kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۱۲۴۳
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸
وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد

امکان صادرات گندم با جلوگیری از خرد شدن زمین‌های کشاورزی

 
به گفته معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی، اگر جلوی خرد شدن 70 درصد زمین‌های کشاورزی را بگیریم، علاوه‌بر تداوم خودکفایی گندم، امکان صادرات هم وجود خواهد داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر گفت: 70 درصد زمین‌های کشور معادل 12 میلیون هکتار هستند و مساحتی حدود پنج هکتار دارند. اگر جلوی خرد شدن آنها را بگیریم علاوه‌بر تداوم خودکفایی گندم، امکان صادرات وجود خواهد داشت.
به گفته این مسئول، خرد شدن اراضی کشور تهدید جدی برای عملکرد و بهره‌وری محصولات کشاورزی است که مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، قوه قضائیه و حتی حوزه‌های علمیه باید کمک کنند.
گفته‌‌های معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در راستای اجرای قانون جلوگیری از خرد‌شدن اراضی کشاورزی است که در سال 1385 تصویب شد‌. به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی طی این سال‌ها قانون ارث مانع اجرای این قانون (جلوگیری از خرد‌شدن اراضی کشاورزی) شده است.
کشاورزان طبق قانون ارث، زمین‌های کشاورزی را بین فرزندان تقسیم می‌کنند و زمین‌ها مدام کوچک‌تر می‌شود. در مناطق شمال کشور میانگین قطعات زمین‌های کشاورزی به حدود یک هکتار رسیده و هزینه تولید را بیشتر و درآمدها را کاهش داده است.
طبق یک تحقیق اگر جلوی کوچک شدن زمین‌های کشاورزی گرفته نشود، طی 10 سال آینده متوسط زمین‌ها به کمتر از سه هکتار می‌رسد. در این صورت برداشت گندم کشور ممکن است به نصف هم کاهش می‌یابد.
سازمان امور اراضی کشور‌ اعلام کرد که طرح تجمیع زمین‌های کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن زمین‌ها به صورت پایلوت در کشور اجرا می‌شود.
 کشت تمام مکانیزه گندم در برنامه هفتم توسعه
«سهراب سهرابی»، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی هم با بیان این که ۳۰ درصد کشت گندم به صورت مکانیزه انجام می‌شود، گفت: کشت مکانیزه گندم در قالب برنامه هفتم توسعه باید به ۱۰۰ درصد برسد.
به گفته وی، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که گندم تولیدی کشور از کیفیت خوبی برخوردار است، با این حال ما به دنبال ارتقای این کیفیت هستیم. 
سهرابی اظهار داشت: براساس ارزیابی کیفیت گندم‌های ایران که با همکاری معاونت امور زراعت، مؤسسه تحقیقات اصلاح نهال، بذر و بخش شیمی غلات انجام شده، میزان پروتئین گندم تولید استان خوزستان نزدیک به 12 و پنج دهم درصد، استان فارس 12 و شش دهم درصد، گلستان 12 و شش دهم درصد، بوشهر 12 و هفت دهم درصد و ایلام 12 و شش دهم درصد است.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، ادامه داد: سالانه دو هزار نمونه گندم دیم و آبی توسط مؤسسه تحقیقات نهال و بذر و 20 هزار نمونه هم از سوی مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران ارزیابی می‌شود. نتایج تحقیقات این دو مجموعه در مورد کیفیت این محصول با هم منطبق است.
وی با اشاره به استاندارد 104 گندم گفت: این استاندارد ملی، گندم‌های تولیدی کشور را به گروه‌های درجه یک تا درجه چهار تقسیم می‌کند. گندم‌های درجه یک در 15 استان کشور از جمله خوزستان، گلستان، فارس، مازندران و هرمزگان تولید می‌شود که حداقل پنج میلیون تن از گندم‌های تولید کشور را شامل می‌شود و میزان پروتئین آنها بالای 12 درصد است.
سهرابی با بیان این که دولت گندم درجه یک، دو و سه را خرید تضمینی می‌کند، اذعان کرد: نیاز کشور به گندم با توجه به جمعیت در مجموع 12 میلیون تن در سال است و سال گذشته از 13 میلیون و 500 هزارتن گندم تولیدی، 10 میلیون و 400 هزارتن آن خرید تضمینی شد. بخشی از این میزان تولید هم مربوط به بذر گندم است و قسمتی نیز به مصرف طیور خانگی می‌رسد.
وی معرفی ارقام جدید را یکی از دلایل افزایش گندم تولیدی کشور عنوان کرد و گفت: در سال جاری 109 رقم جدید گندم آبی و دیم میان کشاورزان توزیع کردیم. از 109 رقم جدید معرفی شده، 75 رقم گندم آبی و 34 رقم دیم بوده است.
سهرابی در همین حال مصرف متعادل کودهای شیمیایی، مدیریت کنترل خسارت آفات به ویژه آفت سن، بیماری‌ها و علف‌های هرز، ارتقای کیفیت مدیریت آبیاری با توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را از دیگر اقدامات برای افزایش کیفیت گندم تولیدی کشور برشمرد و گفت: اکنون 25 تا 30 درصد اراضی گندم به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز 
هستند.