kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۰۸۸۷
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
معاون وزیر راه و شهرسازی:

نیم درصد واردات اتوبوس در سال جاری محقق شده است

 
 
 
معاون وزیر راه و شهرسازی از تحقق حدود نیم‌درصدی برنامه واردات اتوبوس خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای باعث شده سرمایه‌گذاران تمایل کمتری برای ورود به این حوزه داشته باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، «شهریار افندی‌زاده»، با اشاره به ضرورت حمایت از توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافری گفت: در سال‌های اخیر افزایش هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل بخش عمومی مسافری جاده‌ای نظیر هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه، تعمیر و نگهداری، اقلام لوازم یدکی و مصرفی (نظیر روغن و لاستیک) باعث شده سرمایه‌گذاران تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در این حوزه داشته 
باشند.
این مقام مسئول افزود: بنابراین نیاز است که تناسب لازم درباره تعیین نرخ خدمات حمل‌ونقل بر اساس هزینه‌ها و درآمدها در این بخش مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه باید حمایت همه‌جانبه از توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی مسافری تا ایجاد توازن اقتصادی در این بخش محقق شود. معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با تشریح ضرورت توجه به حمل‌ونقل عمومی مسافری که می‌تواند منجر به افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی شود، تصریح کرد: در همین راستا و به منظور حمایت از توسعه ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، اقدامات لازم درخصوص اخذ مصوبه حمایتی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در حال انجام است.
وی قیمت روز یک اتوبوس را هم 17 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید مدل اقتصادی داشته‌ باشد و سرمایه‌اش بازگردد که بتواند ثبت سفارش کند، این مدل اقتصادی باید از طریق همکاری چند وزارتخانه اتفاق بیفتد. باید سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را وارد صنعت حمل‌ونقل کنیم و برای این کار لازم است تضمین کنیم پولی که به این حوزه وارد می‌کنند، برایشان سود به‌همراه داشته‌ باشد.
افندی‌زاده درباره اینکه امسال چه تعداد اتوبوس وارد کشور شده، گفت: در قانون بودجه سال 1402، واردات 5000 اتوبوس پیش‌بینی شده‌ که از این تعداد تاکنون 33 دستگاه یعنی نیم درصد وارد شده‌ است. به‌دنبال این هستیم که با همکاری سایر دستگاه‌ها شرایط را تسهیل کنیم. سازمان راهداری در حال تدوین قانون است و بانک‌ها هم باید وارد صنعت حمل‌ونقل شوند، منشأ ارز را مشخص کنند و فرآیندها تسهیل شود.
 15 هزار اتوبوس با میانگین سنی 14 سال
وی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی این موضوع اضافه کرد: آئین‌نامه‌های واردات خودرو (اتوبوس) با عمر کمتر از پنج سال، تصویب و ابلاغ شده است. لازم است برخی حمایت‌های مالی و تسهیلات فرآیندی در این آئین‌نامه لحاظ شود و فرآیند واردات توسط وزارت صمت، بانک مرکزی، سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست و سازمان گمرک، تسهیل شود.
معاون وزیرراه، تصریح کرد: اگر سرمایه گذاران بخش خصوصی در توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بخش مسافری سرمایه‌گذاری لازم را انجام ندهند، می‌تواند تبعاتی داشته باشد که افزایش استفاده از خودروهای شخصی، افزایش تصادفات، افزایش مصرف سوخت و اثرات زیست‌محیطی فقط بخشی از این تاثیرات نامطلوب است.
«حمیدرضا شهرکی ثانوی»، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری هم اخیرا در نشست نمایشگاه حمل‌ونقل از تحقق حدود نیم درصد برنامه واردات اتوبوس خبر داد و گفت: در زمان حاضر 15 هزار و 290 دستگاه اتوبوس در کشور دارای کارت هوشمند هستند که میانگین سن این ناوگان 14 سال و شش ماه است. حدود 50 درصد از این اتوبوس‌ها با توجه به سن و شرایطی که دارند در مسافت‌های بلند سرویس‌دهی می‌کنند.
وی با بیان این‌که بیشتر ناوگان اتوبوس کشور در مسافت‌های کوتاه و درون ‌استانی سرویس‌دهی می‌کنند، درخصوص برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به مردم در ایام نوروز سال آینده، گفت: تقاضا برای استفاده از ناوگان اتوبوس زیاد است و باید فرآیندهای مربوط به تولید داخلی و واردات را تسهیل کنیم.  شهرکی ثانوی همچنین با اعلام این‌که 427 هزار و 774 دستگاه کامیون در کشور داریم که میانگین سن آنها حدود 19 سال است، اظهار کرد: طی دو سال گذشته 20 هزار و 232 دستگاه کامیون وارد کشور شده است.