kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۰۸۸۸
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
کارشناس اقتصادی مطرح کرد

صادرات 11 میلیاردی گازوئیل با 5 درصد صرفه‌جویی در گاز

 
 
 
به گفته یک کارشناس اقتصادی، اگر یک صرفه‌جویی گازی در حد پنج درصد داشتیم می‌توانستیم نیروگاه تجدیدپذیر ساخته و با بی‌نیازی از گازوئیل هر سال ۱۱ میلیارد دلار گازوئیل صادر کنیم.
به گزارش ایرنا، «حامد صاحب‌هنر» در میزگرد انرژی با بیان اینکه اگر یک صرفه‌جویی خیلی اندک در حد پنج درصد داشته باشیم، بعد از یک و نیم سال می‌توانیم ۳۰ تا ۴۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر احداث کنیم؛ گفت: یعنی ۱۱ میلیارد دلاری که سال ۱۴۰۱ در نیروگاه‌ها سوزاندیم، اگر یک و نیم سال این را نمی‌سوزاندیم و با گاز جایگزین می‌کردیم می‌توانستیم ۳۰ تا ۴۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیری احداث کنیم. این اقدام ما را همیشه از گازوئیل بی‌نیاز می‌کرد و می‌توانستیم هر سال ۱۱ میلیارد دلار گازوئیل صادر کنیم. وی ادامه داد: ترکیه در دهه گذشته تقریباً ۱۱ میلیارد دلار گازوئیل از اسرائیل وارد کرده است، در حالی که ما فقط با سه تا چهار درصد صرفه‌جویی می‌توانستیم نیاز ترکیه را برآورده کنیم.
 افزایش قیمت برای لوکس‌سواران
صاحب هنر با اشاره به اینکه ظرفیتی که در تجدیدپذیر داریم در دنیا تقریباً بی‌نظیر است، گفت: ۷۰ هزار مگاوات می‌توانیم نیروگاه خورشیدی و 47 هزار مگاوات نیروگاه بادی احداث کنیم. یعنی یک و نیم برابر ظرفیت منصوبه کنونی کشور. اگر بخواهیم در حوزه بنزین هم راهکار عنوان کنیم پیشنهاد من این است که به خودروهای لوکس بنزین گران‌تری بدهیم. چه لزومی دارد کسی که ماشین چند میلیاردی سوار می‌شود بنزین 
سه هزار تومانی بزند؟
این کارشناس اقتصادی افزود: در بعضی از جایگاه‌ها تبعیض قیمتی ایجاد کنیم. مثلاً در شمال شهر تهران یکی دو جایگاه بنزینش آزاد باشد. بگوییم فردی که می‌خواهد بنزین یورو هفت بزند به فلان جایگاه سوخت برود؛ کما اینکه الآن در بحث بنزین‌رسانی سیار شاهد این موضوع هستیم. 
عدم‌النفع 20 میلیارد دلاری
«سید احسان حسینی»، کارشناس اقتصادی هم در این میزگرد با بیان اینکه اکنون حدود 300 میلیون مترمکعب در روز متقاضی گاز داریم، گفت: این تقاضا 20 میلیارد دلار به کشور عدم النفع وارد می‌کند. آیا خود دولت که دارد در نیروگاه‌ها گازوئیل می‌سوزاند، ذی‌نفع این قضیه نیست که بخواهد این بهینه‌سازی را انجام دهد که صادرات مثلاً گازوئیل و مازوت داشته باشد و پول صادرات آن را در بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت هزینه کند. از صرفه‌جویی می‌توان ارزآوری و آن را برای بهینه سازی مصرف سرمایه‌گذاری کرد.
 بهانه منابع مالی پذیرفته نیست
وی تصریح کرد: این گزاره که بگوییم تحریم هستیم و منابع مالی نیست که بهینه‌سازی مصرف سوخت جلو برود، صحیح نیست. مشکل بهینه‌سازی مصرف سوخت یک مشکل ساختاری در حکمرانی انرژی است. یعنی چون بحث بهینه‌سازی یک بحث فرادستگاهی و فراوزارتخانه‌ای است، کسی را نداریم که بخواهد همه وزارتخانه‌ها را ذیل یک برنامه جامع تجمیع و مدل ایجاد کند و در حقیقت وارد مرحله اجرا شود.
حسینی ادامه داد: هر وزارتخانه‌ای یک گوشه کار را دارد و به موضوع نگاه می‌کند. ضمن اینکه اساسا وزارتخانه‌های نفت و نیرو، وزارتخانه تولیدی هستند و اصلاً کاری به بحث مصرف ندارند و حتی مسئولیتی برای آنها تعریف نشده است.