kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۱۴۰۶
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰

برگزاری دومین همایش بزرگداشت روز «تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» (اخبار ادبی و هنری)

دومین همایش بزرگداشت روز «تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» با طرح موضوعاتی چون اهمیت نقد تاریخ‌نگاری، تفسیر فرازی از بیانات امام، جوانان و تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی و گزارش‌هایی از کمیت و کیفیت تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی برگزار شد.
 
 
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام سید حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی و مخاطب دستور امام خمینی(ره) مبنی بر تدوین تاریخ انقلاب اسلامی در سال 1367‌، فرازهایی را از اهمیت تاریخ و تاریخ‌دانی بیان کرد و گفت: نامگذاری روز 25 دی‌ماه به «روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» اتفاق مهمی در باب شناخت مردم از تاریخ سرزمین خودشان است. زیرا بزرگ‌ترین مشکل ملت‌ها بیگانه بودن با تاریخ است و امید است ثبت روزی به نام تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی فتح بابی برای آشنایی مردم با تاریخ و تاریخ‌دانی باشد. 
وی ادامه داد: تاریخ منبع تفکر، تعقل و اندیشه‌ورزی است و اگر تاریخ به درستی روایت شود از بسیاری خطرات که ملت‌ها را تهدید می‌کنند؛ جلوگیری می‌کند و رمز موفقیت امام خمینی(ره) تاریخ‌شناسی و تاریخ‌دانی ایشان بود. 
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با اشاره به این مطلب که نخستین درسی که امام خمینی(ره) از تاریخ گرفته بود، پرهیز از اشتباهات رهبران گذشته بود؛ گفت: نهضت آزادی‌خواه امام بر پایه عقل، اندیشه و آگاهی شکل گرفته بود و در این مسیر امام خمینی(ره) به کمک تاریخ از آغاز نهضت با روشنگری و آگاهی دادن توانست شاه را به مردم بشناساند و این خردمندی از رسالت‌های تاریخ است. امام در 16 مهر سال1341 در جمع علما و مراجع فرمودند اگر می‌خواهیم اسلام و ملت از اضمحلال نجات پیدا کند باید این خاندان پهلوی را به پاسخ بکشیم.