kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۱۲۱۳
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳
وزیر فرهنگ در پاسخ به کیهان درباره هوچی‌گری‌ در هنر و رسانه:

تحت تأثیر جنجال‌ها قرار نمی‌گیریم؛ قانون خط قرمز ماست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در نشستی خبری به مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف پرداخت. 
 
 
محمدمهدی اسماعیلی در ابتدای این نشست گفت: کارمان را زمانی در وزارت فرهنگ شروع کردیم که کرونا فعالیت‌های فرهنگی و هنری را تحت‌الشعاع قرار داده بود، همان زمان خبرنگاری از من پرسید اولویت شما در ابتدای کار چیست؟ در پاسخ عرض کردم به قدری کرونا معیشت اهالی فرهنگ و هنر را تهدید کرده است که باید برای این مسئله چاره‌جویی فوری داشته باشیم.
وی افزود: سال گذشته بعد از پایان کرونا و موفقیت بزرگی که در مدیریت همه‌گیری به‌وجود آمد (و از بسیاری از کشورهای غربی زودتر از این آفت عبور کردیم) با فتنه فرهنگی مواجه شدیم که بر فعالیت اهل هنر سایه انداخت. سال گذشته در این ایام که برای برگزاری رویدادهای مهم آماده می‌شدیم با تهدیدات مهمی مواجه بودیم که فعالیت‌های هنری را مورد هدف قرار داده بود؛ بدخواهان مردم به دنبال خاموشی چراغ فرهنگ و هنر بودند و هستند و خواهند بود که به لطف خدا و همراهی اهالی هنر از این گذرگاه به سلامت و با قوت عبور کردیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: حوزه فرهنگ و هنر و رسانه دوره پررونقی را تجربه می‌کند. البته رونق به معنای نادیده گرفتن مشکلات نیست. در وزارت فرهنگ به عنوان اصلی‌ترین تنظیم‌کننده حکمرانی فرهنگی کشور برنامه‌های مهمی را پیش رو داریم.
وی با اشاره به برنامه‌های حمایتی از اهالی فرهنگ و هنر، افزود: قدم‌های بزرگی در این راستا برداشته شده است؛ شهر هنر در حال ساخت است و بیمه اصحاب هنر با قوت به عدد چند برابری در مقایسه با گذشته رسیده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملکرد وزارت فرهنگ، تلاش برای ارتقای بودجه و زیرساخت‌ها بوده است. ما در حوزه مدیریت فرهنگی شعار اصلی‌مان را بحث مردمی‌سازی هنر و عدالت فرهنگی قرار دادیم و برای این کار تلاش کردیم هر آنچه اقتضای این مسئله نیاز دارد، فراهم کنیم.
وی ادامه داد: در طول سفر‌هایی که با رئیس‌جمهور داشتم حدود ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید برای افتتاح طرح‌های عمرانی در حوزه فرهنگ و هنر تخصیص دادیم که بخشی از آن محقق شده و بخشی هم در حال تحقق است.
وزیر فرهنگ در همین زمینه افزود:  ما مهم‌ترین مجموعه‌های فرهنگی هنری را افتتاح کردیم.
اسماعیلی گفت: به شهرستان‌ها و استان‌ها نگاه ویژه داریم و در بودجه سال جاری، هزار میلیارد تومان برای ارتقای فرهنگ، هنر، رسانه و فعالیت‌های قرآنی مختلف در استان‌ها تخصیص یافته است. بخشی از این پول به اجرای نقشه مهندسی تخصیص پیدا کرده است که در ۱۲ استان این نقشه را با همکاری دبیرخانه شورای عالی فرهنگی و مابقی آن را در قرارگاه شهید آوینی در معاونت استان‌ها هزینه‌ خواهیم کرد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: در حال اجرای نظریه جدید حکمرانی نظام جمهوری اسلامی هستیم. دولت از تصدی به دوره تنظیمگری قرار گرفته است و این جریان عمومی فرهنگ و هنر، انجمن‌های فرهنگی، جبهه‌های فرهنگی و همه تشکل‌های مردم پایه‌‌ای هستند که بررسی آن را باید در حوزه فرهنگ انجام دهیم. برای هر استان سرانه گرفته‌ایم و امیدواریم با تخصیص‌هایی که گرفته‌ایم بتوانیم به مسائل رسیدگی کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگار کیهان درباره درباره شفافیت‌سازی در قراردادها و طرح‌های تولید محصولات هنری گفت: دولت سامانه‌های متعددی را راه‌اندازی کرده است و در حوزه رسانه‌ها شفاف‌ترین سامانه‌ها را در معاونت رسانه‌ای و تبلیغاتی داریم که در بخش‌های دیگر هم به همین نحو است. اطلاعات آثاری که مربوط به مجموعه ما است آماده است تا در اختیار همه قرار بگیرد. بنای ما بر شفافیت‌های کامل است و تلاشمان این است که آن را در وزارتخانه به اجرا درآوریم.
اسماعیلی همچنین به پرسش خبرنگار کیهان درباره سیاست وزارت فرهنگ نسبت به معدود هنرمندان هوچی‌گر که سال گذشته همراه با آشوبگر‌ها، جشنواره‌های هنری فجر را تحریم کرده بودند و امسال قصد حضور در این رویدادها را دارند هم این‌گونه پاسخ داد: ما هر از چندگاهی با چنین موج‌های محدودی رو‌به‌رو می‌شویم که بنای ما قانون است. قانون خط قرمز ما است و شما دیدید که ما مرتبا در مواجهه با چنین مواردی قانون را بررسی کردیم. یک اثر نمایشی حتی اگر خیلی هم سروصدا کند اما قانون را رعایت نکند، ما تحت تأثیر قرار نمی‌گیریم و کار خودمان را انجام می‌دهیم. درباره افرادی هم که به آن‌ها اشاره کردید به همین ترتیب است؛ هر فردی موظف است که در چارچوب قانون عمل کند و در مواردی که لازم است به طور شفاف به افراد اطلاع‌رسانی می‌کنیم. البته تلاش ما این است که همه اصحاب فرهنگ و هنر زمینه مساعدی برای فعالیت‌هایشان برقرار شود.