کد خبر: ۲۸۱۱۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷
وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد 

افزایش نرخ بلیت هواپیما غیرقانونی است

 
 
 
به‌دنبال افزایش نرخ بلیت هواپیما در برخی خطوط و گلایه‌ها و شکایات مردمی، اکنون وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که این افزایش قیمت‌ها غیرقانونی بوده و با ایرلاین‌های متخلف برخورد خواهد شد.
به گزارش ایرنا، داستان از آنجایی شروع شد که برخی شرکت‌های هواپیمایی با تنظیم شکایتی به دیوان عدالت اداری مدعی شدند که بر اساس برنامه ششم توسعه، دولت، وزارت راه و شهرسازی و ستاد تنظیم بازار نمی‌توانند در قیمت‌گذاری بلیت هواپیما دخالت کنند. آنها حتی موفق شدند رای هیئت عمومی دیوان را دریافت کنند و از ۲۸ آذرماه قیمت‌ها را افزایش دادند. 
خاطرنشان می‌شود برخی شرکت‌های هواپیمایی بخش خصوصی مدعی‌اند دولت فقط به تامین سوخت برای این شرکت‌ها می‌پردازد و با اعلام اینکه «ما مسافر خود را داریم» حتی خواستار آن شده بودند که دولت همین سوخت را نیز تأمین نکند اما به آنها اجازه داده شود تا به صورت آزاد به قیمت‌گذاری بلیت بپردازند. 
این در حالی است که آنها موظف به افزایش تعداد ناوگان خود هستند. شنیده‌ها حاکی است برخی از این شرکت‌ها به‌جای افزایش ناوگان به دنبال سرمایه‌گذاری‌های سودده از قبیل هتل‌سازی و غیره بوده و هستند و حتی به‌منظور اعمال فشار برای افزایش قیمت‌ها، از ارائه خدمات پروازی با هواپیماهای خود سر باز زدند.
 افزایش غیرقانونی قیمت بلیت
از سوی برخی ایرلاین‌ها
هرچند رای یاد شده به هیچ عنوان مورد استقبال شرکت‌های هواپیمایی غیرخصوصی قرار نگرفت و نسبت به افزایش قیمت اقدام نکردند اما شاهد بودیم برخی شرکت‌های خصوصی قیمت بلیت را افزایش دادند.
با این حال، حسین مذنب، مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی» در صفحه اجتماعی ایکس نوشت:‌ «برخلاف اخبار منتشر شده در چند روز اخیر، هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده و مرجع قیمت‌گذاری فقط شورای عالی هواپیمایی است. شرکت‌های هواپیمایی موظف به اعمال قیمت مصوب خرداد ماه سال جاری هستند که در غیر این صورت با آنها برخورد قانونی انجام خواهد شد.»
بر این اساس، از امروز (شنبه) سازمان تعزیرات حکومتی به جریمه شرکت‌های متخلف می‌پردازد.
اما آنچه مطالبه عمومی است استرداد پول‌های اضافه دریافت شده از مسافران از سوی شرکت‌هایی است که سرخود به افزایش قیمت‌ها اقدام کرده‌ بودند. یادآور می‌شود خردادماه امسال شاهد افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت هواپیماها بودیم.
 گرانفروشی تا ۶۸ درصدی ایرلاین‌ها
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، درحالی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما به ایرلاین‌ها نداده که شرکت‌های هواپیمایی همچنان به گرانفروشی تا 68 درصد بالاتر از نرخ مصوب ادامه می‌دهند اما پیگیری‌ها از سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای چرایی افزایش بی‌سرو صدای 
قیمت بلیت پروازهای داخلی نتیجه‌ای در بر 
نداشت. 
به ‌عنوان نمونه بلیت مسیر پروازی تهران-مشهد بر اساس قیمت‌های مصوب سازمان هواپیمایی کشوری یک میلیون و 314 هزار و 800 تومان است اما برخی شرکت‌ها، بلیت این مسیر را با قیمت دو میلیون و 212 هزار تومان؛ یعنی 68 درصد گران‌تر می‌فروشند. بلیت تهران- اهواز که یک میلیون و 207 هزار تومان مصوب شده، یک میلیون و 886 هزار تا دو میلیون و 12 هزار تومان یعنی 67 درصد گرانتر و تهران - کرمان با نرخ مصوب یک میلیون و 321 هزار را یک میلیون و 926 هزار تومان؛ یعنی 46 درصد بالاتر به فروش 
می‌رسانند. 
نکته جالب توجه در نحوه فروش بلیت پروازهای داخلی این است که شرکت‌های هواپیمایی پس از رسانه‌ای شدن گرانفروشی در این بخش، قیمت بالای بلیت برخی پروازهای خود را با برچسب بیزینس به فروش می‌رسانند!
بلیت پروازهای داخلی کمیاب 
و گران‌تر از نرخ مصوب
گفتنی است، اواخر آذرماه امسال محمد محمدی بخش؛ رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: از ابتدای دولت سیزدهم 70 هواپیما و بالگرد دست‌دوم وارد کشور شده است.
وی پیش‌تر (اوایل شهریور ماه امسال) نیز از افزایش تعداد هواپیماهای فعال به 250 فروند تا پایان سال خبر داده و گفته بود: در طول 20 ماه گذشته 60 فروند هواپیما به کشور وارد شده که 30 فروند از این هواپیماها تاکنون عملیاتی شده است.
ورود این تعداد ناوگان هوائی از دستاوردهای دولت سیزدهم است‌ اما عملکرد شرکت‌های هواپیمایی در قالب کمبود بلیت و افزایش قیمت‌ها، موجب کمرنگ شدن خدمات دولت در نزد مردم شده است. در این شرایط این پرسش‌ها مطرح می‌شود؛ خروجی ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوائی مسافری کشور چه بوده است؟ آیا باعث شده است روند همیشگی گرانفروشی برخی ایرلاین‌ها کُند شود؟ آیا دسترسی به بلیت پروازهای داخلی برای مردم تسهیل شده است؟ آیا کیفیت خدمات ارتقا یافته است؟ آیا دستورالعمل حقوق مسافران رعایت 
می‌شود؟
گفتنی است، ایران، کشور پهناوری است و به اندازه یک‌سوم گستره اتحادیه اروپا، مساحت دارد. بنابراین، هواپیما باید وسیله سفر همه مردم، مخصوصا در مسیرهای طولانی باشد اما در تفکر عده‌ای، هواپیما صرفا وسیله مسافرت ثروتمندان و مدیران است. این نگرش باید در مسئولان دولتی و شرکت‌های هوائی تغییر کند و پروازهای متناسب با توان طبقه متوسط و ضعیف به لحاظ قیمت بلیت، بیشتر شود. از طرفی تعدد مراکز تصمیم‌گیر برای نرخ‌گذاری، موجب سردرگمی مردم می‌شود.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
0
0
سالهاست می شنویم از مسئولان که کسی حق افزایش قیمت در بلیط هواپیما و ... را ندارد و اگر تخلف کنند چه و چه و باز هم شاهد گرانی و افزایش قیمتها هستیم و آب هم از آب تکان نمی خورد .!!!! به نظر شما گفتار درمانی کافی نیست ؟!!!!