این جلسه رئیس‌جمهور، رئیس سازمان بازرسی کشور، دادستان کل کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، برخی از وزرا و غیره حضور می‌یابند. همچنین در 10 تیر‌ امسال در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن، حسین سلاح‌ورزی امکان حضور نداشت و در 29 مهرماه نیز به علت عدم دعوت از وی برای حضور در بیست و هفتمین سالروز ملی صادرات، باز هم سلاح‌ورزی امکان حضور در این مراسم را نداشت.
در مجموع براساس اظهارات اعضای اتاق بازرگانی ایران‌، حضور سلاح‌ورزی طی چند ماه اخیر در اتاق بازرگانی موجب به حاشیه‌ رفتن اتاق و فاصله‌ گرفتن اتاق بازرگانی از کارکرد اصلی خود به عنوان مشاور سه قوه شده است و لذا راهکار حل این معضل را برگزاری انتخابات رئیس اتاق در موعد تعیین شده می‌دانند.
 لطمه به اقتصاد ملی 
‌حمید صافدل، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: پیرو اتفاقات اخیر، اتاق کارکرد اصلی خود را از دست داده و این در حالی است که اتاق بازرگانی در شرایط سخت اقتصادی و تحریم می‌توانست کمک‌کار خوبی برای دولت باشد.
وی افزود: برای رفع مسائل و مشکلاتی که بعد از برگزاری انتخابات اتاق ایران ایجاد شده باید به قانون تمکین کرد و قانون را بپذیریم و لذا بهتر است انتخابات اتاق بازرگانی (انتخاب رئیس اتاق) در موعد مقرر برگزار شود.
محمود تولایی، دیگر عضو اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به حاشیه‌های بعد از برگزاری انتخابات اتاق ایران، گفت: با توجه به اتفاقات اخیر بعد از انتخابات خرداد‌ماه اتاق بازرگانی ایران و به حاشیه رفتن اتاق، اقتصاد ملی و بخصوص اقتصاد بخش خصوصی خسارت‌دیده است.
وی با بیان اینکه ماموریت اتاق ایران مشاوره دادن به سه قوه است، اظهار داشت: با اتفاقات پیش آمده هر سه قوه اعتمادی به اتاق ایران ندارند و اعتباری برای آن قائل نیستند، لذا باید اعضای اتاق برای این موضوع فکری کنند و اعتبار از دست رفته به اتاق بازرگانی ایران را برگردانند. 
به گفته نایب‌رئیس اتاق بازرگانی کاشان، بخش خصوصی باید تلاش کند تا از این وضعیت عبور کند، ‌با شرایطی که پس از انتخابات برای اتاق پیش آمده است و بی‌اعتباری اتاق نزد قوا و حاکمیت، دیگر اتاق بازرگانی ایران هیچ انتفاعی برای بخش خصوصی ندارد و این وضعیت قابل ادامه دادن نیست. 
به گفته تولایی، بخش خصوصی در چند ماه گذشته به این نتیجه رسیده است که باید از این فضا خارج شد و اعضای اتاق تردیدی در این مورد ندارند.
جهانبخش سنجانی‌شیرازی دیگر عضو اتاق بازرگانی ایران نیز معتقد است: نباید اجازه ‌دهیم کسی برای بقای خودش همه روندها و رویه‌های حقوقی و عرفی در عمر بیش از یک قرنی اتاق را به چالش بکشد، صواب این است که موضوعات اتاق بین‌رکنی و درون‌رکنی حل شود وارد کردن اشخاص و افراد فاقد صلاحیت و تعصب به اتاق، کار شایسته‌ای نیست.
همچنین به گزارش تسنیم، حالا و حدود چهار روز مانده به موعد اعلامی شورای ‌عالی نظارت، سلاح‌ورزی رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی ایران، درصدد برگزاری جلسه‌ای نمایشی با حضور تشکل‌های ذیل اتاق بازرگانی، آن هم یک روز قبل از زمان تعیین ‌شده برای انتخابات در روز یکم بهمن‌ماه است، به‌نظر می‌رسد این جلسه با هدف زمینه‌سازی برای تداوم حضور غیرقانونی خود است.