kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۱۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸
پس از واردات قطره‌چکانی محصولات نو برای ثروتمندان
 
 وزارت صمت که بر خلاف وعده واردات خودروهای اقتصادی در سال جاری، اقدام به واردات قطره چکانی خودروهای گران قیمت و مناسب ثروتمندان کرده، واردات خودروهای کارکرده را هم به کام مناطق آزاد شیرین 
کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس علی‌آبادی؛ وزیر صمت با اعلام اینکه «مشکلی درخصوص واردات خودروهای دسته‌دوم به کشور نداریم و این مهم به‌زودی اجرا می‌شود»، افزود: گام اول واردات را از مناطق آزاد کشور شروع می‌کنیم. با اقداماتی که در آیین نامه پیش‌بینی شده اقدام به واردات خودروهای دست دوم می‌کنیم.
او افزود: امیدواریم آن‌قدر خودروی نو و با کیفیت تولید و وارد شود که نیازی به واردات خودروی دست دوم نباشد. براساس پیشنهاد مجلس شورای اسلامی برای واردات خودروهای دست دوم، آئین‌نامه واردات خودروهای دست دوم مصوب شده و مراحل تکمیل را طی می‌کند و به زودی این آیین‌نامه ابلاغ می‌شود و متناسب با اقداماتی که در آئین‌نامه پیش‌بینی شده، اقدام به واردات خودروهای دست دوم می‌کنیم. 
گفتنی است، وزارت صمت که برخلاف وعده واردات خودروهای اقتصادی در سال جاری، اقدام به واردات قطره چکانی خودروهای گران قیمت و مناسب ثروتمندان نموده و حالا واردات خودروهای کارکرده را هم به کام مناطق آزاد کرده است.
همچنین عزت‌الله اکبری تالارپشتی؛ رئیس‌کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: از فرزین؛ رئیس‌کل بانک مرکزی و علی‌آبادی؛ وزیر صمت دو مرتبه، یک‌بار شش صبح و یک‌بار عصر دعوت کردیم و گفتیم که تخصیص ارز صنایع را معطل نگذارند و آقای فرزین در جلسه دوم اعلام کردند که هرچه صنعت درخواست داشته، ارز پرداخت کردیم. وزیر نیز این مسئله را رد نکرد.
وی افزود: برای مدیریت بازار خودرو، واردات را مصوب کردیم ولی نمی‌دانیم چه کسی مقابل واردات مقاومت می‌کند. تا اعتراضی می‌کنیم می‌گویند ارز نداریم در حالی که به نظر من این کار، عقل می‌خواهد.
سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی باز شد
مهدی تقدسی؛ مدیر سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی در گفت‌و‌گو با ایسنا، هم از بازگشایی سایت سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی از عصر دیروز خبر داد و افزود: سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی برای متقاضیانی که در گام نخست خرید خودروهای وارداتی در اسفند ماه سال گذشته با بلوکه کردن وجه ۵٠٠ میلیون تومانی در حساب وکالتی خود، اقدام به ثبت‌نام و نوبت‌دهی شدند، از عصر دیروز (حوالی ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه شنبه ٢٣ دی) به مدت سه روز (تا ساعت ۲۳ و ۵۹ دقیقه فردا دوشنبه ٢۵ دی‌ماه) بازگشایی شد.
او ادامه داد: در این مرحله از فروش خودروهای وارداتی، ١١ محصول توسط پنج شرکت خودرویی واردکننده عرضه می‌شود که از این تعداد هشت محصول دارای قیمت قطعی در مبادی ورودی و سه محصول دارای قیمت علی‌الحساب در مبادی ورودی است. در این مرحله متقاضیان می‌توانند سه اولویت از میان ١١ محصول عرضه شده، انتخاب کنند. ضمن اینکه تأکید می‌شود که هیچ‌گونه ثبت‌نام جدیدی در این مرحله انجام نمی‌شود و انتخاب خودرو در سامانه صرفاً برای ثبت‌نام کنندگان مرحله اول است.  
واردات قطره چکانی فایده ندارد
بابک صدرایی؛ کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با  خبرگزاری دانشجو با اشاره به آئین‌نامه واردات خودرو‌های دسته دوم تصریح کرد: باید توجه داشت که در حال حاضر واردات خودرو‌های صفر کیلومتر با مشکلات زیادی همراه است که نباید در اجرای آئین‌نامه خودرو‌های کارکرده شاهد آن باشیم. 
او درخصوص وعده وزارت صمت برای واردات خودرو گفت: طبق برنامه دولت تا به حال باید نزدیک ۳۰۰ هزار خودرو وارد کشور می‌کرد که تاکنون تنها واردات پنج هزار از آن اجرائی شده است.
کارشناس خودرو با اشاره به اعلام خبر واردات ۹ هزار خودرو به کشور، افزود: تاثیرگذاری واردات خودرو در بازار منوط به سیستم قیمت‌گذاری و توزیع آن است. همچنین زمانی می‌تواند خلاء‌های بازار را پر کند که پاسخگوی نیاز متقاضیان باشد؛ این امر تنها با واردات تعداد بالا اتفاق می‌افتد. واردات قطره چکانی خودرو نه‌تنها منجر به کاهش قیمتی نمی‌شود بلکه باعث افزایش آن خواهد شد.
صدرایی با اشاره به افزایش قیمت برخی محصولات شرکت‌های خودروسازان داخلی گفت: افزایش قیمت در صنعت خودرو تابع دستورالعمل و قوانینی است؛ با توجه به این موارد اقدام برخی شرکت‌های خودروساز داخلی برای افزایش قیمت غیر قانونی به حساب می‌آید.
وی افزود: باید توجه داشته باشیم خودروسا‌زهای داخلی در یک مسیر دو راهی قرار گرفته‌اند؛ از یک طرف زیان انباشته، عدم بهره‌وری و مدیریت، کمر آنها را خم کرده است و از طرف دیگر سعی دارند با افزایش دادن قیمت، جلوی این زیان‌ها را بگیرند. 
این کارشناس خودرو گفت: بازار خودرو تا یک زمانی کشش افزایش قیمت دارد و متقاضی از آن استقبال می‌کند اما اگر این عمل در زمان کوتاه چند مرتبه تکرار شود، تأثیر منفی به همراه دارد. با توجه به قیمت‌های روز، مصرف کنندگان نیز همانند گذشته قدرت خرید ندارند و این بازار را مناسب برای سرمایه‌گذاری نمی‌دانند. مسئولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت باید توجه داشته باشند همانند گذشته با گفتار درمانی و وعده دادن نمی‌توان وضعیت صنعت خودرو را درست کرد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: