واکنش هنرمندان به خوشحالی براندازان از کشتار بیگناهان(اخبار ادبی و هنری)
علاوهبر انتشار پیام و مطلب از سوی هنرمندان در فضای مجازی برای محکومیت واقعه تروریستی کرمان، برخی از هنرمندان در مصاحبه با رسانهها اظهار خوشحالی براندازان از کشتار مردم در این حادثه را نیز محکوم کردند.
مهران غفوریان بازیگر سینما و تلویزیون در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران دانا گفت: ما ایرانیها در هشت سال دفاع مقدس خودمان را ثابت کردیم. همه دنیا از عراق حمایت میکرد، ما به تنهائی ایستادیم. ما هزاران شهید دادیم تا امنیت این کشور تأمین شود. به همین دلیل ما با همه جای دنیا تفاوت داریم. خیلیها از جمله حاج قاسم برای این امنیت شهید شدند و جان خود را فدا کردند.
وی به افرادی همچون علی کریمی که از این کشتار ابراز خوشحالی کردهاند واکنش داد و اظهار داشت: هرکسی که از کشته شدن مردم بیدفاع، بیگناه و مظلوم خوشحال شود، با آن کسی که مرتکب این جنایت شده است، هیچ تفاوتی ندارد. کسی هم که بمبگذاری کرده، از منفجر شدن آن بمب و کشتار آن مردم خوشحال شده است. غفوریان تصریح کرد: قتلعام این مردم خوشحالی ندارد؛ حال این مردم به هر دلیلی در آن مکان حضور داشتهاند. چه فرقی میکند که این مردم برای چه به آن مکان رفتهاند؟ مگر در اصل موضوع تغییری ایجاد میشود؟ مگه میتوان صورت مسئله را پاک کرد؟ مگر در همه جای دنیا دم از مبارزه با تروریست نمیزنند؟ مگر این ترور نیست؟ مگر این عمل، تروریستی نیست؟ من نمیفهمم که یک ایرانی، چگونه میتواند از کشته شدن هموطنان خود خوشحال شود؟ یک انسان، چگونه میتواند از کشته شدن انسانها ابراز شادی کند؟ وقتی به این موضوع فکر میکنم عصبانی میشوم. وی افزود: کسی را که از کشتار انسانهای بیگناه ابراز شادی میکند، باید در تیمارستان و به دور از دیگر بیماران روانی بستری کرد. واقعا این را نمیتوان درک کرد. اصلاً احساسات را کنار بگذاریم، عقل را چه کنیم؟ شرم بر کسانی که از کشتار این مردم مظلوم به دست تروریستهای کثیف، استفاده ابزاری و سیاسی میکنند. غفوریان خاطرنشان کرد: از بخش امنیتی کشور درخواست دارم که سریعتر اقدام کنند و این جنایتکاران را به سزای عمل کثیف و غیرانسانیشان برسانند و البته مطمئن هستم که اینطور نمیماند. انشاءالله به حق پنج تن، عاملان این فاجعه و قاتلان این مردم مظلوم، پاسخ این جنایت را دریافت میکنند. مهران رجبی هم به تسنیم گفت: شما سال دیگر مسیر گلزار شهدای کرمان را ببینید؛ خواهید دید این مسیر پُررهروتر خواهد شد. اگرچه امسال تعدادی از هموطنان ما شهید شدند اما سال بعد تأثیر خون این شهدا را خواهید دید که منحصر به هموطنان ما نیست و تردید ندارم از چند کشور دنیا به این مسیر میآیند و مزار شهدا را به قدوم خود مزین میکنند تا مطهر شوند. وی افزود: من واقعاً نظارهگر اتفاقات قشنگی هستم که در ویدئوهای ارسالی میبینم. خانوادهای که بعد از این اتفاق پا به این مسیر میگذارند و میگویند شهادت خانوادگیاش لذت دارد و آنها را مستحکمتر میکند. این جملات پُر از غرور است و کسانی را مأیوس میکند که این چنین حوادث جنایتکارانهای را تدارک میبینند. او در واکنش به پیامهای گسترده همکاران هنریاش تأکید کرد: درپی این اتفاقات تلخ اما از یک همگرایی و همافزایی بسیار خوشحالم از اینکه همکاران هنرمندم آرامآرام متوجه واقعیت ماجرا میشوند، در پشتپرده چه هیولاهایی وجود دارند که از هیچ جنایتی در حق این مردم ابا ندارند. این مردم ما میتوانند خود ما هنرمندان باشیم که در آنجا یا خودمان یا فرزندانمان یا اقواممان حضور داشته باشند. کسی بمبی را در جایی منفجر کند و اینها بیهدفترینهای روی کره زمیناند که آتش جنایتشان میتواند جنایت ما و همکارانمان را بگیرد. رجبی در پایان خاطرنشان کرد: بعضاً میشنوم همکاری از میان هنرمندان ما به فشار روانی روی چهرهها یا ناسزای فضای مجازی توسط اکانتهای فیک میگوید و مینویسد. اصلاً همکاران ما نگران توهینهای بیگانگان، معاندین و لشکر فحاش فضای مجازی نباشند. عزت را فقط از خدای بزرگ طلب کنید و مقدمه عزت این است ما درست ببینیم، درست قضاوت کنیم و جنایتهای ابرجنایتکاران بینالمللی را محکوم کنیم. بهرنگ علوی بازیگر سینما و تلویزیون نیز درباره برخی بازخوردهای توهینآمیز به این اتفاق گفت: به نظر من از تروریست بیرحمتر آدمهایی هستند که به جنایت میخندند و برایش جُک میسازند. این افراد از تروریستی که اسلحه و بمب دارد بیرحمتر هستند.