لطیفی: نظریه نظام انقلابی در تمامی عرصهها پاسخگو خواهد بود
رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: نظریه نظام انقلابی در تمامی عرصهها پاسخگو خواهد بود و بحث مردمیسازی و حضور مردم در آن مشخص است و باید به آن پرداخت.
میثم لطیفی، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در همایش نظریه نظام انقلابی که به همت مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری و دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری برگزار شد، اظهار داشت: این نظریه در تمام عرصهها و حوزهها پاسخگو خواهد بود و بحث مردمیسازی و حضور مردم در آن مشخص است و باید به آن پرداخت. مثلا دولت سیزدهم میگوید که میخواهم امور را به مردم واگذار کنم؛ این امر نیازمند عمل بر اساس نظریه است و اگر نظریه دقیق و مطمئن به یک دستگاه نرسد، نظریههای غیرمرتبط و با ظاهر زیبا فراوان است.
وی عنوان کرد: نیاز است شاخصهای اندازهگیری در زمینههای مختلف از جمله عدالت و سایر موضوعات را بهوجود بیاوریم. در این زمینه نیاز است تعریف دقیقی از شاخصها و عبارات آن داشته باشیم.
رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: لازم است موانع و آسیبها را شناسایی کنیم؛ نظریه نظام انقلابی ایده ادامه مسیر انقلاب اسلامی است. این تحول باید از مدیران و کارگزاران نظام خواسته شود و در این صورت است که میتوان به سمت تحول حرکت کرد.
انقلابی بودن به معنای پیشرفت و تحول است
حجتالاسلام ذوعلم، رئیس پژوهشگاه گام دوم نیز در این همایش بیان داشت: بیانیه گام در یک نگاه کلان بر چند مفهوم تاکید کرده، یکی نگاه به آینده است و باید بحثهایی کرد که آینده را بتوان تغییر و تعالی داد. بحث دیگر تحول است که نیازمند تحول در همه زمینهها و بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هستیم.
وی گفت: بحث دیگر، عامل تحول در آینده است که مخاطب آن جوانان، دانشجویان و طلاب و قشر دغدغهمندی است که گاهی فکر میکنند در آن سوی میز هستند، خودباوری جوانان بسیار مفهوممحوری است. هنوز اساسا در جوانان جامعه و حتی طیف انقلابی این باور شکل نگرفته که خودمان باید تغییر ایجاد کنیم، در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب ۴۰ بار جوانان را مخاطب قرار دادهاند ولی هنوز این درک و فهم به جوانان ما منتقل نشده است.
رئیس پژوهشگاه گام دوم خاطرنشان کرد: همانگونه که حضرت امام(ره) نظریه ولایت فقیه را مطرح کردند و
بر اساس همان نظریه، عمل کردند و این نظریه علاوه بر طرح اندیشه، یک انگیزه هم ایجاد کرد. انقلابی بودن به معنای پیشرفت و تحول است و باید مبتنی بر مردم باشد نه یک قشر و حزب و طیف خاص.
حجتالاسلام ذوعلم با بیان اینکه انقلابیگری به معنای قانونمدار بودن است، گفت: بعضا تلقی میشود که انقلاب اسلامی بر این اعتقاد است که دانش امروز معتبر نیست و تمدن بشری شیطانی است و باید کلا کنار گذاشته شود؛ در حالی که این دقیقا مخالف اندیشه امام خمینی(ره) است، علامه طباطبایی و علامه جعفری هم میگفتند تمدن امروزی یک امر مرکب است و آن مقداری که میتوان استفاده کرد را باید گرفت و بهره برد. همچنین، مصطفی زمانیان، رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری در این همایش با تاکید بر اینکه هر چه پیش میرود پیوندهای راهبردی میان کشورها و ملتها قویتر میشود، اظهار کرد: اگر سادهانگارانه از کنار فرصتها بگذریم، فرصتهای مهمی را از دست دادهایم.
وی بیان داشت: امروز تصویرهای ملی جای برنامههای توسعه ملی در ادبیات سیاستگذاری را گرفته است. جامعهای که خود را با فضای پرتلاطم، شوآف و روزبهروز نو شونده رسانه و فناوری مواجه میبیند از حکمران انتظار دارد که بتواند تصویر درستی از آینده ایران را مخابره کند. ریشه پدیده مهاجرت مسائلی مانند اقتصاد، اشتغال و بیکاری نیست بلکه مسئله این است که یک تصویر مشخصی از آینده برای مردم نمیسازیم. رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک گفت: بیانیه گام دوم انقلاب ظرفیت این تصویرسازی آینده را برای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دارد. امروز نظریه مقاومت در کشورهای منطقه بیش از کشور ما پذیرفته شده است. جامعه اندیشهورزی و جامعه اندیشگاهی و دوستانی که در حوزه تدوین نظریه انقلاب اسلامی کار میکنند، باید یک تفسیر و تصویر ملموس، همهفهم، قابل ارتباط و قابل دسترس از نظریه انقلاب اسلامی به قشر عمومی جامعه مخابره کنند و بتوانند این اتصال گمشدهای که امروز بین لایههای مختلف ایجاد شده است را دوباره ترمیم کنند و از طریق ارائه یک نظریه قابل فهم، ساده، انگیزاننده، برانگیزاننده و تحرکآفرین کمک کنند تا گروههای مختلف اجتماعی، گروههای مرجع اجتماعی سهم خود را در این خلق تصویر آینده ایران ایفا کنند.
ادبیات مردمیسازی جایگزین خصوصیسازی شود
حجتالاسلام حریزاوی، قائممقام سازمان تبلیغات اسلامی نیز در همایش نظریه نظام انقلابی با بیان اینکه در کلمه نهضت همه آنچه مربوط به انقلاب است دیده میشود، لذا در حکمرانی نهضت پایه، حکمرانی بر پایه مردم هم دیده شده است، گفت: در حوزه مبانی باید از نظریات امام(ره) که اسلام ناب را به جهان عرضه کرد و به تعبیر رهبر انقلاب، اسلام ناب محمدی(ص) است استفاده کنیم.